کد خبر: ۱۴۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۹
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت قیام ۱۹دی:

عجیب آن است یک عده هنوز قبله‌شان آمریکاست/ ورود واکسن کرونای آمریکایی و انگلیس به کشور ممنوع است/ بلایی که آمریکا می‌خواست در سال ۸۸ سر ایران بیاورد، در سال ۹۹ خداوند به سر خودشان آورد

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای با قدردانی از مردم برای به وجود آوردن حرکت حماسه‌گونه در سالگرد شهید سلیمانی، به وضع آمریکا اشاره و بیان کردند: عجیب این است که یک عده ای هنوز قبله شان آمریکاست، هنوز امید و آرزوشان آمریکاست. آمریکایی که در یک چنین وضعی هست.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم قم در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شد که امسال به علت شیوع ویروس کرونا، بدون حضور جمعیت و به صورت تلویزیونی انجام شد.

عجیب آن است یک عده هنوز قبله‌شان آمریکاست/ ورود واکسن کرونای آمریکایی و انگلیس به کشور ممنوع است/ بلایی که آمریکا می خواست در سال ۸۸ سر ایران بیاورد، در سال ۹۹ خداوند به سر خودشان آورد

اهم فرمایشات حضرت آیت‌الله  امام خامنه‌ای به شرح زیر است:

*سلام می‌کنم به مردم قم و به حوزه علمیه عظیم الشان. وضع دیدار سالیانه امسال ما متأسفانه به این شکل است و من از مشاهده چهره‌های منور برادران قمی محروم هستم ولی این هم یکی از اشکال زندگی است و از فراز و نشیب هاست. زندگی از این کوچه پس کوچه‌ها زیاد دارد.

*از مردم عزیز سپاسگزاری می‌کنم بخاطر حرکت عظیم حماسه گونه در سالروز شهادت سلیمانی در کشور بوجود آوردند. شهید سلیمانی و ابومهدی در حرکات خودجوش مردم در سرتاسر کشور تجسم عینی پیدا کردند و روح تازه ای به کالبد کشور و ملت دمیده شد. با هیچ بخشنامه و دستوری امکان نداشت چنین حرکتی ایجاد شود. این حرکت ناشی از بصیرت و حرکت مردم است.

*همچنین تجمع بزرگ و شگفت انگیزی در بغداد و در برخی دیگر از شهرها برای تکریم و بزرگداشت شهید ابومهدی و شهید سلیمانی تشکیل شد؛ از همه برادران و خواهران که در ایران و عراق بودند تشکر می‌کنم.

*لازم می دانم شهدای همراه شهید سلیمانی را هم نامشان را بیاورم، چون عظمت شهید سلیمانی موجب شد که نام این ها کمتر آورده شود و کمتر مطرح شود. شهید پورجعفری، شهید مظفری‌نیا، شهید طارمی و شهید زمانی‌نیا که همه اینها جزو شهدای عالیقدرند و همچنین همراهان شهید ابومهدی عراقی که نام آنها را البته در ذهن ندارم.

*یاد شهدای جانباخته در تشییع کرمان و همچنین در حادثه بسیار تلخ و ناگوار هواپیما در تهران که حقیقتاً حادثه تلخ و ناگواری بود را گرامی میدارم.

*امیدواریم انشاءالله خدای متعال آن شهدا را - چه شهدای کرمان را، چه شهدای تهران را - مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد و به خانواده‌های آنها صبر و تسلی و آرامش دل عنایت کند.

*البته وظایفی هم مسئولین دارند که به آنها تذکر داده شده.

*به مناسبت چهلمین روز شهادت فخری‌زاده رضوان‌الله‌تعالی علیه یاد ایشان را هم گرامی میدارم؛ شهید عالیقدری بود، شخصیت بزرگی بود. ما دو چهره بزرگ علمی را در این اواخر از دست دادیم یکی شهید فخری زاده بود، یکی جناب آقای آیت‌الله مصباح. هر دوی اینها چهره‌های علمی برجسته‌ای بودند. هر کدام در منطقه خودشان و کار خودشان و هر دو هم میراثهای ارزشمندی در دستگاهی که تحت نظرشان بود باقیمانده که بایستی با قوت انشاءالله و به بهترین وجهی ادامه پیدا کند.

*شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید وضع و حال بت بزرگ را امروز شما می بینید. این دموکراسی‌شان است. این افتضاح انتخاباتی‌شان است. این حقوق بشرشان است. حقوق بشر که هر چند ساعت یک بار یا حداقل چندروز یک بار یک سیاه‌پوست را بدون دلیل بدون جرم توی خیابان میکشند  و تعقیب هم نمیشود؛ کشنده و قاتل.

*این ارزشهایشان است که امروز این ارزشها مورد مسخره همه دنیا شده است حتی دوستانشان آنها را مسخره میکنند. این هم اقتصاد فلج شان است اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است. ده‌ها میلیون بیکار و گرسنه و بی خانمان، این وضع امروز آمریکا است.

*لکن عجیب تر از این، این است که یک عده ای هنوز قبله شان آمریکاست، هنوز امید و آرزوشان آمریکاست. آمریکایی که در یک چنین وضعی هست.

*کسانی که فکر می‌کنند ارتباط با آمریکا باعث بهبود وضع ایران می‌شود، به ایران قبل از انقلاب که رابطه خوبی با آمریکا داشت، نگاه کنند.

* آمریکا نفع خودش را، در بی ثباتی این منطقه می بیند. این را خودشان به صراحت ابراز می کنند.

*یک کارشناس معروف اندیشکده اینترپرایز آمریکایی، صریحاً گفته که ما خواهان ثبات در ایران و عراق و سوریه و لبنان نیستیم. مسئله اصلی چگونگی ایجاد بی‌ثباتی مورد نظر است. یک وقت در یک جا با داعش، یک وقت با فتنه 88 و امثال اینها و کارهایی که شما میبیند در منطقه دارند انجام میدهند. آن وقت یک یاوه‌گوی آمریکایی درمی‌آید میگوید ایران موجب بی ثباتی در منطقه است. نه، ما موجب ثبات هستیم ما در مقابل بی ثبات سازی آمریکا ایستادیم. در سال 88 آمریکا میخواست ایران را بی ثبات بکند همان بلایی که در سال 99 سر خودشان آمد. همان کاری که در واشنگتن انجام گرفت در این چند وقت بخصوص پریروز که رفتند آدمهایی در کنگره اعضای کنگره را از توی دالانهای مخفی فراراندند وبردنشان ، این کارر ا میخواستند در ایران بکنند. اینجا میخواستند ایجاد آشوب بکنند میخواستند جنگ داخلی راه بیاندازند خداوند متعال موفق شان نکرد. حالا آنها سال 88 در فکر اینجا بودند سال 99 خداوند متعال به سر خودشان آورد.

*قیام ۱۹ دی را میتوان اولین ضربه تبر ابراهیمی بر پیکر بت بزرگ به حساب آورد. این اولین تبری بود که به وسیله مردم قم به بت بزرگ آمریکا زده شد بعد از آن هم ادامه پیدا کرد.

*امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی این است که میروند حوادث دنیا را رصد میکنند و بعد از زبان و قلم اشخاص معتبر و معروف و با وسایلی که خودشان دارند با پول، با تهدید با تطمیع آنچه را که مورد نظر خودشان هست در تفسیر یک حادثه این را به زبان این گویندگان و تحلیلگران و اینها منعکس میکنند. اخیرا یک کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی این کتاب را جمع‌آوری. این کتاب درباره تسلط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده دنیاست اصلا این کتاب درباره این است که سازمان سیا در مقالات در تحلیلها و در نوشته ها و در گفته های نویسندگان معروف و بعضا مجلات معتبر چگونه دخالت کردند و تفسیر خودشان را بجای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کردند و آنها را کنترل کردند. با این کار در واقع سازمان سیا تحلیل انحرافی و تفسیر غلط خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می کند و افکار عمومی را گمراه می کند و این خطری است که همیشه وجود دارد.

*آنچه مطالبه ما است این است که تحریم‌ها را بردارند. اگر تحریم‌ها برداشته شد برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشد برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد. تصمیم مجلس و دولت در مورد لغو تعهداتمان در برجام تصمیم درستی بود؛ اگر آن‌ها به تعهداتشان برگردند ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم.

*در مورد تحریمها جبهه غرب و دشمنان ما موظفند این حرکت خباثت‌آمیز را، یعنی تحریم ملت ایران را خاتمه بدهند و آن را فوراً متوقف کنند. این وظیفه آنهاست. این یک دشمنی بزرگ و بی‌جهت است با ملت ایران، نه فقط با نظام جمهوری اسلامی و با دولت، با ملت ایران دارند دشمنی می کنند. وظیفه آنهاست که سریعاً این حرکت را بردارند.

*ما باید اقتصادمان را جوری تنظیم کنیم و برنامه‌ریزی کنیم که با وجود تحریم هم بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم. این را من بارها تکرار کردم الان هم باز میگویم. ما فرض کنیم تحریم برداشته نخواهد شد. البته تحریم به تدریج دارد بی‌اثر هم میشود اما حالا گیرم که تحریم باقی بماند. ما باید اقتصاد کشور را جوری برنامه‌ریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن دچار مشکل نشویم در امر اقتصاد کشور.

* ورود واکسن آمریکایی و انگلیس به کشور ممنوع است. من این موضوع را به مسئولان گفته ام. اینها اگر می توانستند جلوی این افتضاح درون کشور خودشان را می گرفتند. البته من به فرانسه هم به خاطر آن پرونده خون های آلوده خوشبین نیستم.

*در مورد حضور منطقه ای ایران که هی جبهه استکبار میگوید چرا ایران در منطقه حضور پیدا میکند؟ نظام جمهوری اسلامی موظف است طوری رفتار کند که دوستانش و طرفدارانش در منطقه تقویت بشوند. این وظیفه ماست حضور ما به معنای تقویت دوستانمان و تقویت طرفدارانمان است ما نباید کاری کنیم که دوستان جمهوری اسلامی و وفادارن به جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شوند. حضور ما ثبات‌آفرین است. ثابت شده که حضور جمهوری اسلامی موجب برداشته شدن موجبات بی‌ثباتی است. مسئله داعش در عراق، مسائل گوناگون در سوریه و امثال اینها که حالا این جزئیات را نمی خواهم عرض کنم، اینها را کسانی که دست‌اندر‌کارند می‌دانند. بنابراین این حضور منطقه‌ای قطعی است و بایستی وجود داشت باشد و وجود خواهد داشت.

*یکی از مسائل پرتکرار در چالش بین جمهوری اسلامی و جبهه استکبار که دائم تکرار میشود مسئله توان دفاعی ایران و قدرت موشکی ایران است. نظام جمهوری اسلامی حق ندارد وضع دفاعی کشور را جوری قرار بدهد که یک آدم بی عرضه‌ای مثل صدام حسین بتواند بیاید شهر تهران را بمباران کند، موشک بزند و هواپیمای میگ 25اش بیاید روی آسمان تهران حرکت کند و کاری ازش برنیاید. این اتفاق (در دوره جنگ تحمیلی) افتاد و ما امکاناتی نداشتیم. امروز قدرت دفاعی ما جوری است که دشمنان ما در محاسباتشان ناگزیرند توانایی های ایران را به حساب بیاورند. وقتی که موشک جمهوری اسلامی میتواند پرنده متجاوز آمریکایی را که آمده روی آسمان ایران ساقط کند یا  وقتی که موشکهای ایرانی میتوانند پایگاه عین الاسد را آن جور درهم بکوبند آن وقت دشمن مجبور است در محاسبات خودش در مورد تصمیمهای نظامی خودش روی این قدرت کشور این توانایی کشور حساب کند.

*بحث میکنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصرار و هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. این اصلاً مسئله ما نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه که مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ماست رفع تحریمهاست. تحریمها باید برداشته بشود. این حق غصب‌شده ملت ایران است. چه آمریکا، چه اروپا که آویزان و دنباله‌روی آمریکاست، وظیفه دارند این حق ملت ایران را ادا کنند. اگر تحریمها برداشته شد، خب به برگشت آمریکا معنا میدهد. البته خب مسئله خسارتها هست که جزو مطالبات ما هست در مراحل بعدی دنبال خواهد شد.

اما اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد برگشت آمریکا به برجام حتی به ضرر ما ممکن است تمام بشود به نفع ما که نیست به ضرر ما هم ممکن است باشد.

*در یک برنامه تلویزیونی ک ظاهرا اخیرا پخش شده بنده یک بار گفتم که دولت جوان حزب اللهی باید سر کار بیاید، یک بار هم گفتم که صلاح نیست از مجربین استفاده نشود. بعضیها گفتند چطور اینها با هم نمیسازد. من عرض میکنم اینها هیچ با همدیگر منافاتی ندارد.

ببینید من معتقد به تکیه به نیروهای جوان هستم. اعتقاد راسخ دارم. از قدیم بنده چنین اعتقادی داشتم. معنای اعتماد به نیروهای جوان این است که اولا در برخی از مدیریتهای مهم کشور از اینها استفاده بشود. ثانیا از ابتکارهای اینها و حرکت اینها و حوصله و نشاط کار اینها و ابتکارهایی که انجام میدهند استقبال بشود. اینها بچه های ما هستند، بچه های کشورند و کشور حق دارد که از اینها استفاده کند.

منتها این که ما می گوییم در مدیریت ها از اینها استفاده بشود، معنایش این نیست که نسل قبلی را به کلی بشوریم و بگذاریم کنار. از اول انقلاب هم همین جور بوده. حالا بعضی ها گفتند که امام در تهران یک امام جمعه 40 ساله را گذاشتند که این حقیر بودم، خوب در کرمانشاه هم یک امام جمعه 80 ساله را گذاشتند، همان وقت.

البته  این هم باید توجه داشت بعضی از افراد میانسال مثل جوانها هستند. شهید سلیمانی حدود شصت سال سنش بود مثل جوانها دید توی کوه و دشت و بیانان و همه جا چطور حرکت میکرد از هیچی نمیترسید. گاهی اوقات در 24 ساعت در یک کشوری به قدری تلاش و فعالیت میکرد که آدم از خواندش احساس خستگی میکرد که چقدر این تلاش و تحرک انجام گرفته است. بعضی ها هم اینجوری اند دیگر.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان