کد خبر: ۱۴۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور:

شهید سلیمانی پدیده قرن ۲۱ بود كه تبدیل به یك فرهنگستان شد/ شهید سلیمانی یك فرد روستایی بود كه در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید

رئیس دانشگاه فرهنگیان كشور با بیان اینکه مكتب مجموعه جهان‌بینی و ایدئولوژی است، گفت: در مسائل ارزشی هر كسی پدیده نمی‌شود و اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند،‌ شهید سلیمانی پدیده قرن۲۱ بود كه تبدیل به یك فرهنگستان شد.
به گزارش سرویس فرهنگ ایثار و شهادت شیرازه، یادواره نخستین سالگرد سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی به‌همت دانشگاه فرهنگیان و با همكاری سازمان بسیج هنرمندان فارس امروز در بستر فضای مجازی و به‌صورت ملی و سراسری برگزار شد.

شهید سلیمانی پدیده قرن ۲۱ بود كه تبدیل به یك فرهگستان شد/ شهید سلیمانی یك فرد روستایی بود كه در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید

پیام شهید سلیمانی فراملی و فرامنطقه‌ای است

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان كشور هم در این مراسم كه به‌صورت ویدئو كنفرانس برای تمام دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر كشور سخنرانی می‌كرد، ضمن گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفتاین شهید سعید در ذهن ما جاری و در قلب ما حی و حاضر است. شهادت برخلاف مرگ که نوعی فناست، نوعی بقاست و حل شدن در نور است که سهم هر کسی نخواهد شد. همان‌طور که پیامبر(ص) فرمودند شریف‌ترین نوع مرگ شهادت است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینكه با طلیعه دین اسلام ارزش شهید و شهادت چند صدبرابر شد، افزود: شهادت در سال 61 هجری تبدیل به یك مكتب شد كه البته مسبوق به 40 سال قبل و زمان شهادت حضرت علی(ع) كه زمزمه‌های عدالت‌خواهی و شفافیت را سر داده بود، شد.

وی بیان کرد: در برخی از ادیان از شاهد و شهید صحبت شده است، پس این یک واژه قدیمی و کهن است و حتی در برخی از فرهنگ‌ها کسی که خود را برای یک جامعه فدا کند، مانند یک آرمان ذهنی در آن جامعه جاری می‌شود. در قرآن 400 آیه درباره جهاد داریم و در 17 سوره حدود 30 آیه درباره شهادت آمده است، گفت: این تعداد آیات قرآن نشانگر ارزش این نوع مردن و پرواز کردن به سمت ملکوت اعلی است.

خنیفر با تاكید بر اینكه شهادت از واژه‌های ارزشمندی است که در مکاتب مختلف از جمله قرآن مکرر به آن اشاره شده است، گفت: شهید سلیمانی به ظاهر کُشته شد اما در حقیقت کِشته شد و اکنون نهالی برومند در سرزمینی است که سایه سار آن در کل دنیا سایه افکنده است. نام شهید سلیمانی و پیام ایشان فراملی و فرامنطقه‌ای است و به فرموده رهبر معظم انقلاب مكتب است  و باید در نظر بگیریم كه انتخاب واژه‌های کلیدی توسط رهبر معظم انقلاب بسیار حساب شده است و تبدیل شدن آرمان و مسیر راه به مکتب آخرین درجه تعالی برای ارتقای یک مرام و مکتب است.

اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند،‌ شهید سلیمانی پدیده قرن ۲۱ بود كه تبدیل به یك فرهگستان شد

وی با عنوان اینكه جهان‌بینی نگاه به جهان هستی و ایدئولوژی راه و روشی است كه انتخاب می‌كنیم، بیان داشت: مكتب مجموعه جهان‌بینی و ایدئولوژی است و هر چیزی مكتب نمی‌شود، همچنین در مسائل ارزشی هر كسی پدیده نمی‌شود و پدیده بسیار كم داریم. اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند،‌ شهید سلیمانی پدیده قرن 21 بود كه تبدیل به یك فرهگستان شد و بعید می‌دانیم کسی بتواند در دنیای زر و زور تبدیل به یک فرهنگستان شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور، شهید سلیمانی را یك فرد مرگ‌آگاه توصیف كرد كه در دنیای مكاره امروز خوش درخشیده است و گفت: افراد بسیاری در ادعا قوی هستند اما در عمل می‌لنگدند؛ ایشان 40 سال پوتین از پا درنیاورد و یك ژنرال آینده‌نگر، مردمی و دشمن‌شناس بود. اگر شهید سلیمانی در سایر حوزه‌ها هم ورود می‌كرد، همین‌قدر موفق بود زیرا یك روح بسیار متعالی در وجودشان جمع شده بود

شهید سلیمانی یك فرد روستایی بود كه در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید

به گفته خنیفر؛ شهید سلیمانی یك فرد روستایی بود كه در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید یعنی از آن افراد جاویدانی است که قد و قامتی بالاتر از انسان‌های جاوید دارد. عاطفه با قاطعیت خیلی جمع نمی‌شود اما شهید سلیمانی هر دو را با هم داشت و آرامش‌ شگفت‌انگیزی حتی در خط مقدم جبهه‌ها داشت و با درایت و تدبیر خود توانست روسیه را به صحنه خاورمیانه و مبارزه با داعش بیاورد.

وی، توکل و دوراندیشی را از ویژگی‌های این مرد بزرگ برشمرد و اظهار داشت: ساده‌زیستی یک وظیفه جهادی پاسدار است که شهید سلیمانی همواره این‌گونه بود و زندگی كرد و ایشان به حق شهید راستین بود كه تمام لحظات زندگیش سرشار از آمادگی برای رفتن بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان شهید سلیمانی را یك شجاع هدف‌مدار بود توصیف کرد و بیان داشت: ایشان دارای سه ویژگی رشادت، مهارت و طهارت بود كه این مثلث هم ختم به شهادت می‌شود، تلاش می‌كنیم تا در دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی بتوانیم ایده، نگاه و الگو بودن این شهید را در كتاب‌های درسی خود جاری كنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش كنیم تا كودكان را با الگوهایی نظیر شهیدان سلیمانی،شهید خرازی، زین‌الدین، متوسلیان و غیره كه هر كدام شهدای شگفت‌انگیزی بودند و دنیایی را متحول كردند، آشنا كنیم.

وی با تاکید بر اینکه یكی از بركات دوران دفاع مقدس تربیت امثال شهید سلیمانی است كه دنیا را در برابر همت والای خویش به خصوص برای نابودی داعش متحیر کرد، گفت: سخن گفتن از كسانی كه پا در عرصه جاودانی گذاشته‌اند، تمامی ندارد و امروز بحث تمجید و تجلیل از این شهید سعید نیست بلكه بحث تحلیل است و هرچقدر كار بزرگ انسان‌های بزرگ را تحلیل كنیم، كم است.

مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه فرهنگیان الگو قرار می‌گیرد

در ادامه این مراسم علی محمدی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: درباره شهید سلیمانی هم زیاد مطلب مطالعه کردیم و هم شنیدیم اما باید تلاش كنیم تا مکتب سلیمانی را در نظام تعلیم و تربیت کشور خصوصاً در دانشگاه فرهنگیان پایدار کنیم و برنامه‌های فرهنگی تربیتی خود را بر اساس الگویی همچون شهید سلیمانی طراحی و اجرا کنیم.

وی با تأكید بر اینكه شهید سلیمانی دارای همه خوبی‌ها، رشادت‌ها، ایمان، شجاعت و مظلومیتی همانند شهدای انقلاب اسلامی بود، گفت: این شهید سعید مردی بود كه گمنام می‌جنگید و برای خدا مبارزه می‌كرد و به دنبال شهرت نبود.

محمدی بیان كرد: شهید سلیمانی به ظاهر با ما زندگی می‌کرد اما نگاه و کلامش با شهدا بود و در حقیقت یک الگوی عملی تربیت 6 ساحته بود و امیدواریم ما که او را درک کردیم و شناختیم بتوانیم این شخصیت بزرگوار را برای نسل‌های آینده معرفی و تبیین كنیم.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور تأكید كرد: جایگاه مکتب سلیمانی در نظام تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاه فرهنگیان باید رفیع دیده شود و تمام برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی در آینده بر اساس محورهای مکتب شهید سلیمانی خواهد بود.

وی از تمام مسئولان دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر كشور درخواست كرد تا خود را آماده كنند كه از این پس برنامه‌های درسی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی را بر اساس ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی دنبال کنند.

محمدی، روحیه انقلابی، دفاع از مظلوم، تقوا، اخلاص، شجاعت و بی‌باك بودن در مواجه با دشمن و مبارزه با اشرافی‌گری، ساده‌زیستی، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری و مبرا بودن از تعلقات سیاسی و حزبی، خلاقیت در صحنه‌های مبارزه،‌ عشق به شهادت و روحیه شهادت‌طلبی، توسل به اهل بیت(ع)، دور بودن از ریا و تزویر و غیره را از جمله ویژگی‌های مكتب شهید سلیمانی عنوان كرد و گفت: حاج تمام این صفات را داشت و یک انسان کامل شد و امروز با افتخار می‌توانیم ایشان را به‌عنوان یک الگوی عملی برای نظام تعلیم و تربیت به دانشجو معلمان معرفی کنیم.

تلاش دانشگاه فرهنگیان فارس برای نهادینه کردن مکتب شهید سلیمانی

حسین افلاكی‌فرد، رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس در این یادواره با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه شهید سلیمانی یك فرد نبود بلكه یك مكتب بود، گفت: حاج قاسم مكتبی انسان‌ساز، اخلاق‌مدار، پرتلاش و بی‌ادعا بود.

وی با بیان اینكه شهید سلیمانی سربازی بود كه 40 سال از عزیزترین دوران زندگی خویش را به دفاع از حریم و نوامیس این مملكت آوارگی عشق كشید، بیان داشت: امروز باید تلاش كنیم تا شرمنده مكتب شهدایی نظیر شهید سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌ها و سایر شهدای مقاومت نباشیم.

افلاكی‌فرد با ذكر این نكته كه دانشگاه فرهنگیان یك دانشگاه مأموریت‌گرا و مأموریت‌محور است، ابراز کرد: در این یادواره به دنبال تبیین بیشتر شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی شهید سلیمانی هستیم.  به شهید سلیمانی نباید تنها به‌‌عنوان یك رزمنده نگاه كنیم بلكه باید او یك رهبر معنوی مكتب بدانیم. دانشگاه فرهنگیان باید تلاش كند تا متربی امروز كه مربی فرداست را با این مكتب آشنا كند تا این رشادت‌ها به نسل‌های آینده كشورمان منتقل شود.

وی با تصریح اینكه امروز رسالت دانشگاه فرهنیگان بسیار حساس‌تر، بزرگ‌تر و عظیم‌تر است چرا که باب‌های دیگری از وظایف به روی این دانشگاه گشوده شد، افزود: این دانشگاه مورد تأكید رهبر معظم انقلاب است كه آن را مركز ثقل آموزش و پرورش نامیده‌اند.

افلاكی‌فرد در پایان تصریح کرد: رسالت ما در دانشگاه فرهنگیان از این به بعد كما اینكه از اول انقلاب هم همین بوده، این خواهد بود كه مكتب قاسم سلیمانی‌ها را در دانشگاه جاری و ساری كنیم تا كشورمان در قله‌های رفیع علم و سرافرازی پاینده و بالنده باشد.

انتهای پیام/ ح / م
نظرات بینندگان