کد خبر: ۱۴۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز:

نقش‌آفرینی نیروی هوایی ارتش در انقلاب از ورود امام خمینی(ره) به کشور آغاز شد/ ایران یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است

امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود جعفری در گفتگوی تفصیلی با «شیرازه» گفت: ایران یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است و تمام پرسنل خلبان نیروی هوایی در تمامی نوع هواپیما فارغ التحصیل دانشگاه داخل هستند، تمام کارهای سنگین فنی و اورهال جنگندههای غربی و شرقی توسط جوانان ایرانی انجام می‌شود و در مباحث عملی، فنی و آموزش نیروی انسانی کاملا خودکفا شده‌ایم و دانشجوی فنی به خارج از کشور نفرستاده‌ایم.
به گزارش سرویس سیاسی و دفاعی شیرازه، نیروی هوایی در بین تمامی نیروهای مسلح دنیا جایگاه ویژه‌ای به دلیل چابکی، انجام سریع عملیات و تاثیرگذاری بیشتر بر روی دشمن و مصادیق دیگر در ابعاد دفاعی و جنگی دارد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان مهم موفقیت نظامی در دفاع مقدس به شمار می‌رود. همافران جمهوری اسلامی که با بیعت خود در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۹، روند پیروزی انقلاب را تسریع کردند، در روزهای نخست حمله عراق به ایران شاهکارهای بی‌نظیری خلق کردند.

عملیات کمان ۹۹، عملیات اچ ۳، عملیات مروارید، سرنگونی ۱۶ هواپیما جنگی عراق در آذر ۱۳۶۰ و دستگیری «عبدالمالک ریگی» از افتخاراتی به شمار می‌رود که نیروی هوایی ایران در سال‌های اخیر ثبت کرده است.

به مناسبت ۴۲مین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای واکاوی این دستاوردها و نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن شیرازه پای سخنان امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود جعفری فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز نشسته است. 

متن کامل این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم:

شیرازه: ارتش به ویژه نیروی هوایی چه نقشی را به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کرد؟

امیر جعفری: نقش نیروی هوایی را جدای از نقش ارتش در آن زمان نمی‌دانم و به صورت متمرکز و هم‌افزا ایفا نقش کرده و در آن شرایط حساس به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کمک کردند. 

در بهمن ماه هواپیمای حامل حضرت امام خمینی (ره) از پاریس به پرواز در آمد و در آن زمان در کشور شورای سلطنت عهده دار نظام بود. نهایتا عناصری که در آن موقع زمام امور را در دست داشتند، به این نتیجه رسیدند که جلوگیری از ورود حضرت امام (ره) به دلیل اینکه خواسته ملی ملت ایران است، امکان پذیر نیست. 

انقلابیون توانستند ضربات سختی را تا قبل از ورود امام خمینی (ره) به بدنه سیستم شاهنشاهی وارد کنند ولی انقلاب به پیروزی نرسیده بود اما با ورود امام خمینی (ره) در روز دوازدهم بهمن ماه شجاعت امام بود که این ریسک را کردند و به کشور آمدند و در واقع انقلاب را در بین مبارزین باوجود تمامی خطرات هدایت کردند. شجاعت امام جای تحسین دارد.

نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در انقلاب از ورود امام خمینی (ره) به کشور آغاز شد/ ایران یکی از قدرتمند ترین کشور ها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است

شیرازه: از چه زمانی نقش نیروی هوایی در یاری انقلاب قابل لمس است؟ 

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: از روز دوازدهم بهمن ماه، نیروی هوایی با "باز نگه داشتن فرودگاه مهر آباد" و "عدم اقدام هواپیماهای جنگنده بر علیه پرواز انقلاب" نقش آفرینی خود را آغاز کرد کما اینکه می توانستند با مزاحمت و انسداد باند فرودگاه مانع از فرود هواپیما حضرت امام خمینی (ره) در پایتخت شوند.

در لحظه بعد از فرود هواپیمای حامل امام، تیم اولیه حفاظت ایشان پرسنل دژبان نیروی هوایی بودند که ایشان را با آغوش باز همراهی کردند. 

امام به وسیله خودرو از فرودگاه مهرآباد به سمت بهشت زهرا حرکت می کنند که یک جا خودرو به مشکل ترافیک و انبوه جمعیت خورده و نمی تواند حرکت کند. بالگرد نیروی هوایی قبل از پیروزی انقلاب یعنی ۱۲ بهمن ماه از فرودگاه مهراباد پرواز میکند و با پرواز از خیابان امام را به بهشت زهرا منتقل میکند.

این افتخار بزرگی است برای نیروی هوایی که ستاد استقبال حضرت امام و شخص ایشان این اعتماد را به پرسنل نیروی هوایی می کند در همان لحظات اولیه ورود و این افتخار نصیب نیروی هوایی می گردد که اولین پرواز حضرت امام به وسیله نیروی هوایی انجام می‌شود.

شیرازه: ایده بیعت نیروی هوایی با امام خمینی (ره) از کجا نشأت گرفت؟

امیر جعفری: روز نوزدهم بهمن پرسنل همافر نیروی هوایی  خدمت آیت الله طالقانی می رسند و درخواست کار نمادین شبیه به تظاهرات و  فرار از پادگان‌ها و اقدامات ایچنین را دارند. آیت‌الله طالقانی می‌گویند: «حضور در خیابان ها را مردم انجام می دهند، شما نظامی هستید و باید کاری را انجام دهید که تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.» همافران تصمیم می گیرند که در آن جو خفقان که هنوز پیروزی انقلاب مسجل نشده بود، حضور نمادین و بیعتی با حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه علوی داشته باشند. این بیعت انجام شد و  بیعت تاریخی ۱۹ بهمن شکل می گیرد.

نیروی هوایی یک نیروی بسیار نظرکرده رژیم سابق بود و در آن زمان نیروی هوایی ۹۰ هزار نفر پرسنل داشت. انجام این بیعت نمادین باعث ایجاد انگیزه و شجاعت در قلب انقلابیون و پرسنل ارتش شد.

نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در انقلاب از ورود امام خمینی (ره) به کشور آغاز شد/ ایران یکی از قدرتمند ترین کشور ها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است

شیرازه: تجمع و بیعت همافران نیروی هوایی آیا واکنشی از سوی نظام طاغوت را به همراه داشت؟

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: بعد از رسانه ای شدن این موضوع، گارد شاهنشایی به مرکز آموزش‌های هوایی شهید خزرایی کنونی حمله می‌کند به طوری‌که پرسنل نیروی هوایی با گارد در خیابان های ایران نو و پادگان چکش درگیر شدند و درب اسلحه خانه پادگان به روی مردم باز می شود تا مردم نیز به مقابله با گارد بپردازند.

حرکت انقلابی پرسنل نیروی هوایی ارتش در پایتخت سبب شد تا در پادگان‌های سراسر کشور شاهد جوشش تفکر انقلابی باشیم به طوری که همزمان چندنفر در پادگان هوایی بوشهر دستگیر و به سیستان تبعید می شوند. این حرکت شگرف، برگ زرینی برای نیروی هوایی در تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران است. 

اگر ارتش می‌خواست دست به کشتار بزند هزینه و خرابی ها برای انقلاب زیاد می‌شد، در کل ارتش با انقلاب همراهی کرد کما اینکه در بهار عربی شاهد شکست انقلابیون به واسطه همراه نشدن ارتش آن کشور هستیم.  ارتشیان همه از فرزندان مملکت و مردم بوند و مجموع خواسته های ارتش و ملت باعث پیروزی انقلاب و لبیک به امام خمینی (ره) شد. 

شیرازه: بعد از پیروزی انقلاب سرانجام ارتش و پرسنل نظامی کشور چه شد؟

امیر جعفری: به لطف الهی و با هوشیاری امام و با تیزبینی ایشان علیرغم تمام زمزمه ها و شیطنت ها و فتنه هایی که صورت گرفت و لایحه انحلال و یا جایگزینی آن را با "ارتش بی طبقه توحیدی" را که دادند اما امام نپذیرفت و فرمود که ارتش باید حیات خود را ادامه دهد.

اراده حضرت امام و مشاورین فهیم که نمونه آن شهید چمران است می بینید که چگونه از ارتش دفاع می کنند اینها باعث شدند که ارتش به عنوان بیت المال و پشتوانه انقلاب باقی بماند و روز ۲۲ فروردین حضرت امام دستور دادند که ارتش نه تنها منحل نشود بلکه با تمام ساز و برگ خود بیاید و در خیابانها برای ایجاد همبستگی بیشتر رژه برود.

بحث این است که آیا آن بیعت اولیه ارتش و نیروی هوایی کفایت می کرد؟ خیر، به لطف الهی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی بعد از انقلاب در مواقع مختلف همانند فتنه های تجزیه‌طلبی همچنین هشت سال دفاع مقدس پای انقلاب ایستاده است. اکنون پس از ۴۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که ارتش با پیشرفت، صلابت و استوار پای این نظام و انقلاب ایستاده تا پرچم انقلاب به دست آقا امام زمان (عج) برسد.


شیرازه: از یگان های حاضر در دفاع مقدس بسیار گفته شده است، رزمندگان و خلبانان نیروی هوایی در جنگ تحمیلی چگونه ایفای نقش می کردند؟

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است و بعد از پیروزی انقلاب دسخوش تغییرات زیادی شد. برخی از افراد اعتقاد داشتند که این نیرو به محض خروج مستشاران آمریکایی از بدنه نیروی هوایی بیش از سه ماه کارایی ندارد. 

بعد از انقلاب در قائله های تجزیه طلبی، نیروی هوایی با استفاده از هواپیما های جنگنده، یگان هلیکوپتری و هواپیما های ترابری هر جایی که نیاز بود وارد عمل شد. خطر بزرگتر جنگ تحمیلی بود که در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ ایران مورد هجوم ارتش بعث عراق به صورت گستره قرار گرفت. 

برآورد صدام از نیروی هوایی ایران این بود که به دلیل تحولات در ساختار، عدم پشتیبانی آمریکا، بازنشستگی و فرار نیرو های رده بالای ارتش نیروی هوایی را ضعیف دانسته بود. سه ساعت بعد از حمله ناگهانی ۳۱ شهریور عراق به کشورمان، ۲ عملیات از طریق پایگاه هوایی بوشهر و همدان به جنوب و شمال عراق انجام می شود که نشان از آمادگی این نیرو داشت. 

شیرازه: چند عملیات از سوی نیروی هوایی برای دفاع از کشور در دفاع مقدس انجام شد؟

امیر جعفری: فردای روز حمله یعنی یکم مهر ماه سال ۵۹، ۱۴۰ فروند جنگنده شکاری از تمامی نقاط ایران با انواع بمب و موشک هوا به زمین پرواز کردند و تمامی نقاط حیاتی، پادگان ها و مراکز حساس عراق از شمال تا جنوب را مورد حمله قرار دادند. پیام بسیار وحشت ناک برای بعثی ها و امیدی برای رزمندگان داشت. 

درگیری ما با عراق از شمال غرب تا دهه فاو با وسعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بود. در زمان صلح پاسگاه های مرزی با نیروی های محدود داریم و این ها توان مقابله با یک ارتش تا دندان مسلح را نداشتند. در سه ماهه اول جنگ تا نیروی زمینی حرکت کنند، بسیج شکل بگیرد و آموزش ببینند و به مرز ها برسند، نیروی هوایی تنها نیرویی بود که نزدیک به ۱۸۰۰ ماموریت هوایی علیه دشمن انجام داد و ۹۰ خلبان زبده در این مدت شهید می شوند. 

نقش نیروی هوایی در دنیا این نیست که یک باره برای دو سال متوالی علیه نیرو های دشمن بجنگد بلکه باید تمام پایگاه ها، پشتیبانی دشمن و مراکز سوخت را بمباران کند تا فرصتی برای عملیات دیگر نیرو ها فراهم گردد. 

شیرازه: وظیفه نیروی هوایی تنها در نابودی تجهیزات دشمن در زمین بود؟ 

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: مقابله با دشمن تنها از آسمان به زمین نبود بلکه خلبانان دلیر ایرانی در آسمان با جنگنده های عراقی درگیر می شدند. 8 سال در آسمان ها نیروی هوایی با جانفشانی به مبارزه با دشمنان انقلاب و ملت ایران پرداخت. 

در نیروی هوایی همه چیز طبق قاعده واصول است و همه چیز ثبت می شود. در طول دفاع مقدس به طور مرتب ۱۳۵۰۰ میلیون پوند بر ارتش و تاسیسات عراق بمب ریخته است. این ها به وسیله هواپیما حمل شود و هواپیمای سنگین ۱۰ هزار پوند می تواند حمل نماید.

یک قسمتی از نیروی هوایی در زمان جنگ برای امنیت کشتیرانی، صادرات نفت و ورود کالا های اساسی در خلیج فارس صرف می شد. اگر نیروی هوایی در آن زمان امنیت دریا را تامین نمی کرد تجارت ممکن نبود در نتیجه اقتصاد کشور به خطر می افتاد. یک روز صادرات نفت از  خارک قطع نشد و کشتی ها تا آخر جنگ مایحتاج مردم را به بندر ها رساندند.

8 سال نیروی هوایی ترابری جنگ را برای ارسال اقلام به خط مقدم، انتقال مجروحین و شهدا، انتقال نیروهای عملیاتی و وسائل نقلیه نظامی، جابجایی وسائل نظامی خریداری شده از کشور های دیگر، سوخت رسانی، عملیات ارتباطی را برعهده داشت.

نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در انقلاب از ورود امام خمینی (ره) به کشور آغاز شد/ ایران یکی از قدرتمند ترین کشور ها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است

شیرازه: نیروی هوایی چند شهید خلبان طی دفاع مقدس تقدیم کشور کرد؟

امیر جعفری: صرف بیعت با انقلاب در یک روز شرط وفای به عهد نیست. عملکرد نیروی هوایی ارتش در قائله‌های تجزیه طلبی و هشت سال دفاع مقدس نشان از وفاداری این مجموعه نسبت به بیعت با امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷ دارد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سالیان دفاع مقدس، بیش از 214 شهید خلبان تقدیم این انقلاب کرده است. درصد شهیدان خلبان نسبت به جمعیت شان از درصد شهدای نیرو های بسیجی نسبت به جمعیت بسیجیان بیشتر است.

شیرازه: پس از دفاع مقدس، فعالیت های روزمره نیروی هوایی چگونه می گذشت؟ دست آورد های پس از انقلاب چه بود؟

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: لطف اللهی بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ سرافراز شد و پس از جنگ نیروی هوایی به بازسازی آسیب ها پرداخت و بعد از دفاع مقدس تجهیزات از کشور های دیگر به کار گرفته شد.

تشکیل دانشگاه هوایی در سال ۱۳۶۷ برای تربیت نیروهای فنی و متخصص دانشگاهی در انواع رشته های مهندسی الکترونیک، کامپیوتر، هوافضا، مدیریتی و... راه اندازی گردید. دانشکده خلبانی به دلیل نیاز مبرم به تربیت خلبان، زودتر از بقیه بخش ها راه اندازی شد. 

الان ایران یکی از قدرتمند ترین دانشکده خلبانی در غرب آسیا است و تمام پرسنل خلبان نیروی هوایی در تمامی نوع هواپیما فارغ التحصیل دانشگاه داخل هستند. تمام کار های سنگین فنی و اورهال جنگنده های غربی و شرقی توسط جوانان ایرانی انجام می شود.در مباحث عملی، فنی و آموزش نیروی انسانی کاملا خودکفا شده ایم و دانشجوی فنی به خارج از کشور نفرستاده ایم.

شیرازه: در زمینه خودکفایی و ریشه کن سازی وابستگی به کشور های بیگانه در نیروی هوایی چه فعالیت هایی صورت گرفت؟

امیر جعفری: نیروی هوایی ارتش اولین نیرو در بین نیروهای مسلح بود که جهاد خودکفایی را ایجاد کرد که اکنون به عنوان یک مرکز تحقیقات علمی در کشور برای ایجاد تغییرات و بروزرسانی انواع هواپیماها، شبیه ساز پروازی و تسلیحات هوشمند مشغول فعالیت است. حتی کشور های دیگر انبار دار را نیز به خارج می فرستند. از آموزش خلبانی و نیروی فنی قطب هستیم و نیازی به هیچ کشور خارجی نداریم. 

نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در انقلاب از ورود امام خمینی (ره) به کشور آغاز شد/ ایران یکی از قدرتمند ترین کشور ها در زمینه آموزش خلبانی در غرب آسیا است

شیرازه: با وجود نیرو های متخصص آیا نیروی هوایی می تواند یک هواپیما را کاملا بسازد؟

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران شیراز: ماهیت نیروی هوایی ساخت هواپیما و تجهیزات نیست و تنها به کاربرنده است. این موضوع وظیفه وزارت دفاع است اما به دلیل تحریم ها و استکبار جهانی نیروهای نظامی به ویژه بخش هوایی را تحت فشار قرار داد، به این نتیجه رسیدیم که نیروی هوایی باید در ساخت هواپیما و تجهیزات ورود کند. نیروی هوایی در ساخت هواپیما سبک به هواپیمای "پرستو" دست یافت که در آموزش به کارگیری درآمد.

نتیجه تحریم ها و سخت گیری ها منجر به پروژه اوج شد که در این پروژه بدنه جنگنده F5 تحت عنوان کوثر، صاعقه و... ساخته شد. الان شاهد هستیم که خط تولید کوثر در وزارت دفاع شکل گرفته اما پایه دانشی آن از نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برخاسته شده است.

به عنوان یک خلبان می گویم که هواپیمای صاعقه یک هواپیمای با کیفیت است و در منطقه اولین کشوری هستیم که جت های آموزشی را ساخته ایم. نیاز داریم که پروژه ها پیشرفت کند و در 20 سال آینده به محصول با کیفیت دست خواهیم یافت.

در کل دنیا هیچ کشوری نیست که همه قطعات هواپیما را خودش بسازد. کارخانه ایرباس فرانسه موتور آمریکایی را استفاده می کند و آمریکایی ها صندلی خروج خلبان را از انگلیسی ها خریداری می کنند.

دانش هوایی گسترده است و انشالله در آینده مقرون به صرفه برای تولید نیست را ما از کشور های سازنده خریداری کنیم. به لطف اللهی حرکتی که در صنایع دفاعی بسیار امیدوار کننده است و سرریز این فعالیت ها به صنعت های دیگر نیز وارد شود.

شیرازه: فعالیت پایگاه هوایی شهید دوران شیراز چگونه است؟

امیر جعفری: یکی از مهم ترین و گسترده ترین پایگاه های نیروی هوایی ایران در جنوب کشور است و همزمان با مهرآباد ترابری و شکاری را دارا می باشد. انواع هواپیما های جنگنده و ترابری سنگین و نیمه سنگین به همراه یگان بالگردی در این پایگاه تحت اختیار داریم.

تمامی پرسنل هم اکنون در این پایگاه فارغ التحصیل دانشگاه هوایی شهید ستاری هستند. مردم ما بدانند بهترین نقطه قوت پایگاه های سنگینی همانند شهید دوران شیراز و مهرآباد در درجه اول نیروی انسانی جوان و کارآمد است که تمامی ماموریت های روزانه و شبانه را به نحو عالی انجام می دهند.

هیچ ماموریتی نیست که برای هواپیما های ما تعریف شده باشد و توانمندی اجرای آن را داشته باشیم و انجام ندهیم. تمامی کار فنی در تمامی سطوح و سبک تا سنگین توسط همین پایگاه انجام می شود. اورهال و کار های سنگین پیچیده جز کار های روزمره ما است و کار ها به صورت عالی انجام می شود.

حرف آخر...
خداوند متعال به نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوت بدهد تا ان شاالله بازوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی بوده و پشتوانه ملت دلاور و شهید پرور ایران باشند.

انتهای پیام/ ح/ م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان