کد خبر: ۱۴۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
امام جمعه شیراز؛

نمایندگان مجلس با نظارت بر بودجه، قرآن را از مهجوریت خارج کنند/ شورای گسترش فرهنگ قرآنی فعال شود

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برنامه‌ریزان بودجه برای قرآن چه کرده‌اند؟ گفت: اینکه در ارتباط با قرآن هیچ کاری انجام‌نشده زشت است و بزرگان مجلس باید به بودجه تعیین شده برای فعالیت‌ها نظارت داشته و تلاش کنند تا قرآن از مهجوریت خارج شود.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه های امروز نماز جمعه با عنوان اینکه ما هرروز از خداوند حداقل ده مرتبه درخواست می‌کنیم که خداوندا ما را به راه راست هدایت کن، ابراز داشت: خدای متعال برای هدایت راه راست قرآن کریم را فرستاده است. بهتر و کامل‌تر از قرآن کریم کتابی وجود ندارد، اینکه خیال می‌کنیم دیگران موضوع بهتری گفته‌اند اشتباه فکر می‌کنیم، همه موضوعات و مسائل زندگی بشر در قرآن کریم گفته شده و بدون تمسک به عترت ممکن است در فهم قرآن به‌اشتباه بیفتیم، ازاین‌رو صراط مستقیم صراط قرآن و اهل‌بیت(ع) است اگر این مسیر را برویم قطعاً به مشکل برنمی‌خوریم.

وی غفلت از خطبه فدک را جایز ندانست و افزود: حضرت زهرا(س) برای قرآن کریم یازده صفت مهم ذکر کرده است. حضرت زهرا(س) می‌فرماید، مردم اگر پیامبر(ص) رفته است در بین شما یک راهنمای بزرگ گذاشته است که آن قرآن کریم است، اما متأسفانه گاهی می‌بینیم که در مجالسی که به نام قرآن برگزار می‌شود هنگام گرفتن قرآن کریم ادب گرفتن آن را بلد نیست.

آیت الله دژکام تصریح کرد: اگر جایگاه قرآن را فراموش کنیم ضرر خواهیم کرد، قرآن کریم کتاب ناطق خداوند است و باید به آن احترام بگذاریم، باید به قرآن کریم احترام ویژه بگذاریم که اگر این کار را انجام ندهیم برکت از زندگی‌ها خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم به صورت واضح و روشن، بصیرت انسان را افزایش می دهد، گفت: ارتباط‌گیری با قرآن کریم راحت و آسان است. حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: اگر کسی از قرآن کریم پیروی کند، نتیجه آن این است که مورد غبطه قرار می‌گیرد به این معنا که همه در دنیا بیان می‌کنند که‌ای کاش ما نیز همانند این فرد می‌شدیم و در آخرت نیز همین‌گونه بیان خواهند کرد.

امام جمعه شیراز حال پرسش این است که چرا عده‌ای به دنبال اروپایی بودن هستند؟ تاکید کرد: قرآن مسیر الگو شدن را پیش پای ما گذاشته است. آزموده را آزمودن خطا است، چیزی در حدود 100 سال دنبال اروپایی‌ها دویدیم، اما عایدی نداشتیم. عزت و عظمت ما در گرو قرآن کریم است، باید قرآن را بفهمیم و عَلَم کنیم اگر این کار را انجام دهیم همه دنیا خواهند گفت ای‌کاش ما همانند ایرانی‌ها بودیم.

نماینده رهبر انقلاب در استان فارس با تاکید بر انجام وظایف فردی توسط ایرانیان ابراز داشت: باید فرزندان خود را به قرائت قرآن کریم دعوت کنیم تا در مسیر اهل‌بیت(ع) قدم بردارند، انقلاب کرده‌ایم تا قرآن را در برنامه‌ریزی حکومتی و اجتماعی بیاوریم، ازاین‌رو قرآن باید در برنامه‌ریزی اجتماعی و سیاسی و حکومتی وارد کنیم.

نمایندگان مردم در مجلس با نظارت و تلاش قرآن را از مهجوریت خارج کنند

این استاد دانشگاه ضمن احترام به همه برنامه ریزان در کشور، گفت: برنامه ریزان بودجه برای قرآن چه کرده‌اند؟ اینکه در ارتباط با قرآن هیچ کاری انجام‌نشده زشت است. اگر اکنون عدد حمایت از برنامه‌های قرآنی در بودجه به‌اندازه 8 سال گذشته باشد، یعنی با تورمی که است مقداری بسیاری کم شده است اما اگر بفهمیم که یک‌دهم بودجه سال 92 در سال 99 برای قرآن هزینه کرده‌ایم به نظر توجه قرآن چه قدر است، آیا این کار درست است،

وی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بزرگان مجلس باید به بودجه تعیین شده برای فعالیت ها نظارت داشته و تلاش کنند تا قرآن را از مهجوریت خارج شود.

شورای گسترش فرهنگ قرآنی فعال شود

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: توقع ما از مجلسیان این است که بودجه‌ای که به صحن می‌آید بر روی آن دقت کنند، چراکه در قبال آن مسئول هستند، نباید قرآن غریب واقع شود. مسئولان دولتی و مجلسی باید همه تلاش‌های خود را در این زمینه انجام دهند، شورای گسترش فرهنگ قرآنی نیز باید فعال شود.

امام جمعه شیراز رعایت دستورالعمل های ابلاغی برای پیشگیری از بیماری کرونا را لازم الاجرا و مهم دانست و اظهار داشت: اگر موجب شویم که فرد دیگری در جامعه به واسطه سهل انگاری ما مبتلا به بیماری شود، در قبال او مسئولیت داریم و گناه کرده ایم. از این رو باید هرچه می توانیم انجام دهیم. در روزی که شهید حاج قاسم سلیمانی درخواست کرد که جوانان برای کمک بیایند شیرازی ها به خوبی لبیک گفتند، همچنین در عرصه سلامت نیز اینگونه هستند و به خوبی دستورالعمل ها را رعایت کرده اند و باید این مراقبت استمرار یابد.

به عقیده آیت الله دژکام، برای دستیابی به واکسن بیماری کرونا باید تلاش شود. البته هم تلاش در داخل و هم برای خرید واکسن مطمئن از خارج از کشور بوده است اما همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر جایی در دنیا احتمال داشته باشد که نمی خواهند ایرانی ها را نابود کنند و یا به ملت ما ضربه بزنند و یا غرض بدی داشته باشند اشکال ندارد، برای تهیه واکسن تلاش کنید.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به دفاع مقدس و مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان، بیان کرد: همانطور که به برکت رزمندگان ما، آمریکای ها متوجه شده اند که باید چشم طمع خود را به روی مرز های ایران ببندند از این رو همه آمریکایی ها باید بفهمند که دوره جنگ نرم نیز تمام شده است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، عبور کشتی های نفتی ایرانی در جهان را نشانه اتمام ابرقدرتی آمریکا دانست و اعلام داشت: برخی یک علاقه و وادادگی از قدیم به آمریکا داشته اند و به همین دلیل شکست آمریکا باورشان نمی شود، البته به مرور خواهند فهمید که ایستادگی ملت ایران به خوبی جواب داد.

بورس باید در همه ابعاد شفاف شود

وی بورس ایران را مورد اشاره قرارداد و گفت: طی 15 سال اخیر بورس کشورمان تقویت شده است. اصل معامله بورس از نظر شرعی جایز بوده، مگر اینکه شرکتی که سهام آن عرضه می شود درامد آن حرام باشد اما اگر شرکتی وجود دارد که پول حرام در آن نیست اشکال ندارد.

نماینده رهبر انقلاب در استان فارس با عنوان اینکه وقتی دولت ضمانتی بدهد و به آن عمل نکند، از نظر شرعی درست نیست ابراز داشت: اینکه دولت مردم را تشویق به وارد شدن به بازار سرمایه کند و قیمت سهمی که بیان کردند کمتر از آن شود که خود می فروشد، درحالی که قیمت ها افزایش یافته است، معلوم می شود که یک جایی مشکل دارد.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به متن نامه استعفا رئیس سازمان بورس و شفاف نبودن تصمیم گیری ها، خاطرنشان کرد: معامله باید همه ابعاد بورس واضح باشد. این مشکل را که برخی از سیاست گذاران به وجود آورده اند، باید آن را اصلاح کنند چراکه هزینه زندگی بسیاری از مردم رفته است. آن شخصی که به مردم اطمینان داده نمی تواند بگوید به من ارتباطی ندارد، امیدواریم با نظارت قوه قضاییه این معضل را برطرف کند.

انتهای پیام/ح/م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان