کد خبر: ۱۴۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خاموشی چاه‌های کشاورزی، خاموشی اقتصاد و معیشت کشاورزان؛

مزارع بیت‌کوین چاه‌های کشاورزی را خاموش کرد

به گفته فعالان بخش کشاورزی خاموشی ۴ساعته چاه‌های کشاورزی خسارات زیادی را به همراه دارد که در نهایت منجر به بیکاری کارگران بخش کشاورزی می‌شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، طی دو سال گذشته با افزایش گرمای هوا و اوج مصرف برق و کولرهای آبی شرکت برق تصمیم به قطعی ۴ساعته چاه‌های کشاورزی کرد، اقدامی که هر چند اعتراض بسیاری از کشاورزان را به همراه داشت اما کمبود برق و حاملان انرژی برای مردم باور پذیر بود، اما امسال در تصمیمی بی سابقه شرکت برق اقدام به خاموشی ۴ساعته چاه‌های کشاورزی آن هم در فصل زمستان کرده است.

مزارع بیت‌کوین چاه‌های کشاورزی را خاموش کرد

اقدامی که واکنش بسیاری از فعالان بخش کشاورزی، کشاورزان و صاحب نظران را به دنبال داشت.

به گفته کارشناسان امسال با شیوع بیماری کرونا تمام سیستم آموزشی،اعم از مهد کودک‌ها، مدارس، دانشگا‌ه‌ها و حتی کلاس‌های آموزشی تعطیل شد دو همین تعطیلی دلیلی برای کاهش مصرف برق و گاز بود پس با توجه به این اتفاق کمبود برق و گاز امری غیر طبیعی به نظر می‌رسد که باید دلیل اصلی را در جای دیگر جستجو کرد.

دلیلی که گرچه مسئولان ارشد کشوری به خوبی از آن مطلع هستند اما انگار خود را به بی خبری زده‌اند.

صابر پرنیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در گفتگو با ایرنا یکی از دلایل قطع برق را استخراج غیر قانونی ارز دیجیتال در استان دانسته و گفته است: قطعی برق خسارات هنگفت و جبران ناپذیری را در پی دارد.

هر چند مسئولین شرکت برق ایران، محدودیت سوخت رسانی به نیروگاه‌ها را به عنوان علت اصلی قطعی برق معرفی کرده‌اند، اما این در حالی است که شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرده است، هیچ محدودیتی در ارسال سوخت وجود ندارد و امسال بیش از سال گذشته به نیروگاه‌ها سوخت رسانی شده است.

از سوی دیگر همزمانی قطع برق و افزایش قیمت برخی رمز ارزها این گمانه را در ذهن بسیاری از کاربرای ایرانی فضای مجازی به وجود آورده که استخراج بیت کوین می‌تواند عامل قطعی برق باشد.

چنانچه مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز عامل اصلی قطع برق چاه های کشاورزی را مزارع بیت کویت در تهران و دیگر نقاط کشور می داند و می گوید: متاسفانه در حال حاضر در خصوص خاموشی های برق، کشاورزان تاوان مزارع بیت کوین(ارز دیجیتال)در سطح کشور را میدهند.

سید جعفر حسینی در این خصوص در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه استان فارس یک استان کشاورزی است و اقتصاد آن نیز بر پایه کشاورزی تعریف شده است، عنوان کرد: در این استان، فصل زمستان کمترین مصرف برق را داریم، چون نه کولرهای گازی در مدار هستند و نه در شهرستان‌های مختلف استان کولرهای آبی مصرف می کنند همچنین هیچ کجای فارس اکنون کمک کننده ای در مدار نیست، پس طبیعتا بار مصرفی برق همیشه در زمستان حداقلی بوده است.

خاموش چاه‌ها افزایش سرقت را به دنبال دارد 

وی با اشاره به خاموشی چهارساعته چاه های کشاورزی در چنین شرایطی این اقدام را غیر منطقی و غیر کارشناسانه دانست و گفت: اکنون که خاموشی در کل چاه‌های کشاورزی را به صورت یک برنامه چهار ساعته در طول روز برای شهرستان های مختلف تعریف کردند، آسیب‌های بسیاری را به کشاورز وارد می کند.

حسینی اولین آسیب را متوجه خود چاه‌ها دانست و افزود: به دلیل اینکه بافت خاک های استان فارس غالباً شنی و ریزشی است، پس خاموش و روشن شدن چاه‌ها سطح ایستابی آب را بالا و پایین میکند و نهایتاً باعث ریزش بدنه چاه می‌شود و کشاورز را مجبور به تاسیس یک چاه دیگر میکند که در حال حاضر هزینه حفر یک چاه عمیق یک میلیارد تومان است و از آنجا که کشاورز توان و قدرت مالی پرداخت این هزینه ها را ندارند با سوختن تجهیزات برقی و پمپ مواجه  می‌شوند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان مرودشت در ادامه به گلایه های کشاورزان در این خصوص اشاره کرد و گفت: برخی از کشاورزان از دزدیده شدن تجهیزات و وسائل موجود در اتاق های نگهبانی خبر داده و می گویند این خاموشی شامل اتاقک های نگهبانی هم شده و موجب افزایش سرقت در مزارع شده است.

حسینی با اشاره به اینکه قطع برق احتمال سوختن پمپ چاه را افزایش می‌دهد، گفت: هر بار سوختن پمپ حدود ۴٠ میلیون خسارت به کشاورزان وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با این شرایط تولید محصولات کشاورزی با چالش مواجه و خسارات سنگینی به کشاورزان وارد می‌شود، تخریب چاه‌ها، سوختن پمپ و تجهیزات برقی چاه، هدر رفت آب، کاهش راندمان و بهره‌وری آب و بیکار شدن کارگران بخش کشاورزی را از جمله عواقب قطعی برق اعلام کرد.

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه تاکنون قطعی برق در بهار و زمستان سابقه نداشته است، افزود: طی دو سال گذشته در فصل تابستان که اوج مصرف بود خاموشی تقریباً ۴ساعته اجرا می‌شد.

وی تصریح کرد: با این وضعیت کشاورزان به شدت نگران تأمین برق مزارع خود در بهار و تابستان هستند.

خاموشی برق چاه‌های آب به مدت چهار ساعت در روز، اقتصاد تولیدی کشاورزان را به‌شدت تهدید می‌کند

 نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در خصوص خاموشی چاهها واکنش نشان داده در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: خاموشی برق چاه‌های آب به مدت چهار ساعت در روز، اقتصاد تولیدی کشاورزان را به‌شدت تهدید می‌کند
و به‌طور حتم کیفیت تولید با کاهش روبرو می‌شود.

 مجید انصاری که تابستانی که گذشت در این باره اظهار نظر کرده بود، با بیان اینکه خاموشی برق چاه‌های کشاورزی در ساعت‌های طولانی به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود، افزود: ۱۸ نماینده استان فارس طی نامه‌ای از وزارت نیرو درخواست کردند که حداقل خاموشی برق چاه‌های کشاورزی در استان فارس از چهار ساعت به دو ساعت کاهش یابد تا بتوان مشکلات تولید محصولات کشاورزی در چرخه تولید را کاهش داد.

حرف آخر اینکه پیش بینی می‌شود اگر خاموشی به همین ترتیب ادامه پیدا کند تولید استان فارس با مشکل مواجه می‌شود، چرا که ۴ ساعت خاموشی در ۲۴ ساعت، یعنی یک ششم ظرفیت روزانه از مدار خارج شده و امنیت غذایی به مخاطره می‌افتد و این در شرایط کرونایی جامعه و تحریم ها یک تهدید جدی به شمار می رود.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان