کد خبر: ۱۴۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
پیشتازی استان فارس در چشم‌پزشکی بعد از انقلاب اسلامی؛

عمل نوین «پیوند شبکیه مصنوعی» نخستین بار در شیراز انجام شد/ اجرای آخرین نوع پیوندهای قرنیه و جراحی لیزری در مرکز فارس

محمود نجابت رئیس پیشین دانشکده پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تا دهه ۶۰ اکثر بیماری‌هایی مثل پیوند قرنیه به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: اکنون در ده‌ها شهر ایران به خصوص شهر شیراز عمل پیوند قرنیه انجام می‌شود و آخرین نوع پیوندهای قرنیه و اعمال جراحی لیزری هم‌اکنون در شیراز قابل انجام است، به نحوی‌که با توجه به در دسترس بودن و هزینه‌های آن، همیشه شاهد بیمارانی هستیم که از خارج از کشور به شهر شیراز مراجعه می کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، دستاوردهای بسیار چشمگیری را در تمامی حوزه‌ها، اعم از کشاورزی، صنعتی، علمی، نظامی و به خصوص پزشکی و حوزه بهداشت و درمان داشته است.

یکی از شاخه‌های علم پزشکی که پس از انقلاب رشد و پیشرفت چشمگیری داشته، رشته چشم پزشکی است که در استان فارس نمود بیشتری داشته است تا جایی که بزرگ‌ترین و متخصص‌ترین چشم‌پزشک جهان که لقب نابغه چشم‌پزشکی را به خود اختصاص داد علی‌اصغر خدادوست چشم‎‌پزشک استان فارسی است که در شهر شیراز نیز بیمارستانی به همین منظور بنا کرده است.

عمل نوین «پیوند شبکیه مصنوعی» نخستین‎بار در شیراز انجام شد/ اجرای آخرین نوع پیوندهای قرنیه و اعمال جراحی لیزری در مرکز فارس

وی چشم‌پزشکی مدرن را در ایران بنا نهاد و اولین پیوند قرنیه توسط استاد خدادوست اجرایی شد و اکنون شیراز و قطب چشم‌پزشکی کشور محسوب می‌شود.

به گفته برخی پزشکان این حوزه، بیش از 15 هزار عمل در بیمارستان خلیلی اجرا می شود که بخشی از این تعداد روی بیماران چشم کشورهای حاشیه خلیج فارس عمان، قطر، کویت و عراق عمل انجام می‌شود.

در رابطه با پیشتازی استان فارس در رشته چشم پزشکی در سال‌های پس از انقلاب به سراغ محمود نجابت رئیس اسبق دانشکده پزشکی شیراز رفته و با وی به گفتگو نشستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با فعالیت‌های چشم پزشکی در استان فارس و شیراز به خصوص در سال‌های پس از انقلاب، گفت: با توجه به ظرفیت گروه چشم‌پزشکی دانشکده پزشکی شیراز صدها متخصص و فوق‌تخصص چشم پزشکی در این سال‌ها تربیت شدند که در اقصی نقاط استان و کشور خدمت می‌کنند و ماحصل آن این شده که تقریباً در تمام شهرستان‌های اصلی استان فارس و کشور متخصصین چشم‌پزشکی مستقر هستند.

وی با بیان اینکه در اکثر بیمارستان‌های چشم پزشکی،  اعمال جراحی انجام می‌شود، افزود: این درحالی است که در دوران قبل از انقلاب به جز مراکز استان‌ها به ندرت در شهرستانی عمل چشم پزشکی انجام می‌شد، اما الان تقریبا تمام اعمال جراحی نوین در دنیا در ایران و در شیراز انجام می‌شود.

آخرین نوع پیوندهای قرنیه و اعمال جراحی لیزری هم‌اکنون در شیراز قابل انجام است

عمل نوین «پیوند شبکیه مصنوعی» نخستین‎بار در شیراز انجام شد/ اجرای آخرین نوع پیوندهای قرنیه و اعمال جراحی لیزری در مرکز فارس
نجابت با اشاره به اینکه تا دهه 60 اکثر بیماری‌هایی مثل پیوند قرنیه به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اظهار کرد: اما اکنون در ده‌ها شهر ایران به خصوص شهر شیراز عمل پیوند قرنیه انجام می‌شود، همچنین آخرین نوع پیوندهای قرنیه و اعمال جراحی لیزری هم اکنون در شیراز قابل انجام است، به نحوی که با توجه به در دسترس بودن و هزینه‌های آن، همیشه شاهد بیمارانی هستیم که از خارج از کشور به شهر شیراز مراجعه می کنند.

این فوق‌تخصص جراحی قرنیه و بیماری های خارج چشمی، ادامه داد: در راستای اعمال نوین، پیوند شبکیه مصنوعی اولین بار در شیراز توسط اساتید بخش چشم انجام شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اعمال مرتبط با کارهای پژوهشی نیز در سال‌های بعد از انقلاب رشد قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: اگر حساب کنیم که قبل از انقلاب در حد انگشتان دست مقاله و کار پژوهشی انجام شده است، الان صدها مقاله پژوهشی توسط اساتید چشم پزشکی در شیراز و در کشور نوشته شده که بسیاری از آن‌ها به عنوان مرجع تحقیقات دیگر کشورها، در دنیا است.

نجابت تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای چشم پزشکی شیراز، انجمن جهانی چشم پزشکی (ICO) گروه چشم پزشکی شیراز را با توجه به اساتید مطرح و امکانات و ظرفیت هایی که در آن وجود دارد به عنوان مرکز تربیت دوره‌های چشم پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در دنیا تعریف کرده و این اجازه را داده که متخصصینی که در شیراز تربیت می شوند مدرک بین المللی به آنها داده شود.

رئیس اسبق دانشکده پزشکی شیراز عنوان کرد: اکنون در شیراز و استان فارس مراکز دولتی، خصوصی و خیریه‌ای با امکانات بالا وجود دارند که انواع خدمات چشم‌پزشکی را انجام می‌دهند، همچنین بانک قرنیه چشم برای فرآوری قرنیه در شیراز تاسیس شده که بیماران پیوند قرنیه و نیازمند از آن استفاده می کنند.


این پزشک فوق تخصص اضافه کرد: در رشته‌های فوق تخصصی قرنیه، شبکیه، پاتولوژی چشم، انحراف چشم و چشم پزشکی کودکان، گروه چشم پزشکی شیراز دستیار فوق تخصصی تربیت می کند و در بیماری‌های آب‌سیاه و جراحی‌های پلک هم اساتیدی وجود دارد که به تربیت دستیارانی در این زمینه می‌پردازند.

نجابت در پایان اظهار کرد: مرکز تحقیقات چشم پزشکی پوستچی وابسته به گروه چشم پزشکی شیراز محلی است که با حمایت سازمان اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی یکی از قویترین مراکز در جهت کارهای پژوهشی در حیطه چشم پزشکی است که در سال‌های پس از انقلاب تاسیس و آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان