کد خبر: ۱۴۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
در نشست گروه سلامت و امنیت غذایی استان فارس مطرح شد؛

عزم جدی برای استفاده از ظرفیت‌های فارس در پیشگیری از مرگ خاموش

رئیس دبیرخانه کارگروه فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان فارس بر عزم جدی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان و پویش‌های مردمی در راستای این هدف تاکید کرد.
به گزارش سرویس خبر سلامت شیرازه، اکرم رحمانی، در نشست گروه سلامت و امنیت غذایی استان که با محوریت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» برگزار شد، با ابراز رضایت از عملکرد این گروه کاری، خواستار تشکیل اتاق فکر در راستای تامین سلامت مردم، آگاهی رسانی و فرهنگ سازی در خانواده ها برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن «CO» شد.

وی با اشاره به تاکید استاندار فارس در مورد بررسی مصوبه های نشست و موضوعات مرتبط با تامین سلامت مردم، از اعضای این کار گروه خواست تا با پرداختن به موضوعات مهمی نظیر پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO»، نتیجه نهایی را به صورت پیشنهاد به دبیرخانه کارگروه فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان ارایه دهند تا در نشست بعدی این کارگروه بررسی و به صورت پیشنهاد به وزارت کشور ارسال شود.

رحمانی همچنین تاکید کرد: باید از تمامی ظرفیت های استان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سمن ها و پویش های مردمی، بسیج، کانون های دانشجویی، مشارکت سازمان آتش نشانی، مجمع خیرین تامین سلامت فارس و دیگر سازمان و دستگاه های اجرایی استان برای دستیابی به این هدف استفاده شود.

فضای مجازی یکی از در دسترس ترین وسایل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی گسترده

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان نیز با بیان اینکه با وجود اینکه آموزش ها از سوی دستگاه های اجرایی به ویژه از سوی معاونت بهداشت دانشگاه با همکاری شرکت گاز استان از طریق رسانه ها و صدا و سیما اطلاع رسانی گسترده می شود، اظهار کرد: هرساله شاهد مشکلات و از دست دادن بسیاری از هموطنانمان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» هستیم.

سیدغلامرضا طُغرائی در ادامه با اشاره به تاثیر نشست های کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان از سوی استانداری فارس، خواستار پیگیری موضوعات مرتبط با سلامت در این زمینه، از سوی مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط با سلامت مردم در استان شد.

وی فضای مجازی را به عنوان یکی از در دسترس ترین وسایل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی گسترده نام برد و هدف از برگزاری این نشست را پرداختن به رفع موانع قانونی مصوبه های پیشنهادی و تامین ضمانت اجرایی مسوولان ارشد استان در این زمینه برشمرد.

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» مرگ خاموش و نتیجه اهمال کاری و بی توجهی افراد

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» را مرگ خاموش و نتیجه اهمال کاری و بی توجهی عنوان کرد.

محمدرضا کریمی با بیان اینکه استفاده از مواد سوختی و وسایل گرمایشی ایمن و استاندارد موجب کاهش مرگ و میر در فصل های سرد می شود، عزم جدی همگانی و هم افرایی دستگاه های اجرایی مرتبط با سلامت و امنیت مردم را در کاهش مرگ و میر مردم در این بحران بسیار تاثیرگذار دانست.

وی محدودیت ها و کاهش ترددها و مسافرت ها در بحران کرونا را از دیگر عوامل کاهش آمار جانباختگان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» نسبت به سال های گذشته در استان گزارش کرد و گفت: باید با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش در خانواده ها، در این زمینه فرهنگ سازی شود.

کریمی همچنین خواستار آموزش مردم و نظارت مداوم از سوی دستگاه های اجرایی استان و حمایت استاندار فارس از شرکت های دانش بنیان ساخت سنسورهای هوشمند تشخیص گاز مونوکسید کربن«CO» استان شد.

آمار جانباختگان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن «CO» در استان فارس را بسیار قابل توجه است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه نیز، خواستار همکاری همه جانبه، ارتقای آموزش و فرهنگ سازی، ایمن سازی و رعایت استانداردها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از سوی دستگاه های اجرایی استان در این زمینه شد.

فریبا مرادی اردکانی با معرفی اقدامات واحد آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه از ابتدای فصل پاییز تا پایان فروردین هر سال پیرامون اطلاع رسانی در این زمینه گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی به ویژه دانش آموزان در خانواده ها، برپایی پویش هر خانه یک پایگاه سلامت، استفاده از سفیران سلامت دانش آموزی، راه اندازی پویش مردمی پیشگیری از مرگ خاموش  برای نظارت بر وسایل گرمایشی و رعایت اصول ایمنی در منازل، از جمله این اقدامات است.

بررسی شیوه آموزش با هدف پیشگیری از حوادث، نظارت کارشناسان و بازرسان در تایید رعایت اصول فنی در منازل، شناسایی گروه های پرخطر، مقایسه آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، بررسی آمار مرگ پزشک قانونی هفت ماه نخست سال ۹۸ کشور بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن«CO» از دیگر محورهای مطرح شده از سوی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه به آن پرداخته شد.

مرادی آمار جانباختگان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن «CO» در استان فارس را بسیار قابل توجه خواند و خواستار توجه همگانی به ویژه مسوولان دستگاه های اجرایی استان در راستای پیشگیری از این بحران شد.

انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان