کد خبر: ۱۴۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

چرا سگ قبل از حادثه واق واق می‌کند؟

سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند به طوری‌که می‌توانند بوی هر چیزی را احساس کنند، اما راز واق واق کردن آن ها پیش از حادثه چیست؟
به گزارش سرویس رصد اجتماعی شیرازه، جهان اطراف ما همگی در پنج حس خلاصه شده اند، حس بویایی و شنوایی در سگ ها نیز یکی از همین تجربه های اعجاب انگیز در جهان است. سگ ها حس بویایی بسیار قوی تری نسبت به انسان دارند و می توانند هر چیزی را با بوی منحصر به فردش احساس کنند.

سگ ها سطوحی روی بینی خود دارند که جریان هوا را بهتر از بینی ما انسان ها انتقال می دهند. اگر به بو کشیدن سگ نگاه کنید، می توانید این تفاوت را با بینی خودتان مشاهده کنید. هر چقدر هوای بیشتری وارد بینی شود، حس بویایی قوی تر خواهد شد پس سگ ها به شدت در بویایی، قوی تر از ما انسان‌ها هستند.

قدرت حس بویایی و شنوایی سگ یکی از سؤالات جالب است که قطعاً شما دوست دارید جوابش را بدانید، پس بهتر است این قسمت از سرگرمی نمناک را تا انتها مطالعه کنید تا نظر متخصصان را در این باره بدانید.

حس شنوایی سگ ها و راز واق واق کردن آنها پیش از حادثه

در مورد واق واق کردن سگ‌ها پیش از حادثه باید بگوییم که آن‌ها صداهای بسیار زیادی را از دور دست ها حتی تا یک کیلومتر متوجه می شوند و در نتیجه به صدای بلند حساس تر هستند، بنابراین ممکن است که طوفان یا آتش سوزی را خیلی زود متوجه شوند و وحشت کنند، به همین دلیل می گویند که سگ ها قبل از حادثه واق واق می کنند، پس سگ‌ها قدرت پیشگویی ندارند بلکه شنوایی قوی است که آن‌ها را پیش از رسیدن حادثه متوجه ماجرا می کند.

و اما در مورد قدرت شنوایی سگ‌ها، اول از همه باید راجع به فرکانس صدا صحبت کنیم. صدا امواج دارد، فرکانس صدا یعنی باید ببینیم که امواج صدا تا چه حد به یکدیگر نزدیک هستند. هر چقدر که امواج به یکدیگر نزدیک تر باشند، فرکانس صدا بالاتر است. مثلاً زمانی که در ساحل هستید، امواج دریا را بهتر می شنوید و برای شما صدای شدید تری دارد. این صداها ممکن است نوسان پیدا کند. در کل سگ ها 70 الی 100 کیلو هرتز را می شنوند. انسان ها نیز می توانند صداهای بالای 20 کیلوهرتز را بشنوند.

قدرت بویایی سگ

پس تقریباً شنوایی سگ ها سه برابر قوی تر از انسان هاست. بسیاری از سگ ها صداهای بسیار بلند را برای ارتباط گرفتن با یکدیگر به کار می گیرند که به دلیل بالا بودن فرکانس، ما آن ها را نمی شنویم. به همین علت فرکانس های بالاتری را نسبت به انسان ها می شنوند یعنی طیف شنوایی سگ ها بسیار گسترده تر از طیف شنوایی انسان ها است.

آن ها همچنین از ماهیچه های گوش خود کمک می گیرند، سگ ها بیش از دو ماهیچه در داخل گوش دارند و می توانند آن ها را حرکت دهند و همین باعث می شود که آن صدا را در مکان مناسب جای‌گذاری کنند و برای شنیدن بعضی از صدا‌ها سر خود را می چرخانند تا آن را بهتر بشنوند. حس شنوایی هم یکی دیگر از مواردی است که به پلیس ها کمک می کند. سگ ها همچنین به افراد نابینا و ناشنوا هم کمک بسیار زیادی می کنند.

قدرت حس بویایی سگ ها

این قدرت بستگی به چیزهای زیادی مثل باد و نوع رایحه دارد، معمولاً آن ها در شرایط خوب می توانند بو را از فاصله 20 کیلومتری هم تشخیص دهند. البته که سگ ها تنها حیواناتی نیستند که این قدرت خارق العاده را دارند. گربه ها و خرس ها هم جزء این دسته قرار می گیرند، مثلاً خرس قطبی می تواند از فاصله 30 کیلومتری بو را متوجه شود و برای شکار خودش را آماده کند.

در نتیجه از سر نخ ها برای شناسایی استفاده می کنند، آن ها می‌توانند به راحتی محیط اطراف را جستجو کنند و موارد مختلف مخصوصاً جنازه ها را پیدا کنند. به دنبال مواد خطرناک مثل مواد مخدر می گردند. در نتیجه این حیوانات از این حس بویایی به شدت بهره می برند و ما انسان ها نیز از آن ها کمک می گیریم.

البته جالب است بدانید سگ ها با وجود بویایی قوی که دارند، باز هم بوهای بد را خیلی خوب تحمل می کنند و شاید از بو کشیدن چیزهایی لذت ببرند که ما از آن ها متنفر هستیم.

انتهای پیام/ر/م
نظرات بینندگان