کد خبر: ۱۴۴۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۹

دستان خالی مربیان قرآنی فارس از حق‌الزحمه/ بی‌مهری‌های مسوولان اوقاف به ساحت قرآن

طی روزهای گذشته درخواستی از سوی برخی از مربیان حفظ قرآن اوقاف در استان فارس ارسال شده است كه در آن خبر از عدم پرداخت حق‌الزحمه این مربیان بعد از گذشت دو سال دارد که این بر خلاف مطالبه برزمین مانده طرح ملی حفظ قرآن است.
به گزارش سرویس رصد فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، این پایگاه خبری تحلیلی پیش از این در گزارشی با عنوان گزارشی از طرح ملی برزمین مانده حفظ قرآن کریم در استان فارس؛ بر اساس رسالت خود مبنی بر پیاده‌سازی مطالبات رهبر معظم انقلاب در استان فارس، طرح ملی حفظ قرآن کریم را در دستور کار خود قرار داده تا نقشه راه فعالیت‌های قرآنی استان فارس به درستی ترسیم و سهم استان فارس در بحث تحقق ۱۰میلیون نفر حافظ قرآن مشخص و پیگیری شود.

در ادامه این مطالبه امروز ایکنا در گزارشی مبنی بر پرداخت نشدن حق‌الزحمه مربیان طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف در استان فارس نوشت: پس از گذشت دو سال نخستین بار در سال ۱۳۹۱ طرح تربیت حافظان قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه به‌ منظور لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن در كشور كلید خورد، این سازمان در گام نخست چشم‌انداز پنج‌ساله برای تعریف كرد تا پس از پنج‌سال به تعداد حافظان مدنظر خود دست یابد و برای هركدام از استان‌ها هم سهمیه‌ای در نظر گرفت.

دستان خالی مربیان قرآنی فارس از حق‌الزحمه/ بی‌مهری‌های مسوولان اوقاف به ساحت قرآن

پس از گذشت پنج سال، اجرای این طرح برای مدت دو سال دیگر تمدید شد و تا سال ۹۷ ادامه یافت، اما با تغییر ساختار و برنامه‌ریزی‌ها و همچنین تغییرات مدیریتی سازمان اوقاف اجرای این طرح متوقف شد.

سازمان اوقاف از همان ابتدا برای اجرای این طرح نیاز به مربیان حفظ قرآن داشت و بعد از برگزاری آزمون ورودی، در گام نخست یكسری دوره‌های آموزشی نیز در شهر مقدس قم برای مربیان برگزار كرد كه این مربیان در اماكن مختلفی نظیر بقاع متبركه، مساجد، حسینیه‌ها اقدام به برگزاری كلاس‌های آموزشی حفظ قرآن به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان به این عرصه می‌كردند.

طی روزهای گذشته درخواستی از سوی برخی از مربیان حفظ قرآن اوقاف در استان فارس از طریق فضای مجازی به این رسانه ارسال شد كه در آن خبر از عدم پرداخت حق‌الزحمه این مربیان بعد از گذشت دو سال دارد. در این زمینه به سراغ چند نفر از مربیان قرآن رفتیم تا از این قضیه مطمئن شده و بتوانیم پاسخ مناسبی از سوی مسئولان اوقاف بگیریم.

شكوفه اسماعیل‌زاده، از مربیان حفظ قرآن سازمان اوقاف، كه از سال ۹۱ تاكنون با این سازمان در رابطه با تربیت حافظان قرآن همكاری دارد، گفت: از ابتدای طرح تربیت حافظان قرآن اوقاف تاكنون به‌عنوان مربی قرآن مشغول به تدریس هستم البته اكنون نزدیک به یک سال است كه به دلیل شیوع كرونا كلاس‌های حضوری تعطیل شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه با گذشت دو سال، هنوز حق‌الزحمه مربوط به كلاس‌های حفظ قرآن در سال ۹۷ از سوی سازمان اوقاف پرداخت نشده است.

اسماعیل‌زاده اظهار كرد: در یک دوره سازمان اوقاف از ما خواست كه در یكسری كلاس‌های حفظ مجازی قرآن شركت كنیم و اذعان كردند كه شهریه این كلاس‌ را خودمان پرداخت كنیم اما این مبلغ را همراه با حق‌الزحمه تدریسمان یك‌جا پرداخت می‌كنند كه حق‌الزحمه‌ و شهریه كلاس پرداخت نشد.

از اوقاف هیچ حقوقی نگرفته‌ام

نجبا حنایی، مربی طرح تربیت حافظان قرآن اوقاف فارس نیز گفت: خیلی وقت است كه از اوقاف هیچ حقوقی دریافت نكرده‌ام به‌طوری كه اصلاً فراموش كرده‌ام كه آخرین دریافتی‌ام مربوط به چه زمانی بوده است و فقط یادم می‌آید یك بار حق‌الزحمه دریافت كردم و قریب دو یا سه سال پیش هم به ما گفتند كه گزارش كار خود را ارائه دهیم تا حق‌الزحمه‌مان را پرداخت كنند و من هم گزارش كار خود را ارائه كردم، اما خبری از پرداخت حق‌الزحمه‌مان نشد.

وی با یادآوری اینكه قریب ۲۰ سال است كه در عرصه قرآن تدریس می‌كند، گفت: البته من برای رضای خدا و خدمت به قرآن تدریس قرآن می‌كنم و اگر در این راه حق‌الزحمه‌ای پرداخت كردند، خوب است و اگر هم پرداخت نكنند، امیدوارم خدا راضی باشد.

حنایی از بی‌مهری‌های مسوولان اوقاف انتقاد كرد و گفت: یكی از گلایه‌هایی كه دارم این است كه از دو سال پیش تاكنون مسوولان اوقاف هیچ سراغی از ما نگرفته‌اند و حتی پاسخ پیام و تلفن‌هایم را هم نمی‌دهند؛ زمانی قرار بود حداقل هزینه ایاب و ذهاب ما را برای این كلاس‌ها پرداخت كنند، چرا كه بعد مسافت منزل تا محل برگزاری كلاسم زیاد بود، اما از همین هم خبری نشد و سازمان اوقاف ما را رها كرده‌ است البته ما مزد خود را از خدا دریافت خواهیم كرد و من همچنان برای رضای خدا كلاس‌های حفظ قرآن خود را ادامه می‌دهم و حتی در ایام كرونا هم این كلاس‌ها را تعطیل نكرده‌ام و آنلاین مشغول به تدریس قرآن هستم.

اوقاف هیچ اهمیتی به ما نمی‌دهد

مرضیه باقریان، از مربیان طرح تربیت حافظان قرآن اوقاف فارس، گفت: دو سال است كه حق‌الزحمه ما پرداخت نشده است و متأسفانه اوقاف هیچ اهمیتی به ما نمی‌دهد و از سال ۹۷ تاكنون نه حق‌الزحمه‌ای پرداخت كرده‌اند نه حتی با ما تماسی گرفته‌اند. چند روز پیش پیامكی مبنی بر اعطای تسهیلات دریافت و وقتی آن را پیگیری كردم، متوجه شدم كه این قضیه مربوط به اردیبهشت‌ماه سال جاری بوده است و هیچ‌كس در این زمینه به ما اطلاع‌رسانی نكرده بود.

وی این نكته را یادآور شد كه با وجود اینكه اوقاف ما را رها كرده است، كار خودمان را همچنان ادامه می‌دهیم و نمی‌توانیم شاگردان خود را رها كنیم، آنها با امید و آرزو شروع به حفظ قرآن كرده‌اند و اكنون نمی‌توانیم وسط كار رهایشان كنیم و خود قرآن‌آموزان هم بسیار اصرار دارند تا بتوانند حفظ قرآن را ادامه دهند و این را از ما درخواست می‌كنند.

باقریان با بیان اینكه از بعد از كرونا تدریس قرآن را مجازی انجام می‌دهد، گفت: اصلاً یادم نمی‌آید چه زمانی از اوقاف حقوق گرفته‌اند و فقط یك بار از ما خواستند كه گزارش كار خود را ارائه دهیم و از سال ۹۷ تاكنون هیچ پولی به ما پرداخت نكرده‌اند و حقوق آن سال هم به ما پرداخت نشده است.

این مربی قرآن از بی‌مهری‌ها به ساحت قرآن انتقاد كرد و گفت: سؤال اینجاست كه چرا برخی از مسوولان به قرآن اهمیت نمی‌دهند، وقتی آنها به قرآن اهمیت نمی‌دهند چگونه می‌توان از مردم عادی انتظار داشت كه به قرآن اهمیت دهند.

وی ادامه داد: مدرسان قرآن نیز مانند سایر افراد جامعه نیاز و معیشت دارند و منِ مربی قرآن چگونه می‌توانم قرآن‌آموزان خود را تشویق كنم تا این راه را ادامه داده و در آینده مربی قرآن شوند در صورتی كه هیچ حمایت مادی از آنان نمی‌شود؛ درست است كه این فعالیت‌ها اجر معنوی دارد اما توجه به مادیات هم تا حدودی لازم است.

تعهد ما تا آخر سال ۹۷ بود

در ادامه این گزارش به سراغ سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس رفتیم تا پاسخ وی را جویا شویم و وی تنها به این نكته اشاره كرد كه درست است حق‌الزحمه مربیان قرآن پرداخت نشده است، اما تعهد ما تا آخر سال ۹۷ بود و شامل كلاس‌های سال ۹۸ و ۹۹ نیست و طی دو سال اخیر این كلاس‌ها زیر نظر مراكز افق بقاع متبركه اجرا می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس نیز گفت: حق‌الزحمه مربیان قرآن پرداخت نشده است و یكسری مشكلات در بحث پرداخت بوده است كه تلاش می‌كنیم تا آخر امسال این مشكل را حل كنیم.

وی با بیان اینكه این مشكلات هم در بحث اعتبار و هم مشكلات پرداختی بوده است، گفت: هم‌اكنون در حال رایزنی هستیم و امیدواریم بتوانیم تا آخر امسال حق‌الزحمه مربیان قرآن را پرداخت كنیم.

انتهای پیام/ م
برچسب ها: قرآن ، شیرازه ، اوقاف
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
0
دانلود آهنگ دلم گرفته هیچکسی