کد خبر: ۱۴۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
آوای آرامش «شیرازه»؛

تاوان سنگین اعتماد بيجا

در اواخر سال گذشته دو نفر از دوستان خواستگارم نزد من آمدند و در پارک محله‌ای نزديک منزلمان ابتدا با من صحبت كردند، سپس به بهانه‌های مختلف و با چرب‌زبانی و مكر و حيله مرا با خود بردند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، به دلیل استقبال مخاطبین گرانقدر از «آوای آرامش شیرازه» که سلسله موارد دردودل‌هایی که به مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس مراجعه می‌کنند و مشاوران این مرکز آن را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند، از این پس این سلسله موارد در روزهای شنبه، دوشنبه و پنج‌شنبه تقدیم می‌شود.

در ادامه مورد ویژه و تحلیل مشاوره این حوزه می‌آید؛

خانمي جوان با چهره‌اي رنگ‌پريده و بسيار مضطرب و آشفته به مركز مشاوره پليس فارس مراجعه و مشكلاتش را چنين مطرح كرد: شخصي كه دوست ندارم اسمش را هم به زبان بياورم، به خواستگاری‌ام آمد و چون تا حدودی خصوصيات رفتاری و اخلاقی وي را مي‌شناختم، هيچ گاه به او جواب مثبت ندادم و پدر و مادرم هم زياد مرا حمايت نمي‌كردند.
اعتماد بيجایی که حادثه‌ساز شد

خواستگارم هم دست‌بردار نبود و بارها به طرق مختلف براي من ايجاد مزاحمت مي‌كرد. در اواخر سال گذشته دو نفر از دوستان خواستگارم نزد من آمدند و در پارک محله‌اي نزديك منزلمان ابتدا با من صحبت كردند، سپس به بهانه‌هاي مختلف و با چرب زباني و مكر و حيله مرا با خود بردند و سر از شهرستان‌هاي استان بوشهر در آوردم. 

در آنجا خواستگارم و اين دو نفر به من تجاوز كردند و پس از چند روز مرا رها كردند و به شيراز برگشتم. از لحاظ روحي و رواني خيلي آسيب ديده‌ام و به خودكشي هم فكر كرده‌ام و روي رفتن به خانه را ندارم، به شما پناه آورده‌ام كه كمكم كنيد. 

نظر مشاور: 
احسان نیک‌بخت کشکولی دکترای تخصصی علوم اجتماعی و مردم شناسی فرهنگی در این مورد نوشت: با توجه به مصاحبه انجام شده و اظهارات فرد مراجعه كننده آسيب شناسي و پيشنهادات زير استدلال مي‌شود:‌ 

اجتناب از ورود به روابطي كه منجر به ازدواج نخواهد شد
 
امروزه با حاكم شدن الگوهاي غيراخلاقي و غيراصولي كه پيامدهاي ترويج فرهنگ غرب در خصوص ازدواج و عدم ورود رسانه ها براي ترويج الگوهاي اخلاقي و اسلامي و شرعي و با اين پوشش كه طرفين براي حاصل كردن شناخت بيشتر از يكديگر، بدون اطلاع خانواده وارد رابطه هايي مي شوند كه هرگز به ازدواج ختم نخواهد شد كه گاهاً متاسفانه منجر به از بين رفتن عفت و پاكدامني طرفين مي‌شود.  

تضعیف کارکرد خانواده

با از بین رفتن نقش و کارکرد خانواده ها در امر ازدواج و همسر گزینی اینگونه وابستگی ها و اشتباهات رو به گسترش است. اگر خانواده و محوریت خانواده در ازدواج کنار گذاشته شود و افراد بدون اطلاع و حضور خانواده وارد این چنین روابطی گردند ، یقیناً این پیامد ها را نیز به همراه خواهد داشت.

عدم اطلاع از ارزش و گوهر درونی افراد و کمرنگ شدن بکری و ناب بودن احساسات و پاکدامنی و قداست در بانوان و اینکه بانوان از جایگاه و نقش والا و بی بدیل خود اطلاع ندارند، می تواند زمینه بروز این حوادث شود.

پوشاندن و ترس از گفتن واقعیت روابط به خانواده

انتظار می رود خانواده‌ها حاشیه امنیتی را برای فرزندان ایجاد کنند که در صورت بروز هرگونه حادثه و اتّفاق ناگوار، فرزندان بتوانند برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر روابط، موضوع را با خانواده‌ها در میان بگذارند و چاره اندیشی کنند.

اعتماد بیجا و بدون تضمین در روابط

برای ورود به هرگونه رابطه ای داشتن تضمینی برای سلامت آن رابطه لازم و ضروری است. اعتماد داشتن طرفین نسبت به یکدیگر باید دارای حد و مرز مشخصی باشد به گونه ای که مادامی که این حریم و مرز ها در روابط همراه با تضمین کیفیت و نفس روابط باشد منجر به این پیامدها نمی‌شود.

در پایان یادآوری این اصل که در بروز ناهنجاری و هنجارشکنی‌ها نمی‌توان صرفاً یک عامل را برای دلیل مدنظر داشت عوامل و زمینه‌های متفاوتی در وقوع یک رفتار نقش دارند. 

نقش خانواده، الگوسازی و ترویج الگوهای صحیح، کارکرد رسانه‌ها در این مهم، نقش نخبگان گروه های دوستی، عزت نفس و اعتماد به نفس، کنترل و نظارت خانواده ها، عدم دسترسی به الگوهای صحیح، کم رنگ شدن قبح روابط آزاد و پاره ای دیگر از دلایل را می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان