کد خبر: ۱۴۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
با دستور رئیس‌جمهور؛

سدهای تنظیمی ملاصدرا و تنگ خمار در فارس به بهره‌برداری رسید

سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار فسا با دستور ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، رئیس جمهور، دستور آغاز بهره‌برداری از این سدها را پس از ارائه گزارش وزیر و معاون وزیر نیرو صادر کرد.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا به شهرستان مرودشت سفر کرده است، در گزارشی به رئیس‌جمهوری گفت: سد تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت به صورت بتنی ساخته شده است و می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.

معاون وزیر نیرو گفت: ارتفاع سد تنظیمی ملاصدرا ۱۱.۶ متر و طول تاج آن ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی است؛ این سد دهمین سد احداث شده در استان فارس است.

تقی‌زاده افزود: از ۱۰ سد احداث شده در استان فارس، ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است.

وی ادامه داد: سد تنظیمی ملاصدرا همراه با پنج بند انحرافی که در بالادست ساخته شده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن را دارد که ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کامفیروز در مرودشت تنظیم کند.

معاون وزیر نیرو گفت: همچنین این سد این قابلیت را دارد که ۱۰۰ مگاوات برق در زمان پیک به شبکه سراسری اضافه کند.

تقی‌زاده با بیان اینکه در این آیین، صد و نود و چهارمین سد ملی کشور به بهره‌برداری رسید، افزود: سد تنگ خمار شهرستان فسا به صورت خاکی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان منطقه برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: هم اکنون در استان فارس سه سد بزرگ دیگر در دست احداث است که در مجموع ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سد این استان اضافه می‌کند.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: یکی از سدها، سد هایقر است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزنی دارد و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهد رسید.

تقی زاده گفت: همچنین ۲ سد دیگر در مجموع به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دولت بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ر/م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان