کد خبر: ۱۴۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۹
در دیدار مدیر مدرسه علمیه منصوریه با هیئت تحریریه «شیرازه» مطرح شد؛

از مهجور بودن اسناد تشیع شیراز تا سومین آرامستان جهان اسلام که با قدمت ۱۴قرنی متروکه شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی‌‍‌رضا حدائق در دیدار با هیئت تحریریه «شیرازه» با تصریح بر دغدغه‌های بیان شده در خصوص تبیین گفتمان سومین حرم بیت(ع) بر شناسنامه‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی به عنوان سند تشیع شیراز تاکید کرد و گفت: وضعیت نابسامان دارالسلام باعث تاسف است.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان مهمترین گفتمان کلان‌شهر شیراز، شهری به قدمت تاریخ توسط رهبر معطم انقلاب نام گرفت.

شهری که همیشه مهدن تمدن مذهب و فرهنگ و علم بوده و سند این مدعا به فراوانی موجود است.

سومین حرم اهل بیت(ع) که نشان باعظمتی از سفر امام امت به این دیار دارد و باید برای تحقق واقعی آن مطالبه و تلاش کرد.

سرمایه معنوی که نباید قربانی تفکراتی شود که برای این دیار خواب دیگری دیده و دنبال تعبیری ذیگری هستند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه با توجه به رسالت خود در این مقوله به دنبال احقاق این مساله بوده و هست؛ به امید این که مهد تمدن مذهب و فرهنگ جنوب کشور فراتر از تفکرات لیبرال مسلکی عده‌ای به جایگاه واقعی خود در افق مدنظر امام امت یرسد.

دارالسلام دارای قدمت ۱۴ قرنی است 

در این راستا حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی‌‍‌رضا حدائق در دیدار با هیئت تحریریه پایگاه خبری تحلیلی شیرازه در مدرسه علمیه منصوریه، با تصریح بر دغدغه‌های بیان شده در خصوص تبیین گفتمان سومین حرم بیت(ع) بر شناسنامه‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی به عنوان سند تشیع شیراز تاکید کرد.

مسوول مدارس علمیه منصوریه، خاتم‌الانبیا(ص) و مولی‌الموحدین در خصوص دارالسلم یا همان دارالسلام اظهار کرد: این قبرستان کهن و تاریخی که به جرات می‌توان گفت سندی معتبر از فرهنگ و تمدن شهر شیراز به شمار می‌رود، سومین قبرستان عالم اسلام است و بعد از قبرستان ابوطالب یا جنت‌المعلی در مکه و بقیع‌الغرقد در مدینه سومین قبرستانی است که در آن مسلمان دفن شده است.

وی افزود: این قبرستان ظرفیت بسیار بالایی برای شهر شیراز به حساب می‌آید، اما وضعیت نابسامان آن باعث تاسف است.

این استاد حوزه با بیان اینکه قدیمی‌ترین قبری که من مشاهده کردم قبر جعفر نعل‌بند از یاران رسول‌الله(ص) بود که در فتح ایران و آمدن اسلام به این مملکت نقش داشته است و این امر گویای این است که این قبرستان دارای قدمت ۱۴ قرنی است و این سند تاریخی این شهر است که ما از آن غافل شده‌ایم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حدائق بیان کرد: عبدالغفار سرباز گمنام امام زمان(عج) که پنج نماز صبح را پشت سر امام زمان در قبله شیراز می‌خواند، قبرش در میان آرامگاه اهل دین و بزرگان و علما در دارالسلم واقع شده است.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز اضافه کرد: محمود دهدار که از بزرگان و حکمای شیراز است نیز به همراه پسرش در این مکان دفن است و همچنین شعر النبی و بزرگان دیگری که به فراموشی سپرده شده‌اند.

مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با بیان اینکه این آرامستان شناسنامه شیراز است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: سیدمیرشریف جرجانی که از افتخارات عالم اسلام و مبتکر علم صرف و منطق کبری است، نیز در این مکان دفن شده که متاسفانه قبرش تبدیل به مزبله‌دان شده بود.

وی با اشاره به این موضوع که در پیدا شدن قبر جرجانی در سال ۶۴ نقش مستقیم داشته است، یادآور شد: زمانی اوقاف می‌خواست بخشی از این مکان را تبدیل به مغازه کند که ما نزد یکی از علمای وقت که نویسنده کتب خطی مجلس در سال ۱۳۲۸ بود رفته و گفتیم قرار است اوقاف در این محل مغازه‌هایی درست کند، اما آدرس را که گفتیم ناراحت شد و گفت "این مکان قبر سید میر شریف جرجانی است" بنابراین به فشار و زور ما شهرداری در سال ۶۴ مقبره‌ای به سبک سلجوقیان بر روی قبر سید میرشریف درست کرد، گرچه چون این عالم بزرگ درست معرفی نشده مردم چندان توجهی به آن ندارند.

ما در شیراز افراد بزرگ و صاحب کرامتی داریم که کمتر به آن‌ها توجه شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حدائق با بیان اینکه شیراز اگر درست شناسایی شود بزرگانی دارد که هرکدام به تنهایی می‌توانند از افتخارات و شناسنامه تاریخی و فرهنگی این کلانشهر فرهنگی و مذهبی باشند، اظهار کرد: ما در شیراز افراد بزرگ و صاحب کرامتی داریم که کمتر به آنها توجه شده است و به قول معروف «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم؛ یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم»

مسوول مدارس علمیه منصوریه، خاتم‌الانبیا(ص) و مولی‌الموحدین در پایان این مقوله به قبرهای متروکه دختران امام سجاد(ع) در قبرستان دارالسلام نیز شیراز اشاره کرد و گفت: این بانوان در جریان آمدن حضرت احمدبن موسیشاهچراغ(ع) به فارس همراه او بودند که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و اطلاع نداشتن از حضور این بزرگان در قبرستان قدیمی شیراز، به زباله‌دانی یا متروکه تبدیل شده است.

مهجور بودن شناسنامه‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی شیرازبه عنوان سند حقانیت تشیع شیراز

سردبیر شیرازه نیز در بخش نخست این دیدار، گفتمان سومین حرم اهل بیت(ع) را به عنوان دغدغه جدی و راهبرد کلان شیراز مطرح کرد.

قاطمه خسروپور با بیان مطالب یاد شده به مهجور بودن شناسنامه‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی شیراز که سند حقانیت تشیع و گفتمان سومین حرم اهل بیت(ع) هستند، اشاره و تصریح کرد: کلان‌شهر شیراز که به دلیل قدمت تاریخی و سابقه مذهبی، همچنین حضور امام‌زادگان واجب‌التعظیم به سومین حرم اهل بیت(ع) شهرت یافته است، دارای ابعاد مختلفی است که نشان دهنده قدمت این دیار است.

وی بیان داشت: بر اساس بازدید میدانی و عکس‌های گرفته شده توسط «احمدرضا مداح» عکاس شیرازه با عنوان گورستان «دارالسلام» شیراز بر اثر بی‌توجهی مسوولین این حوزه اکنون بسیاری از مقبره‌های آرامستان دارالسلم یا همان دارالسلام طی چند سال گذشته شکسته و تخریب شده‌اند که نیاز است دستگاه‌های متولی توجه بیشتری در راستای شناخت این اماکن داشته باشند و با شناسایی قبر افراد بزرگ و معروف فرهنگ و تاریخ تمدن شهر شیراز را به ثبت برسانند.

تصاویر این دیدار در ادامه می‌آید.



 انتهای پیام/ س / ا / م
نظرات بینندگان