کد خبر: ۱۴۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس:

فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد/ استقبال حوزه‌های علمیه از فعالیت‌های پارک صنایع فرهنگی فارس

آیت‌الله دژکام در آیین افتتاح پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق واحد استان فارس با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد، گفت: این ارتباط را برخی‌ها یا نمی‌دانند یابه طور عمدی انکار می‌کنند و باید این را برگردیم و درست کنیم؛ چراکه طبق آیات قرآن کریم اگر ایمان بیاوریم و تقوا به خرج دهیم، برکت نازل می‌شود یعنی نتیجه رویکرد ایمانی به جهان، برکت است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مراسم افتتاح پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق واحد استان فارس با حضور آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

ایجاد اشتغال با توسعه صنایع فرهنگی امکان پذیر شده است/ ظرفیت‌های شیراز و نرم در صنایع نرم و فرهنگی بسیار بیشتر از پایتخت می باشد/ فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد

فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر انقلاب در فارس و امام جمعه شیراز در این برنامه اظهار داشت: از نظر تاریخی سیر صنعتی شدن در ایران ناقص‌الخلقه بوده است یعنی وقتی ورود به عرصه صنعت کردیم، معمولاً مونتاژکننده بودیم و علت اینکه ما چرا از آن نقطه در صنعت شروع کردیم، خیلی باید مورد دقت قرار گیرد. هرچند در زمینه صنعت جلو رفتیم اما آن ناقص‌الخلقه بودن روز اول اجازه نمی‌دهد کار را به پایان ببریم.

وی با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد و این‌ها می‌توانند دست به دست هم دهند و تولید ثروت کنند، گفت:  این ارتباط را برخی‌ها یا نمی‌‍دانند یا تعمداً انکار می‌کنند و باید این را برگردیم و درست کنیم چراکه طبق آیات قرآن کریم اگر ایمان بیاوریم و تقوا به خرج دهیم، برکت نازل می‌شود یعنی نتیجه رویکرد ایمانی به جهان، برکت است.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: در عرصه تولید باید تغییر رویکرد مبتنی بر ایمان و تقوا و یک جهان بینی الهی دهیم؛ شیراز شهر ملاصدراست لذا باید از تفکر عمیق صدرایی استفاده کنیم و اصل گفت‌وگوی ما در عرصه رشد و توسعه اقتصادی که خیلی اوقات با مقاومت روبه‌رو می‌شویم، همین است و در اینجا باید جاهایی مثل جهاد دانشگاهی تلاش کنند و به مرور این مسئله را حل کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که مرکز تولید تفکر فلسفی در کشورمان حوزه‌های علمیه است، گفت: همیشه در این عرصه آن چیزی که به عنوان مباحث نو مطرح شده است، از حوزه‌های علمیه بوده است به‌عنوان مثال علامه طباطبایی از دانشگاه رشد نکرد، بلکه مرکز آن حوزه‌های علمیه بوده است. اگر حوزویان در گوشه‌ای فلسفه‌پردازی کنند و دانشگاهیان هم در گوشه دیگر فقط فناوری ایجاد کنند، هیچ‌‌گاه آن چیزی که می‌خواهیم محقق نمی‌شود.

وی به سخنان رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی مبنی بر استقبال حوزه‌های علمیه از فعالیت‌های این پارک اشاره کرد و گفت: اینکه حوزه‌های علمیه به سراغ این پارک آمده‌اند اتفاق میمون و مبارکی است.

بنا به اظهار این استاد حوزه و دانشگاه؛ قبل از اینکه مرکز رشد فناوری حوزوی در قم مطرح باشد، در شیراز مطرح شده باشد که البته این مسئله را در سفر دو سال پیش آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور مطرح کردیم و هم‌اکنون هم قریب ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشغول تحصیل دروس حوزوی هستند و اینان ذهنیات خوبی برای مرکز رشد دارند و تقریباً ۴ شرکت فناوری به ثبت رسانده‌اند در شیراز هم به دنبال این هستند که چنین مرکز رشدی را راه‌اندازی کنند.

وی خواستار همکاری فعالان عرصه فناور برای این کار در شیراز شد و گفت: در راستای این استراتژی معین شده، می‌توانیم استراتژی برای پارک ملی فناوری صنایع فرهنگی استان مطرح کرده و در شورای فرهنگ عمومی استان در خدمت آن‌ها باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس از مسئولان جهاددانشگاهی فارس خواست تا این استان به عنوان استانی که از نظر فرهنگی همگان آن را قبول دارند و جایگاه ویژه ای در حوزه صنایع فرهنگی و دستی دارد، چنین اقداماتی را حتماً در دستور کار خود قرار دهند و گفت: جای شناسنامه دار کردن و استاندارد کردن صنایع دستی  در مراکز فرهنگی است زیرا این‌ها می‌توانند تولید ثروت کنند لذا این مسئله را می‌توان در شورای فرهنگ عمومی به عنوان هدفگذاری سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرد.

بسط و گسترش و ارتقای توسعه کارآفرینی فرهنگی از اهداف افتتاح پارک فناوری پارک ملی علوم و فناوری نرم است

مظاهر بابایی رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس امروز در مراسم افتتاح پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق واحد استان فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: نهاد جهاد دانشگاهی به فرمان امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۹ با سه رویکرد فرهنگی، آموزشی و پژوهشی شروع به فعالیت کرده است.

وی افزود: این نهاد توانسته در این ۴ دهه اثرات و برکات زیادی در حوزه های مختلف ارائه بدهد که بر کسی پوشیده نیست.

فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد/ برکت نتیجه رویکرد ایمانی به جهان است
بابایی با اشاره به  برخی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی، بیان کرد: راه اندازی مجموعه رویان، حضور در صنعت نفت و گاز، حوزه‌های فرهنگی، خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و سینا  در این مجموعه اتفاق افتاده است.

رئیس جهاد ‌دانشگاهی فارس با بیان اینکه یکی از برکاتی که حاصل تجربه ۴ دهه جهاددانشگاهی و جوانان نخبه است، افتتاح پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق است، خاطرنشان کرد: این پارک با رویکرد ظرفیت‌سازی برای اشتغال دانش بنیان فارغ‌التحصیلان، بسط و گسترش و ارتقای توسعه کارآفرینی فرهنگی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و حمایت مؤثر از اندیشمندان این حوزه و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت ایجاد رونق اقتصاد در صنایع فرهنگی است.

وی سبقه تاریخی و فرهنگی و مذهبی شیراز و استان فارس مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: این ظرفیت‌ها و وجود بیش از ۷۰ نوع صنایع دستی در این استان موجب شده است تا جهاددانشگاهی راه‌اندازی این پارک را در دستور کار خود قرار دهد.

ایجاد اشتغال با توسعه صنایع فرهنگی امکان پذیر شده است/ ظرفیت‌های شیراز و نرم در صنایع نرم و فرهنگی بسیار بیشتر از پایتخت می باشد/ فرهنگ می‌تواند در عرصه صنعت حضور داشته باشد

ایجاد اشتغال با توسعه صنایع فرهنگی امکان پذیر شده است

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق در ادامه این برنامه بیان کرد: اگر موارد مختلف بودجه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور را بررسی کنیم، چیزی به نام بخش فرهنگ را مشاهده نمی‌کنیم و معنای این مسئله آن است که بخش فرهنگ کشور مولد و درآمدزا نیست.

وی افزود: ما منابع فرهنگی غنی داریم مانند نفتی که در زیرزمین است و آن‌ها را استخراج می‌کنیم و از آن درآمدزایی شده است اما کمتر کشوری بنای فرهنگی که در کشورمان هست را داراست؛ ولی باور نیست که می‌توان اقتصاد فرهنگ را در کشورمان ایجاد کرد.

ایمانی خوشخو اظهار کرد: سفرهای بسیار زیادی به شهرها و روستاهای کشور داشته‌ام و هنرهایی را مشاهده کرده‌ام که شاید ارزش آن‌ها از طلا بیشتر است اما کسی خبر ندارد و اگر یکی از این هنرمندان به دیار باقی شتافت آن هنر را با خود می‌برد.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که بتوانیم بخش فرهنگ کشور را تبدیل به یک بخش مولد کنیم، اظهار داشت: این روزها شرایط بسیار سختی به لحاظ تحریم داریم و نگران درآمدهای نفتی هستیم که به حداقل رسیده است، اکنون وضعیت بحرانی بوده و به فکر جبران این مسائل افتاده‌ایم. 

ایمانی خوشخو تصریح کرد: بر همین اساس جهاددانشگاهی تلاش کرد تا از ظرفیت‌های موجود مثل همین پارک‌ها که از موقعیت‌های درخشان جمهوری اسلامی هستند، استفاده کرده و طرح راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی مطرح کرد چرا که در پارک‌های دیگر همواره موفق بوده‌ایم که مجوز آن را از وزارت علوم گرفتیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی با ذکر این نکته که ۳ سال از تأسیس این پارک در کشور می‌گذرد و امروز شعبه استان فارس را راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: افراد بسیار زیادی وجود دارند که به لحاظ ایده‌پردازی در حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی بسیار قوی هستند اما جایی برای حمایت از آن‌ها وجود نداشته است.

وی با تصریح اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی، گردشگری، لباس و پوشاک، رسانه، فرهنگ و دین داریم، گفت: نهادهای مختلفی نظیر حوزه‌های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) هم درخواست همکاری با این پارک را دارند.

به گفته این مقام مسئول، ظرفیت‌های شیراز و نرم در صنایع نرم و فرهنگی بسیار بیشتر از تهران است؛ بنا داریم تا در استان‌هایی که ظرفیت‌های بالای فرهنگی دارند این پارک را راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در یک تعامل با نهادهای مختلف توسعه صنایع فرهنگی را که به توسعه اشتغال هم کمک می‌کند انجام دهیم و این مسئله به ایجاد روحیه میان جوانان بسیار کمک می‌کند و تنها صنعتی است که کمترین وابستگی به خارج دارد و یا اگر وابستگی داشته باشد تنها در حوزه فناوری یا صادرات است وگرنه در تولید آن هیچ وابستگی به خارج نداریم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چندین سال پیش واژه صنایع فرهنگی را مطرح کردند که به آن توجه نشد، ابراز داشت: لذا ما بنا داریم که در ۴۰ ساله دوم حیات طیبه انقلاب اسلامی و آن چیزی که در ۴۰ سال اول مغفول ماند و در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند، با همکاری همه عزیزان بتوانیم این ۴۰ سال دوم را با اتکای بیشتر به داخل و با نگاه به درون به جای بیرون  رشد و توسعه فرهنگی  کشور را پیش ببریم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، راه‌اندازی این پارک را در استان فرهنگ‌مدار و صاحب هنرمندان استان فارس را اقدامی بسیار ارزشمند دانست که می‌تواند در حوزه اسلامی، علمی و فرهنگی اقداماتی فاخری را انجام دهد.

بنا به اظهار خوشخو، راه پرنشیب و فراز انقلاب اسلامی به راحتی ما را به چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نرسانده است و وظیفه ماست و مسئولیت سنگینی داریم تا هر کسی در هر جایگاهی که هست بتواند در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی در دنیا تلاش کند.

انتهای پیام/ح / م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان