کد خبر: ۱۴۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
رئیس مجمع نمایندگان فارس:

افزایش آسیب‌های اجتماعی را باید در سیاست‌های غلط جستجو کرد/ موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی را از طریق وزارتخانه دنبال خواهیم کرد

ابراهیم عزیزی در پاسخ به «شیرازه» در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: همه مواردی که در حوزه آسیب‌ها به آن اشاره شده معلول است و باید علت آنها را در سیاست های غلط و برنامه‌ریزی‌های غیر کارشناسی جستجو کرد و در عین حال موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی را از طریق وزارتخانه دنبال خواهیم کرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، ابراهیم عزیزی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مباحث مختلفی از جمله بودجه ۱۴۰۰ و اولویت‌های بودجه اشاره کرد و گفت: این بودجه را دولت بر اساس زمان‌بندی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که با شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های قبل همراه بود، چرا که همیشه رئیس جمهور با حضور در مجلس بودجه را تشریح و اولویت ها را مشخص می‌کرد، اما در بودجه 1400 رئیس جمهور در مجلس حاضر نشد و بهانه عدم حضور را بیماری کرونا عنوان کرد در حالی که وی هم می‌توانست همانند 290 نماینده دیگر با رعایت شرایط و تدابیری وارد مجلس شده و در مورد بودجه توضیحاتی ارائه دهند.

وی به ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این ویژگی‌ها مربوط به تصویب در کمیسیون تلفیق است و ممکن است این اعداد و ویژگی ها دچار تعییراتی شود چرا که باید وارد صحن مجلس شده و سسپس به تایید شورای نگهبان برسد تا تبدیل به قانون شود.

عزیزی با بیان اینکه بودجه ١۴٠٠ حائز ویژگی‌هایی بود که نسبت به بودجه‌های سالیان گذشته تغییراتی در آن اعمال شده بود، به برخی از این ویژگی ها از جمله کم کردن بودجه بر پایه نفت اشاره کرد  پو افزود: دولت ۲میلیون  و ۳۰۰بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده بود که نهایت پس از بررسی‌های لازم به یک میلیون و ۵۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرده و تصویب شد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس همچنین توجه ویژه به امور زیر بنایی را از دیگر ویژگی‌های بودجه دانست  و اظهار کرد: تلاش کردیم نگاهمان را  در این خصوص تقویت کنیم، نمی‌شود بودجه را نوشت، اما ویزگی‌های یک بودجه خوب را در نظر نگرفت.

عزیزی توجه به محرومیت زدایی، عادلانه کردن یارانه ها و افزایش موثر آن، تامین منابع برای ۷ میلیون جامانده از سهام عدالت، توجه ویژه و موثر به معیشت، سلامت و امنیت را از دیگر ویژگی های این بودجه دانست و افزود: تلاش کردیم اقشار آسیب پذیر مورد توجه بیشتر قرار گیرند و این ویژگی ها در بودجه به خوبی خود را نشان دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اولویت قرار گرفتن تحصیل و ازدواج جوانان را از دیگر ویژگی‌ها برشمرد و اظهار کرد: نمی‌توان دم از حمایت از جوان زد اما در امور اصلی او مثل ازدواج و تحصیل بی تفاوت بود، 

وی بیان کرد: همچنین حذف رانت‌های غیر موجه نیز در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده چون عده‌ای در طول این سال‌ها ویژه خواری کردند و به اسم ارز ترجیحی جیب خود را پر کردند و هیچ مشکلی هم از مردم حل نکردند، پس باید اگر قرار است در این خصوص کمکی شود در سفره مردم بروز داشته باشد.

کم کردن فاصله طبقاتی، افزایش حقوق موثر سربازان، حمایت جدی و موثر از نهادهای حمایتی و جامعه هدف آنها از جمله ویژگی‌های دیگر بودجه ۱۴۰۰ است که نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان به آن اشاره کرد.

پبش بینی شده 35 میلیون نفر از اقشار زیر خط متوسط درآمدی یارنه 183 هزار تومانی در یافت کنند

عزیزی با اشاره به اینکه 35 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه زیر خط متوسط درآمدی قرار دارند، تصریح کرد:  پیش‌بینی کرده‌ایم که هر کدام از این افزاد ماهیانه 183 هزار تومان یارانه در یافت کنند، ۲۳ میلیون نفر نیز که جز افراد متوسط درآمد هستند ۱۳۶ هزار تومان یارانه ماهانه و ۲۰ میلیون نفر که از حد متوسط بالاتر بودند ماهانه ۹۱ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: 50 هزار میلیارد ریال به کمک به تولید، رونق تولید و اقتصاد کشور 18 هزار میلیارد ریال هم به محرومیت زدایی  اختصاص دادیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه تصریح کرد: در بودجه 1400 تلاش ما بر این است که 79 هزار میلیارد از تبصره 14 در قالب 14.5 درصد به دولت دهیم تا در مجموع 430 هزار میلیارد برای حل مشکل صنعت نفت تخصیص داده شود.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در بودجه 1400 همه اقشار مورد توجه قرار گرفته اند، گفت: این بدان معنا نیست که سال 1400 مشکلات اقشار مرتفع می شود  اما مهم هدف گذاری است که در این راستا شروع شده است.

در ادامه این نشست خبرنگاران به بیان پرسش هایی پیرامون آسیب های اجتماعی، معتادان متجاهر، پتروشیمی‌ها، وام ازدواج، اولویت‌های بودجه‌ای و... پرداختند.

موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی را از طریق وزارتخانه دنبال خواهیم کرد

رئیس مجمع نمایندگان فارس در پاسخ به  شیرازه در خصوص اقدامات نمایندگان در راستای حضور معتادان متجاهر غیر بومی که از دیگر استان‌ها به شیراز مهاجرت کرده و باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی در شهر شده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه در فصل‌های سرد و گرم مهاجرتی از دیگر استان و شهرستان‌ها به شیراز صورت می‌گیرد، اما آنچه که در بحث آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد این است که چرا با افزایش آسیب های اجتماعی مواجه هستیم؟

عزیزی با طرح این پرسش، افزود: همه مواردی که در حوزه آسیب ها به آن اشاره شد معلول است و باید علت آنها را در سیاست های غلط و برنامه ریزی های غیر کارشناسی جستجو کرد، در عین حال موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی را از طریق وزارتخانه دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در ادامه تصریح کرد: هنوز مجمع نمایندگان فارس در خصوص این موضوع هنوز ورود جدی نداشتیم چون معتقد هستیم اگرمسائل زیر بنایی، اشتغال، سرمایه گذاری و... را هدف قرار داده و رشد دهیم خود به خود عللی که موجب فقر و تنگ دستی و آسیبهای اجتماعی می شود کمتر می گردد.

وی به موضوع پتروشیمی‌ها هم اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های انجام شده توانسته‌ایم اعتماد بین وزارت نفت و سرمایه گذار را به حدی برسانیم که پای کار بیایند، یکی خوراک بدهد، دیگری کار کند. همچنین در حال بررسی هستیم تا در یک موقعیت مکانی مناسب پتروشیمی‌ها احداث شوند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه برخی مدیران استان در شان و طراز مردم فارس کار نمی‌کنند و باید تکلیفشان را ابتدا با خودشان و لابی گری‌ها مشخص کنند، گفت: مجمع نمایندگان استان فارس از مدیرانی که حامی مردم و در تلاش برای حل مشکل استان باشند حمایت خواهند کرد، تصریح کرد: اما مدیری که به دنبال مشکل تراشی برای مردم است هیچ گاه مورد حمایت نمایندگان نخواهد بود مانند مدیری که ۱۲ سال حضور بی ثمر در استان فارس دارد.

امروز باید تابوها شکسته شود و شجاعانه پرسشگری را دنبال کنیم

عزیزی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحقیق و تفحص از استانداری به ابزارهای نظارتی در اختیار مجلس نظیر تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و دیوان محاسبات اشاره و اضافه کرد: وقتی اسم از سئوال و تحقیق و تفحص به میان می‌آید، می‌گویند مجلس دنبال سیاسی کاری است و امروز باید این تابوها شکسته شود و شجاعانه پرسشگری را دنبال کنیم،البته این به معنای مچ گیری و ورود بدون مبنای کارشناسی نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه شیراز مفتخر به سومین حرم اهل بیت(ع) است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسد به تعیین تکلیف پروژه جامع ٦٧ هکتاری سومین حرم اهل بیت(ع) اشاره و بیان کرد:  معتقدیم که این فرصت بی نظیر فرهنگی را از همه جهت باید مورد حمایت قرار دهیم.

عزیزی ادامه داد: شهر شیراز اولویت‌هایی دارد که دارد فراموش شده و امروز متناسب با نیاز و اولویت‌های مردم تصمیم گیری نشده و جای اولویت‌ها با هم عوض شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شهر شیراز باید این همه پیاده راه سازی شود، تاکید کرد: مخالفتی با پیاده راه سازی نداریم اما آیا اینها اولویت است؟ شیراز نیازمند طرح‌های جامع و جدی با نگاه کارشناسی بدون نگاه منفعت طلبی عده‌ای است. در حالی‌که مردم نیاز جدی به گسترش مترو و زیرساخت‌های شهری دارند اما برخی دنبال کارهای فانتزی هستند.

وی اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را مکلف به حمایت از مردم و مطالبات آنان می‌دانند و از این رو در تلاش هستند تا از طریق برگزاری نشست‌هایی با مدیران عالی کشور مطالبات مردم فارس را پیگیری و برطرف کنند.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان که معتقد است عقب ماندگی قابل توجه‌ای در حوزه خطوط حمل و نقل ریلی وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود استان فارس به عنوان چهارراه ریلی کشور باشد اما به علت پیگیری نکردن این مطالبه مردمی بسیاری از طرح‌های استان از دستور کار دولت در حوزه ریلی خارج شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته در مجمع نمایندگان استان فارس این طرح‌ها به برنامه‌های دولت بازگشته و به زودی اجرایی خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در استان فارس وجود دارد ترس در فضای سرمایه‌گذاری است از این رو با توجه به تلاش‌های صورت گرفته شاهد بازگشت سرمایه گذاران استان فارسی به استان خواهیم بود تا سرمایه‌های این عزیزان در سطح استان فارس منجر به ایجاد اشتغال شود.

 انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان