کد خبر: ۱۴۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۹
درس‌هایی که در مکتب فاطمه(س) می‌توان آموخت؛

بزرگ بانویی که در اوج عفت مظهر کامل ولایتمداری و دستگیری از مستمندان بود

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس در خصوص درس‌هایی که از حضرت فاطمه(س) می‌توان آموخت، گفت: حضرت صدیقه طاهره برای همه اقشار جامعه الگو هستند و این حضرت بسیار ولایت‌مدار بودند و رضایت امام زمانشان برای ایشان شرط بود.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس در گفتگو با این رسانه و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) با عنوان اینکه در بین ائمه هدی و معصومین(ع) ایشان شخصیت ویژه‌ای دارند، گفت: حضرت فاطمه(س) بطن آیات نور و تطهیر و مباهله و شأن نزول سوره کوثر هستند، پدر ایشان پیامبر گرامی اسلام(ص) و همسر ایشان امام علی(ع) و فرزندان ایشان امام حسن و امام حسین(ع) سید شباب اهل‌الجنه یعنی سروران جوانان اهل بهشت هستند.

بزرگ بانویی که در اوج عفت مظهر کامل ولایتمداری و دستگیری از مستمندان بود

وی با اشاره به مقام ایشان در بین اهل البیت(ع) و دیگر امامان تشیع افزود: حضرت مهدی(عج) در خصوص حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: حضرت زهرای مرضیه برای من اسوه و الگو است و امام عسکری (ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند ما (اهل البیت) حجت خدا بر مردم هستیم و فاطمه زهرا حجت خدا بر ما است، امام صادق(ع) در خصوص اسم فاطمه می‌فرمایند که اگر نام دختر خودتان را فاطمه گذاشتید دیگر او را سیلی نزنید.

بنابه اظهار حدائق؛ حضرت زهرا (س) محور حدیث کسا بود و آنجا که جبرئیل از خداوند سوال پرسید که تحت کسا بر روی زمین چه کسانی هستند؟ خداوند در پاسخ فرمود: "هم أهل بیت النبوّة و معدن الرسالة، و هم فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها"؛ حضرت زهرا (س) شخصیتی است که بعد از پیامبر گرامی اسلام فرشتگان بر ایشان نازل می‌شدند و دارای عصمت هستند و این حضرت جایگاه بسیار مهمی در بین اهل‌البیت(ع) هستند. وقتی که امام زمان(عج) ایشان را الگوی خود معرفی می‌کنند خبر از جایگاه والای ایشان می دهند.

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس در خصوص درس‌هایی که از حضرت زهرا(س) می‌توان آموخت، بیان کرد: حضرت صدیقه طاهره برای همه اقشار جامعه الگو هستند و برای مسوولین در آنجایی که حس مسئولیت پذیری نسبت به جامعه اجازه نداد زندگی آسوده و آرام را برای خودش انتخاب کند و برای جامعه، مردم دلسوزی کرد و خودش را به دل خطر انداخت، الگو است.

وی تصریح کرد: برای زنان جامعه در همسرداری، تربیت اولاد نمونه بوده و این حضرت م‌ی‌توانند الگوی بسیار بسیار مناسبی باشند.، این حضرت پسری را تربیت می‌کنند به نام حسین که علم کند به عالم شهدای کربلا را. ایشان بانویی ۱۸ ساله‌ای هستند که در اوج عفت، شجاعت و رشادت بودند. برای فرد فرد جامعه به خصوص جوانان حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی بسیار مناسب هستند.

حدائق با اشاره به فعالیت‌های گسترده دختر پیامبر(ص) گفت: حضرت زهرا(س) بانویی نبود که صرفا خانه دار باشد، بلکه با همان دستان آبله بسته قلم را به دست گرفتند و کتابی با عنوان "جفر" نوشتند که امام صادق فرمودند ما به کتاب جفر مادرمان فاطمه افتخار می کنیم.

وی زهرا مرضیه را شخصیتی دانست که در شجاعت بی نظیر بود و بیان کرد: در جریان جنگ احد تا پشت جبهه جنگ پیش آمدند و با ابتکار پزشکی برگ درختان نخل را آتش زد و از خاکستر آن برای زخم مسلمین مرهمی آماده ساخت تا زخم رزمندگان اسلام التیام پیدا کند و بانوان ایرانی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس به زهرا مرضیه اقتدا کرده و تا پشت جبهه نبرد با رژیم بعثی برای کمک به رزمندگان حضور یافتند.

وی مهم‌ترین و بهترین ویژگی حضرت زهرا (س) را دستگیری از ضعفا و مستمندان دانست و گفت: زهرای مرضیه بسیار بخشنده و سخاوتمند بودند که از یادگارهای خودش در شب عروسی می‌بخشد و حتی از طعام خود انفاق می کنند. خداوند در سوره مبارکه دهر از این موضوع نام می برند.

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس گفت: چیزی که ما در این شب‌ها از ایشان باید درس بگیریم و در روز شهادت ایشان بیاموزیم درس نوع دوستی و کمک به دیگران است، چیزی که در جامعه امروز و در این برهه کمبود آن احساس می شود و هرکسی در حد توان خودش باید به ایتام، نیازمندان و فقرا کمک کند.

وی با تشریح ویژگی ولایتمداری در حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: این حضرت بسیار ولایت‌مدار بودند و رضایت امام زمانش برای ایشان شرط بود، آنجایی که به خاطر امام از زندگی راحت دنیا گذشت و به خاطر ولایتمداری از زندگی خودش گذشتند و خود را به سمت شهادت سوق دادند، برای اینکه ولایت مدار باشند و این حس از بین نرود.

بنا به گفته حدائق؛ این حضرت برای اینکه رضای امام زمان را در زندگی جلب کند و وقتی خلیفه اول و دوم امام علی (ع) را برای ملاقات با حضرت واسطه قرار دادند، فاطمه مرضیه از این دو خلیفه ناراحت بودند و به حضرت علی گفتند: علی جان نمی‌خواهم این‌ها به ملاقات من بیایند و من را راضی کنند و من با حس رضایت از اینها به محشر بروم که امام علی(ع) در جواب گفتند: زهرا جان من به آن‌ها قول داده‌ام که برای ملاقات با شما وقت بگیرم و حضرت فاطمه (س) فرمودند که یا علی این خانه خانه تو است و من کنیز تو هستم. هرچی شما بگید همان می شود. روحیه ولایت مداری در مقابل ناراحتی از کسانی که به حضرت زهرا (س) جسارت کردند، بالاتر قرار گرفتوقتی همسر از ایشان درخواستی می کند که باوجود میل باطنی ایشان است اما رضای ولایت در آن است، همان را انجام می دهند.

انتهای پیام/ ح / م

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان