کد خبر: ۱۴۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

دروازه کوروش، سر از تخت جمشید درآورد

فصل دهم کاوش در محوطه تل آجری با همکاری باستان شناسان بین المللی انجام شد.
به گزارش سرویس دریافت خبر اجتماعی شیرازه، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: فصل دهم کاوش در محوطه تل آجری در آذرماه امسال با هدف ساماندهی و آماده سازی محوطه و عرضه شواهد ارزشمند تاریخی آغاز شد.

علیرضا عسکری چاوردی سرپرست ایرانی این پروژه بین المللی باستان شناسی گفت: در این کاوش‌ مشترک ایرانی ایتالیائی، باستان شناسان موفق شدند اثبات کنند که احتمالا کوروش فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر کرده است و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: دروازه مکشوفه در محوطه تل آجری واقع در ۳ کیلومتری شمال غرب تختگاه تخت جمشید قرار دارد.
 
این دروازه به ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر به ارتفاع تقریبی ۱۲ متر از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجر‌های رنگین بوده است.

بخش پائین و ازاره دیوار‌ها مزیّن به گل‌های لوتوس، بدنه و نمای دیوار‌ها مزیّن به انواع پنل‌های رنگین از حیوانات اسطوره‌ای نماد‌ها و سمبل‌های اعتقادی ایران باستان، هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده است. مهمتر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه‌هایی به خط و نگارش بابلی و عیلامی وجود داشته است.

هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیائی به سرپرستی مشترک پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا و علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ طی ۱۰ فصل کاوش باستان شناسی مجموعه اسناد و مدارک گسترده باستان شناسی از این محوطه کشف کردند.

انتهای پیام/ر/م
نظرات بینندگان