کد خبر: ۱۴۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

سرمستی اعتماد از اقدامات "تقریبا هیچ" آمریکا/ روزنامه اصلاح‌طلب جاده صاف‌کن شرط و شروط بلینکن!

در حالی رسانه‌های داخلی برجام‌پرست سخن از بازگشت آمریکا به این توافق مطرح می‌کنند که وزیر امور خارجه آمریکا شرط کرده اگر ایران به تعهدات خود عمل کند تیمی تشکیل خواهیم داد تا درباره برگشتن یا برنگشتن به برجام تصمیم گیری کند.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه؛ موج‌سواری رسانه‌های اصلاح طلب از بزک دولت جدید ایالات متحده آمریکا ماه ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.

دانا نوشت: بعد از آنکه رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا جوبایدن معرفی شد، جریان رسانه ای غربگرا در کشور ذوق زده از این رقابت تلاش کرد از این نمد کلاهی برای خود ببافد؛ اگرچه بارها کارشناسان و تحلیلگران مختلف بر این حقیقت تاکید کردند که سیاست های ایالات متحده آمریکا چه در زمان جمهوری خواهان و چه در زمان دموکرات ها مخالفت با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران و حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی است اما ذوق زدگان این بزک تلاش کردند از بایدن چهره ای نجات بخش برای برجام و تیم مذاکره کننده ترسیم کنند.

پر رنگ شدن فعالیت رسانه های غربگرا در کشور در حمایت از بایدن سبب شد عنوان «ستاد انتخاباتی بایدن در تهران» به این جریان رسانه ای داده شود.

روزنامه های اصلاح طلب به مردم وعده دادند که با روی کار آمدن بایدن در آمریکا فضا برای مذاکرات دوباره مهیا شده و ایران با آمریکا پای میز مذاکره خواهد نشست. این جریان رسانه ای در دستورکاری هماهنگ تلاش کرد چهره سیاست های آمریکا را تطهیر کرده و هر چه فریاد دارد برسر ترامپ بزند چرا که او بازی مذاکرات را بر هم زده بود.

سرمستی

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی کاندیدای دموکرات، با وجود آشوب در کنگره آمریکا از سوی معترضان به نتیجه انتخابات، رسانه های غربگرا در ایران راضی و سرمست از نتیجه انتخابات نتوانستند ذوق زدگی خود را پنهان کنند.

پیروزی بایدن به سوژه رسانه های حامی برجام تبدیل شد تا دوباره به خانه اول برگشته و ساز مذاکرات در کشور را کوک کنند. امید به از سرگیری مذاکرات البته تنها به فضای رسانه ای اصلاح طلب محدود نشد بلکه بسیاری از چهره های سیاسی حامی برجام نیز سودای دوباره مذاکرات سر دادند.

با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب پیش از آن فرموده بودند «این که چه کسی رئیس جمهور آمریکا بشود در سیاست ما هیچ تاثیری نمی گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن تاثیری ندارد» اما یک بار دیگر در جریان سخنرانی تلویزیونی خود در سالروز حماسه 19 دی فرمودند: «مسئله‌‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. مطالبه‌ی منطقی و عقلانی ما رفع تحریمها است.»

خوشحالی و ذوق زدگی رسانه های اصلاح طلب تا آنجایی پیش رفت که حتی نسبت به گزینه های احتمالی دولت بایدن نیز واکنش نشان دادند.خوشحالی از آمدن گزینه هایی همچون وندی شرمن و آنتونی بلینکن به عنوان مهره های اثرگذار در مذاکرات زمینه ای شد تا رسانه های اصلاح طلب پاشنه کفش خود را برای دور جدید مذاکرات بکشند.

 
سرمستی


 

اما پاسخ بلینکن به خودباختگی رسانه های اصلاح طلب آن هم در روزهایی که وی هنوز یک گزینه برای وزارت امور خارجه آمریکا بود معرف واضح سیاست های آمریکا شد وی در یک اظهارنظر بازگشت به برجام را راه طولانی توصیف کرد و مدعی شد که ایران ابتدا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند و سپس ما برای بازگشت به برجام تصمیم می‌گیریم.

وی گفته بود اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، ایالات متحده همان کار را خواهد کرد و از آن به عنوان سکویی برای یک توافق درازمدت‌تر و قوی‌تر شامل سایر مسایل دیگر استفاده خواهد کرد.

اگرچه سخنان بلینکن به طور شفاف مواضع ایالات متحده آمریکا در قبال ایران را روشن کرد اما روزنامه های اصلاح طلب همچون اعتماد و سایت های خبری حامی برجام دست از چنگ زدن به دامن غرب برنداشته و در جدیدترین اقدام رسانه ای خود پرونده برجام را همچنان مفتوح دانستند.

خبرگزاری فرانسه خبر داد:  بلینکن گفته است ایران به تعهداتش برگردد، ما هم به برجام برمی‌گردیم؛ اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم.

اما روزنامه اعتماد بی توجه به خط و نشان کشیدن های وزیر خارجه آمریکا در تیتری درشت این بار دست به دامن بلینکن شد و نوشت: او قرار است مسیر بازگشت آمریکا به برجام را طی کند. این روزنامه اصلاح طلب بلینکن را میراث دار سوء مدیریت پمپئو دانست که پرونده قطور مذاکرات تحویل وی شده و حالا او باید چهره ای خلاف آنچه پمپئو نمایش داده بود را برای ملت ایران به نمایش بگذارد.



این اظهارات وزیر خارجه آمریکا نشان می دهد که آمریکا نه تنها اعتقادی به برجام ندارم بلکه خواستار امتیازاتی فراتر از آن است که پیش تر رهبر انقلاب نسبت به طمع آمریکا به امتیازخواهی موشکی و منطقه ای از ایران هشدار داده بود.

این آمریکا بود که از برجام خارج شد و نه تنها به هیچ یک از تعهدات خود در لغو تحریم ها عمل نکرد بلکه پس از تصویب برجام هوشمندانه ترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کرد اما امروز در حالی رسانه های داخلی برجام پرست سخن از بازگشت آمریکا به این توافق مطرح می کنند که وزیر امور خارجه آمریکا شرط کرده اگر ایران به تعهدات خود عمل کند ما تیمی تشکیل خواهیم داد تا درباره برگشتن یا برنگشتن به برجام تصمیم گیری کند.


انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان