کد خبر: ۱۴۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹

غلبه حاشیه بر متن در نشست خبری شهردار شیراز/ استدلال‌هایی که چندان قانع‌کننده نبود

نشست خبری امروز شهردار شیراز که به منظور تشریح پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرای شهرداری برگزار شد، بیشتر با چاشنی انتقادات خبرنگاران همراه شد که باوجود تلاش حیدر اسکندرپور در پاسخگویی و زدن برچسب زودهنگام انتخاباتی بر برخی از آن‌ها، اما این استدلال‌ها چندان قانع‌کننده نبود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نشست خبری امروز شهردار شیراز که به منظور تشریح پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرای شهرداری برگزار شد، بیشتر با چاشنی انتقادات خبرنگاران و سوالاتی همراه شد که حیدر اسکندرپور را بر آن داشت تا بیش از نیمی از زمان این نشست را به دفاع از عملکرد شهرداری، باید و نبایدهای طرح سنگ فرش خیابان ارم، استفاده از کارگران غیر ایرانی در این طرح، سپردن مدیریت بخشی از شهرداری به یک نیروی فاقد مدرک دانشگاهی و همچنین برخی طرح‌های بد اجرا شده شهرداری از جمله طرح سی پی بپردازد.

تشریح پروژه‌های عمرانی شهرداری در سال ۹۹

وی نخست به تشریح پروژه‌های عمرانی شهرداری در سال ۹۹ پرداخت و گفت: در سال جاری به دلیل پیگیری پروژه‌ها در ۱۱ منطقه شهرداری آنها را دسته‌بندی کرده و حدود ۱۲۰ پروژه شاخص را در مناطق ۱۱گانه و ۲۷ پروژه شاخص هم در حوزه معاونت‌های شهرداری مرکزی پیگیری شده است.

اسکندرپور با بیان اینکه تلاش کردیم این ۱۲۰ پروژه شاخص توزیع مناسبی داشته باشد، افزود: از مجموع یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی شاخص شیراز مبلغ ۴۸۶ میلیارد آن به پیمانکاران پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود بخشی از این پروژه‌ها در دهه فجر و مابقی تا پایان اسفند ۹۹ به بهره‌برداری برسند.

غلبه حاشیه بر متن در نشست شهردار شیراز/ استدلال‌هایی که چندان قانع‌کننده نبود+تصاویر

شهردار شیراز در ادامه به ضرورت تاسیس و راه‌اندازی پارک‌های ورزش و سلامت در مناطق مختلف شهر اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در کلانشهرها به دلیل زندگی آپارتمانی و به منظور حضور بیشتر مردم در فضاهای عمومی و پارک‌های سلامت، رویکردی مدنظر قرار گرفته تا بتواند پاسخگوی نیاز اعضای خانواده به محیط شاد و فضای باز باشد.

وی ادامه داد: قبل از این شهرداری پارک‌ها را صرفا فضای بازی مختص کودکان طراحی و تعریف می‌کرد که بعدها به این نتیجه رسید برای سلامت روح و جسم خانواده‌ها پارک‌های ورزش و سلامت با زمین‌های ورزشی نظیر شطرنج برای کودکان و دیگر اعضای خانواده راه‌اندازی کند.

اسکندرپور در ادامه به مسیرهای خاص پیاده‌روی و دوچرخه سواری نیز اشاره کرد و گفت: مسیر پیاده و دوچرخه از نیازهای امروز شهری بوده که با رعایت ایمنی باید به ۳۰۰کیلومتر مسیر دوچرخه رسانیده شود.

وی افزود: برخی ایراد گرفتند که چرا در مرکز شهر این مسیرها تعریف نشده، در این خصوص باید گفت مرکز شهر امکان طراحی مسیر دوچرخه وجود ندارد.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به دفع آب‌های سطحی در شهر شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: از حدود ۲۵ سال پیش شهرداران وقت تاکنون تلاش برای دفع آب‌های سطحی را شروع کرده‌اند و این کار همچنان ادامه دارد، در دو سال گذشته نیز حدود ۳۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری و ۱۶۰ متر را بهسازی کرده ایم، اما در شهرهای ایران به خصوص شیراز میزان بارش در سال حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است و شدت آن هم حدود نهایت ۵ میلی متر در ساعت و لوله‌های شهر متناسب با این رژیم بارش طراحی نشده پس طبیعی است که اگر ۷۰ میلی‌متر در ساعت بارندگی داشته باشیم، آب جمع شده و در معابر جاری می‌شود.

وی اظهار کرد: در این باره دو راه وجود دارد، ابتدای اینکه ظرفیت دفع آب‌های سطحی شیراز را تغییر داد یا باید در اطراف شهر اقداماتی انجام شود که آب کمتری به سطح شیراز روان شود.

اسکندرپور با بیان اینکه تغییر کاربری باغ‌های شیراز را طی سه دهه مقایسه کنید، گفت: باید سیر تغییر کاربری باغ‌های شیراز در ٢٠ سال گذشته را بررسی کرد، در سه سال گذشته افتخارمان این بوده که کمترین تغییر کاربری داشته‌ایم و در گروه باغ‌ها، حتی یک متر مربع هم تغییر کاربری نداشته‌ایم.

شهردار شیراز اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری چه شورا چه شهرداری اعتقادی به تغییر کاربری باغ و باغچه با هدف کسب درآمد و احداث پل و تقاطع و معبر ندارد.

سنگ فرش خیابان ارم؛ پروژه‌ای روبنایی و نمایشی

خبرنگاران در ادامه به موضوع سنگ فرش خیابان ارم به عنوان پروژه‌ای روبنایی و نمایشی‌ اشاره کرده و از شهردار شیراز خواستار توضیحاتی در این زمینه شدند که اسکندرپور در این خصوص اظهار کرد: کم‌کردن حجم ترافیک و تردد خودرو در مجاور اماکن تاریخی و گردشگری امری طبیعی در دنیا است؛ اما شهردار شیراز در این اظهارات خود بیان نکرده است که بار ترافیکی که به دلیل بستن این گذر در آن منطقه و یا مناطق متناظر در بستن دیگر گلوگاه‌های ترافیکی ایجاد می‌شود، چگونه مدیریت می‌شود.

غلبه حاشیه بر متن در نشست شهردار شیراز/ استدلال‌هایی که چندان قانع‌کننده نبود+تصاویر

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا در ساخت سنگ فرش ارم از اتباع کشورهای دیگر استفاده شده است، گفت: اگر بتوان بکارگیری اتباع بیگانه و به ویژه تبعه‌های کشور افغانستان را از پروژه‌‌‌های عمرانی سطح کشور حذف کرد، اینکار را در سطح شیراز نیز می‌توان انجام داد.

شهردار شیراز در واکنش به انتقادهایی که از مدیریت شهری می‌شود، این اقدام را اقدامی زودهنگام و انتخاباتی دانست؛ درحالی‌که وی به جای این برچسب‌زنی باید پاسخگوی عملکرد چهارساله مدیریت شهری تحت زعامت خود باشد.

اسکندرپور با اشاره به موضوعاتی نظیر انتصاب مدیرکلی با مدرک ابتدایی، سفر کیش مدیران شهری که اخیرا توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده تنها به این موضوع اکتفا کرد که نباید با آبروی افراد بازی شود و یا این نمونه سفرها در دوره‌های قبل نیز بوده است.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان