کد خبر: ۱۴۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹

مرمت‌گران در حسینیه مشیر شیراز دست بکار شدند/ تاریخ تعزیه در مسیر احیا

مرمت و بازسازی حسینیه موقوفه مشیر یا قوام یا مدرسه سلطانی در بافت تاریخی شیراز توسط اوقاف فارس درحال انجام است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حسینیه تاریخی موقوفه مشیر در ایام محرم و صفر و دیگر مناسبت‌های مذهبی محل اجرای مراسم و مجالس عزا و یکی از نقاط مهم شهر شیراز بوده که تعزیه در آن اجرا می‌شده است که این حسینیه در سال های دور و پیش از انقلاب دچار حریق شده بود و بخش عمده‌ای از آن تخریب و آسیب دیده بود اما این روزها این مکان تاریخی و مذهبی حال و هوای دیگری دارد و در مسیر مرمت و احیاء قرار دارد.

در این حسینیه طبق منابع مختلف کاشی‌کاری بی‌نظیری در قسمت سنتوری یا پیشانی بنا وجود داشته که ۸ متر طول داشته و روی این سنتوری تصاویری از عاشورا درج شده که جزو نخستین نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و بسیار بی‌نظیر بوده است که امروز هیچ اثری از آن نیست اما کپی از آن نقاشی در امامزاده ابراهیم شیراز وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، حسینیه تاریخی موقوفه مشیر هم اکنون در دست مرمت کارشناسان فنی است و در مسیر بازسازی و احیاء قرار گرفته است.

حسینیه مشکلات حقوقی یا مالکیتی ندارد

معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس از بازسازی این بنای تاریخی خبر داد و گفت: حسینیه مشکلات حقوقی یا مالکیتی ندارد؛ هیچ وقت مشکلات حقوقی نداشته است.

سعید شریفی افزود: آنچه الان برای ما اهمیت دارد حفظ و حراست از بنای تاریخی است زیرا با توجه به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب در این مکان آتش سوزی رخ داده است و بخش زیادی از ساختمان چوبی در آن آتش سوزی سوخته است تمام سعی ما بر این است که بنای فعلی را حفظ کنیم و در صورت امکان بخش‌های آسیب دیده حسینیه مجدد مرمت و احیا شود.

به گفته معاون بهره وری اقتصادی اوقاف فارس، هم اکنون نگهبان به صورت ۲۴ ساعته در محل حسینیه مستقر شده است و این مکان حراست می‌شود.

اختصاص ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی به مرمت حسینیه

وی عنوان کرد: به لحاظ مرمت مبلغی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی از محل اعتبارات عمرانی دولتی برای این مکان اختصاص یافته بود که در حدود ۷۰ درصد این مبلغ تاکنون هزینه شده است؛ این اعتبار صرفاً برای سردر و راهروی ورودی حسینیه مشیر بوده است که در حال حاضر کار مرمت سردر به اتمام رسیده است.

به گفته شریفی، هم اینک در حال رایزنی با اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم تا مشخصات فنی کار مرمتی که باید در آن انجام دهیم را اعلام کنند تا طبق مشخصات فنی میراث فرهنگی ادامه کار صورت پذیرد.

معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس ادامه داد: به دلیل اینکه ساختمان حسینیه مشیر قدیمی است و شرایط خاصی دارد اولویت این است که بنا تا جایی که ممکن است مرمت شود و از آن حفظ و نگهداری کنیم و با توجه به اینکه مکان مذکور موقوفه با کاربری حسینیه و مذهبی است، در حال حاضر کلیه برنامه‌های اداره کل اوقاف فارس در راستای حفظ بخش‌های تاریخی مجموعه است.

وی بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کند که حسینیه موقوفه و مالک آن اوقاف است و برای مالکیت آن هرگز بحث و شبهه‌ای وجود ندارد.

شریفی با تصریح اینکه مسئولیت حفظ و نگهداری این حسینیه با اوقاف است و در عین حال در این زمینه با اداره میراث فرهنگی همکاری و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود، عنوان کرد: به نحوی که هرگونه فعالیت که در حوزه مرمت بخواهیم انجام دهیم زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌شود. ضمن آنکه مشخصات فنی و دستور کار از اداره میراث گرفته می‌شود، کارشناسان توسعه و عمران اداره کل اوقاف فارس بر حسن انجام کارهای مرمت نظارت دارند.

به گزارش شیرازه، حسینیه مشیر مربوط به سده ۱۳ ه. ق است و در شیراز، خیابان قاآنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ر/م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان