کد خبر: ۱۴۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس؛

یادگیری سوادرسانه‌ تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی است

محسن باقری گفت: داشتن و یادگیری سواد رسانه‌ای تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی است که کاربران اگر بخواهند حضور موثر با کمترین آسیب پذیری ممکن را داشته باشند می‌بایست نسبت به سواد رسانه‌ای مسلط بوده و بایدها و نبایدهای فضای مجازی را رعایت نمایند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محسن باقری دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس در همایش فرماندهان پایگاه های ناحیه مقاومت بسیج سپاه سپیدان که به مناسبت گرامیداشت و یادبود شهیدحیرانی و وفات حضرت ام‌البنین و تکریم مادران و همسران شهدا برگزارشده بود، با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خود نسبت به اهمیت فضای مجازی تاکید داشته اند و اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی دانسته اند.

وی با اشاره به این که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را می توان بستر لازم جهت داشتن وضعیت مطلوب در حکمرانی فضای مجازی دانست، افزود: فضای مجازی دارای یک مدل چند لایه‌ای است که بستر آن، زیرساخت ارتباطی است که شبکه ملی اطلاعات آن را محقق خواهد ساخت.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس ویژگی‌ها و قابلیت های شبکه ملی اطلاعات را برشمرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات بستری امن و متکی بر زیرساخت های داخلی را برای کاربران فضای مجازی فراهم می کند تا بتوانند با خیال آسوده در پلتفرم ها و بسترهای مورد نیاز اینترنتی و فضای مجازی فعالیت و حضور داشته باشند.

یادگیری سوادرسانه‌ تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی است

مطالبات رهبری درباره فضای مجازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات روی زمین مانده است

باقری ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال های اخیر از دستگاه های متولی امر فضای مجازی به صورت جدی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مطالبه داشته اند که متاسفانه بدلیل بی مهری ها و کوتاهی برخی از مسئولان در پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، مطالبات رهبری درباره فضای مجازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات روی زمین مانده است.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به این که دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی جنگ چند جانبه ای را طرح ریزی کرده اند گفت: دشمنان در فضای مجازی ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... را مورد هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: دشمن در فضای مجازی با تولید محتوا، سبک زندگی ایرانی اسلامی را مورد هدف قرار داده است و با طراحی و تولید شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی در صدد تغییر افکار عمومی به سمت اهداف خاص خود هستند که می توان گفت در یک جنگ استراتژی مجازی قرار داریم.

باقری افزود: منافقینی که 17 هزار نفر را در دوران پس از انقلاب به شهادت رسانده اند، الان در فضای مجازی با هزینه های بسیار زیادی که توسط کشورهایی چون آمریکا و اسرائیل تامین می شود و با به کارگیری ربات ها و ابزارهای رسانه ای در فضای مجازی فعالیت داشته و برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مداوم در حال تولید محتوا هستند.

یادگیری سوادرسانه‌ تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی است

دشمن در فضای مجازی اگر یکی بزند ده تا میخورد 

وی وجود گردان های سایبری بسیج را نوید اتفاقات خوب در عرصه فضای مجازی دانست و ادامه داد: به لطف خدا و تلاش شبانه روزی و لحظه ای بسیجیان در گردان های سایبری بسیج و با اتکا به توان و ظرفیت های موجود، دشمنان در فضای مجازی اگر یکی بزنند ده تا میخورند و پاسخ جنایت های آنان در فضای رسانه‌ای داده می شود.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس، عدم رشد هوش اخلاقی، عدم رشد هوش هیجانی و کنترل عواطف و احساسات، هرزه نگاری، اعتیاد به فضای مجازی، شکاف بین نسل ها، تغییر ارزش ها را از جمله آسیب های فضای مجازی دانست و افزود: سه عامل موثر در انتقال کامل پیام و ارتباط موثر لحن، حرکات بدن و لغات می باشد که عمده سوتفاهم های ایجاد شده در فضای مجازی و همچنین زوجین بدلیل استفاده از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط، عدم برخورداری از لحن و حرکات بدن در انتقال پیام ها می باشد.

باقری ادامه داد: رسانه ها با قاب بستن روی واقعیت، مطالب و محتواهای رسانه ای را برای اهداف خاص خود و هدایت و رهبری افکار عمومی بازنمایی می کنند که این موضوع می توانند تهدیدات جدی برای کاربران در فضای مجازی باشد.

وی با اشاره به این که شایعات در فضای مجازی یکی از آسیب های مهم خطرآفرین برای جامعه می باشد تاکید کرد: داشتن سواد رسانه ای و یادگیری آن برای تمامی اقشار و سنین مورد اهمیت می باشد چرا که اگر سواد رسانه ای لازم را نداشته باشیم به راحتی در معرض باورپذیری شایعات فضای مجازی قرار خواهیم گرفت.

باقری داشتن و یادگیری سواد رسانه ای را تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی دانست و افزود: کاربران فضای مجازی اگر بخواهند حضور موثر با کمترین آسیب پذیری ممکن را داشته باشند می بایست نسبت به سواد رسانه ای مسلط بوده و باید ها و نباید های فضای مجازی را رعایت نمایند.

یادگیری سوادرسانه‌ تنها راهکار مواجهه صحیح با فضای مجازی است

پایگاه مقاومت بسیج نقش موثری در ارتقا سطح سواد رسانه‌ای دارند

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس در پایان ضمن تاکید بر این که پایگاه های مقاومت بسیج نقش موثری در ارتقا سطح سواد رسانه ای عموم جامعه دارند گفت: ان شاءالله شاهد اجرایی شدن نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در تمامی پایگاه های مقاومت بسیج شهرستان سپیدان باشیم و فعالیت های این نهضت در دهه فجر انقلاب اسلامی در سطح وسیع و گسترده اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ر/م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان