کد خبر: ۱۴۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
معاون اجتماعی سپاه فجر فارس در دیدار با هیات تحریریه «شیرازه» مطرح کرد؛

آیا کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه «سنگ سیاه» قرار گرفته است؟/ نهضت مردمی مقابله با آسیب‌های اجتماعی شکل گیرد

محمد جعفر دوستدار با حضور در دفتر «شیرازه» با بیان اینکه محله سنگ سیاه با تعداد زیادی مسجد، امام‌زاده و بافت بسیار مذهبی، ذائقه‌اش در حال تغییر است و در این کوران به بوم‌گردی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: مدل توسعه ما در «سنگ سیاه» و بافت تاریخی چیست و آیا قرار است کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد جعفر دوستدار معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس با حضور در دفتر این رسانه و دیدار با هیئت تحریریه شیرازه با اشاره به چگونگی شکل‌گیری معاونت اجتماعی در سپاه گفت: رهبر معظم انقلاب از چند سال قبل سلسله جلساتی با حضور مسوولین مهم کشور دارند که نخستین جلسه شش ساعت به طول انجامید و در آن آمارهای طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و سایر معضلات اجتماعی مطرح شد و ایشان در بخشی از جلسه فرمودند: کسی که می‌خواهد در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند، باید همانند پدری باشد که دختر او فراری شده و بی‌تاب دخترش باشد.

وی افزود: این جلسات به طور منظم و هر شش ماه در حضور رهبر انقلاب، تشکیل می شود و رهبری در یکی از این جلسات می‌فرمایند: بنده با اینکه با راه‌اندازی تشکیلات جدیدی موافق نیستم اما باید یک سازمانی متولی پیگیری این کار شود.

معاون اجتماعی سپاه فجر تصریح کرد: بعد از این جلسه سازمان امور اجتماعی زیر نظر وزارت کشور تشکیل می‌شود و سپاه نیز پیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را با تشکیل معاونت اجتماعی طی یک سال اخیر در اولویت قرار داده تت با شناسایی خلأها، با سایر سازمان ها هم افزا باشد.سه ایراد «فراگیر نبودن، مستمر نبودن و عالمانه نبودن» کارها از دلایل موفق نبودن در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

دوستدار با بیان اینکه در استان 60 درصد کارگران درگیر معضل اعتیاد هستند و در اعتیاد جامعه دانش‌آموزی، فارس سوم کشور است، افزود: این وضعیت برازنده استانی همچون فارس نیست و به نظر می‌رسد سه ایراد «فراگیر نبودن، مستمر نبودن و عالمانه نبودن» کارها را از دلایل موفق نبودن در برابر آسیب‌های اجتماعی دانست و تا این سه ایراد در مجموعه‌های متولی رفع نشود پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

آیا کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه «سنگ سیاه» و بافت تاریخی قرار گرفته است؟/ نهضت مردمی مقابله با آسیب‌های اجتماعی همانند دفاع مقدس شکل گیرد

باید نهضت مقابله با آسیب‌های اجتماعی شکل بگیرد

وی در خصوص اصلی‌ترین راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: راه‌حل اصلی این است که کار باید به دست مردم واگذار شود؛ همان طور که نسخه مردمی شدن دفاع مقدس نجات بخش کشور بود اکنون نیز در این حوزه باید نهضت مقابله با آسیب‌های اجتماعی شکل بگیرد و ما اعلام کردیم بستر بسیج برای کمک و هم افزایی جهت رفع این آسیب ها کاملا فراهم است.

این مقام مسئول در حوزه اجتماعی تاکید کرد: آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین مجموعه تربیتی کشور نتوانسته طرح‌ها را به خوبی اجرا کند و در این بین همه ما مسوولیم؛ چرا که رهبر معظم انقلاب فرمودند همه باید به کمک آموزش و پرورش بروند تا آنجا که کودکان و نوجوانان به معنی واقعی کلمه مهارت حل مسئله را یاد بگیرند، قدرت نه گفتن را داشته باشند، تا بتوانیم در جنگ فراگیر کف خیابان، پیروز شویم.

بنا به اظهار دوستدار، متاسفانه سرمایه‌گذاری‌ها به سوی درمان سوق داده شده در صورتی که آمار موید این نکته است که خوش‌بینانه فقط 20 درصد از افراد پس از سم‌زدایی و ترک اعتیاد، موفق به بازگشت به زندگی مطلوب در جامعه می شوند و 80 درصد تا پایان عمر معتاد می‌مانند! به همین جهت باید سرمایه اصلی به سمت پیشگیری برود اما متاسفانه عزم جدی در موضوع پیشگیری نیست و برای همین نتیجه ای نخواهیم گرفت 

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس شیوه آموزش‌های کنونی را اشتباه توصیف کرد و گفت: مطلوب نیست که جوانان و نوجوان را جمع کنیم و برای آن‌ها سخنرانی یک طرفه کنیم و باید بدانیم که دوره این مسائل گذشته است و ما در معاونت اجتماعی به دنبال این هستیم تا با یک نگاه جدید به مسائل، افزایش انگیزه آدم‌های با دغدغه، شناسایی و عرصه‌های مغفول بتوانیم کوچه به کوچه و پلاک به پلاک اثر‌بخش باشیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری رسانه‌ها باید خیلی موثرتر واقع شوند و مهارت ها را یاد دهند، بیان کرد: شما به عنوان رسانه در حوزه مطالبه‌گریِ بدون تعارف از مسوولین، به دنبال احقاق حق باشید؛ چراکه از خبرنگار توقع می‌رود تا به درج گزارشی از روابط عمومی نهادها اکتفا نکند و به عمق مسائل وارد شود، اینکه جلسه‌ای برگزار و صورت جلسه تنظیم بشود ولی کسی آن را اجرا، پیگیری و نظارت نکند چه فایده‌ای دارد؟! و به عنوان نمونه معضل بافت تاریخی سنگ سیاه شیراز دقیقا همین است؛ صدها مسوول شهری، استانی و کشوری از این محله بازدید داشته‌اند اما ذره ای از مشکلات مردم حل نشده است.

دوستدار با بیان اینکه در سنگ سیاه و چند صد متری حرم حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، چرخه مواد مخدر کامل است، خاطرنشان کرد: معتاد پس از جمع‌آوری ضایعات از سطح شهر به آن‌جا مراجعه کرده و پس از خرید مواد مخدر همان‌جا مصرف و شب را هم در آن محله می‌گذراند و صبح فردا هم همین روند ادامه دارد! چرا وقتی تصمیم گرفته می‌شود که این چرخه باید قطع شود و مسوولین قضایی دستور پلمب خانه ضایعاتی را صادر می‌کنند، در کمتر از یک هفته دوباره فعالیتش شروع می‌شود؟ 

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس اظهار کرد: عرضه و تقاضا در آن محله وجود دارد و همه محله مواد فروش را می شناسند؛ اما با کسی که سال‌هاست به مواد فروشی مشغول است، چرا برخورد اثربخش نمی‌شود؟آیا قرار است کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه سنگ سیاه و بافت تاریخی باشد؟ 

وی با بیان اینکه محله سنگ سیاه با تعداد زیادی مسجد، امام‌زاده و بافت بسیار مذهبی، ذائقه‌اش در حال تغییر است و در این کوران به بوم‌گردی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: مدل توسعه ما در سنگ سیاه و بافت تاریخی چیست و آیا قرار است کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه باشد؟ مردم محلات آسیب‌دیده حرفشان این است: به دلیل وجود معتادین متجاهد خواستگار برای دخترشان نمی‌آید؛ چرا این معتاد متجاهر باید در کوچه ما جولان بدهد؟ چرا هر روز فرزند من باید شاهد صحنه‌های ناپسند باشد؟ و ما نتوانسته‌ایم همین یک خواسته مردم مظلوم در این منطقه را حل کنیم.

آیا کپی‌برداری از مدل‌های غربی الگوی توسعه «سنگ سیاه» و بافت تاریخی قرار گرفته است؟/ نهضت مردمی مقابله با آسیب‌های اجتماعی همانند دفاع مقدس شکل گیرد

زیبنده شهر سومین حرم اهل بیت(ع) نیست که شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی باشد

فاطمه خسروپور سردبیر شیرازه نیز در این دیدار با ریشه‌یابی معضلات زیربنایی که منجر به آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها و به ویژه کلان‌شهر شیراز شده است، عنوان کرد: زیبنده شهر سومین حرم اهل بیت(ع) نیست که شاهد افزایش اینگونه آسیب‌ها باشد.

وی با تصریح بر ارتباط دوسویه این دو مجموعه با تاکید بر این موضوع که رسانه باید بازوان قوی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی باشد، گفت: رسانه قطعا باید با یک نقشه راه منسجم و راهبرد مشخص به سمت حل مشکلات زیر ساختی حرکت کند تا گام موثری در پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها بردارد.

در ادامه تصاویر این دیدار می‌آید.

انتهای پیام/ ح / م

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان