کد خبر: ۱۴۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۹

خاموشی‌ها، ماینینگ منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را به تعطیلی کشاند/ استخراج کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال تهدیدی برای صنعت برق

رئیس شرکت توزیع برق رفسنجان از خاموشی ماینرهای منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی در رفسنجان خبر داد.
به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، خاموشی خیابان های تهران خبر داغ چند روز اخیر بود که روز گذشته به اوج خود رسید و در مناطقی از شهر تهران شاهد خاموشی بیشتری بودیم؛ این موضوع منحصر به تهران نبود و در نقاطی دیگر از کشور از جمله رفسنجان نیز خاموشی و قطعی برق چندین خط اصلی برق را شاهد بودیم.

راه آرمان نوشت، محمد رضا یوسفی  مدیر شرکت توزیع برق رفسنجان در اولین گفتگو علت این قطعی برق را بالابودن مصرف گاز و کمبود سوخت نیروگاه های برق دانست.

یوسفی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار ما از خاموشی ماینرهای منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی در رفسنجان خبر داد و گفت: با توافق صورت گرفته میان شرکت برق منطقه ای و صاحب اشتراک ماینرهای منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی در رفسنجان، از امروز تا اطلاع ثانوی ماینرهای این دو مکان قطع می شوند.

وی افزود: این اقدام در جهت کمک به تامین گاز مورد نیاز نیروگاه های حرارتی و تولید برق توسط آنها صورت گرفته است.

یوسفی با بیان اینکه مراکز استخراج ارز دیجیتال که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند علاوه بر مصرف بالای برق موجب خسارت به شبکه برق نیز می شوند خاطر نشان کرد: شهروندان محترم در صورت مشاهده چنین مواردی می توانند گزارش داده تا با هماهنگی آگاهی نسبت به جمع آوری آنها اقدام شود.

وی تصریح کرد: مواردی که تاکنون در رفسنجان کشف شده است شکایت قضایی علیه آنها در حال پیگیری است و طبق بخشنامه بایستی خسارت وارد نموده را به بیت المال بازگردانند.

مدیر شرکت توزیع برق رفسنجان گفت: تعدیل روشنایی برخی مناطقی از شهر رفسنجان که روشنایی آنها در شب زیاد است نیز از امروز در دستور کار قرار گرفته است.

سهم ماینرها در این خاموشی چقدر است؟

این روزها در فضای مجازی شاهد اخبار و توئیتهایی بودیم که دلیل قطعی برق را مراکز استخراج رمز ارزها از جمله بزرگترین مرکز استخراج رمز ارز کشور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با سرمایه گذاری چینی ها و ظرفیت ۱۴۰ مگاوات دانستند.

اما حقیقت موضوع چیست؟ آیا استخراج رمز ارزها می تواند در مقابل برق تولیدی در کشور این میزان قدرت داشته باشد تا بتواند برق مناطقی از کشور را در ساعاتی از شبانه روزا قطع کند؟
شرایط کنونی که برای نیروگاههای حرارتی ایجاد شده مختص امسال نیست بلکه سالهای قبل نیز تذکراتی از سوی مسئولان برق کشور در خصوص رعایت مصرف در گاز خانگی برای کمک به نیروگاهها داده شده است.

میزان گاز مصرفی نیروگاهها قریب به ۸۴ درصد حجم کل سوخت آنهاست که در مقایسه با بخش خانگی سهم ناچیزی است و این امر سبب شده تا با تامین گاز با مشکل روبرو شوند و در روزهای اخیر به دلیل کاهش دما و افزایش مصرف گاز خانگی شاهد خاموشی چند نیروگاه تولید برق در کشور بودیم.

در واقع همین موضوع سبب تصمیم مسئولان برق برای خاموشی مناطقی از کشور شد.

به گفته نماینده شرکت برق منطقه ای در رفسنجان ساز و کار خاموشی خطوط برق بر اساس جوابگو نبودن بار تولیدی و مدیریت آن توسط مرکز توزیع برق است تا مصرف برق را در بخش خانگی، صنعتی و یا کشاورزی کاهش دهد.

استخراج کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال تهدیدی برای صنعت برق

با توجه به تصویب هیات وزیران از ۱۳ مرداد سال ۹۸ استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران یک فعالیت قانونی به حساب آمده و پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای عموم مردم آزاد است.

تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها از شبکه سراسری و با تعرفه برق صادراتی انجام می شود و این امر به یکی از دو طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید توسط متقاضی میسر است و نکته قابل توجه اینجاست که تامین برق این مراکز هزینه بسیار بالایی دارد که بایستی توسط متقاضی پرداخت شود و از طرفی وزارت نیرو با استخراج غیرمجاز رمزارز که همان استفاده از برق با تعرفه ای به غیر از تعرفه رمزارز (مانند تعرفه خانگی، کشاورزی، صنعتی و …) است برخورد می کند.

بنا بر گفته سخنگوی صنعت برق کشور آن دسته از افراد که متقاضی استخراج رمزارز هستند، می توانند پس از اخذ جواز تاسیس از وزارت صمت، نسبت به دریافت انشعاب استخراج رمزارز از شرکت های توزیع نیروی برق یا شرکت های برق منطقه ای اقدام کنند.

درست است که نمی توان مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت و البته تهدیدی برای صنعت برق به شمار می‌رفته است، اما این تهدید بیشتر از سمت استخراج کنندگان غیرمجاز ارزهای مجازی است تا کسانی که به صورت مجاز اقدام به این کار می کنند.

افزایش قیمت یک بیت کویین که امروز به بیش از ۳۵ هزار دلار رسیده سبب روی آوردن افراد به استخراج آن و در نتیجه افزایش مصرف برق شده است.

انتهای پیام/ر/م
نظرات بینندگان