کد خبر: ۱۴۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

گشایش دبیرخانه پایتختی کتاب بر بلندی بام صدرا

دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب ایران با هدف برداشتن گام‌هایی جدی برای ترویج کتاب و کتابخوانی، حفظ و کسب عنوان شهر دوستدار کتاب و پایتختی کتاب، در شهر صدرا شیراز و در تپه‌ای بلند به نام "باغ کتاب" راه‌اندازی شد.
به گزارش سرویس رصد فرهنگی شیرازه، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آئین گشایش دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب صدرا و امضای تفاهم‌نامه فرهنگی با شهرداری این شهر، عزم جزم اهالی حوزه فرهنگ و دست‌اندرکاران مجموعه شهرداری این شهر را برای اجرای برنامه‌های ترویجی کتابخوانی ستود و گفت: راه‌اندازی برنامه "گعده‌های کتاب و کتابخوانی"، فعالیت‌های دبیرخانه پایتختی کتاب و اهدای ۵۰۰ جلد کتاب به مسجد امام رضا (ع) از اقداماتی است که می‌تواند در این شهر تداوم یابد.

وی افزود: آغاز به کار دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب صدرا با شعار "صدرا، صدای کتاب" در این شهر نویدبخش توسعه نگاه انسان‌محور با رویکرد ترویج کتاب و کتابخوانی خواهد بود و امید است این شهر بتواند در سال ۱۴۰۰ پایتخت کتاب ایران شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اشاره به گام‌های پیشین این شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، افزود: آنچه شهرداری و شرکت توسعه عمران شهر صدرا در پی آن است، ایجاد چند مجموعه فرهنگی است که آینده شهر صدرا را به حوزه فرهنگ پیوند می‌دهد.

سهرابی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های این دبیرخانه و هماهنگی با معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، ترویج کتاب و کتابخوانی را در شهر صدرا گسترش خواهیم داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، همچنین افزایش جمعیت شهر صدرا را ظرفیتی بسیار مناسب برای کسب عناوینی همچون پایتختی کتاب ایران دانست و گفت: اهداف بلندمدتی که برای این مهم ترسیم شده است همزمان با افزایش زیرساخت‌ها و امکانات به‌روز، بر جامعه تاثیر می‌گذارد.

کتابخانه‌های کوچک میهمان خانه‌های مردم صدرا

شهردار صدرا نیز در این آئین با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه فاز ۲ این شهر، اظهار داشت: دفتر نقد و هم‌اندیشی کتاب و عملیات تشکیلاتی پایتختی کتاب با پنج کمیته اجرایی و ۱۵ کارگروه عملیاتی، در هر مجتمع مسکونی فعالیت‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد.

بهزاد پرنیان افزود: حضور نماینده فرهنگی هر بخش برای برگزاری برنامه‌های مردمی و کاربردی برنامه‌ریزی شده موجب می‌شود که در سراسر شهر صدرا و داخل منازل، کتابخانه‌های کوچک و کتاب‌یار دایر و از این رهگذر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم رایج شود.

وی با اشاره به بسیج امکانات سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا در این حوزه گفت: تشکیل شورای سیاست‌گذاری کتاب از بین فعالان حوزه کتاب و ایجاد کارگروه‌های موضوعی و تخصصی جشنواره شهر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در دست اقدام است.

شهردار صدرا همچنین از تمام دستگاه‌های فرهنگی دعوت کرد که برای جهادی همه‌جانبه به منظور احیای فرهنگ مطالعه، توسعه و تقویت کتابخانه‌های محله‌ای به شهرداری و مجموعه‌های مردمی فعال در این شهر کمک کنند.

پرنیان گفت: نباید در هم‌افزایی فرهنگی شیراز و صدرا از هیچگونه تلاشی رویگردان بود و امضای تفاهم‌نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکاری برای حمایت از شهروندان صدرا در حوزه هنری و فرهنگی است.

انتهای پیام/ ح/ م
نظرات بینندگان