کد خبر: ۱۴۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

مردم پس از انقلاب به ولی نعمت تبدیل شدند/ مهم‌ترین دست آورد معنوی انقلاب اسلامی ‎حفظ استقلال و تمامیت سرزمینی کشور است

قربانی کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه گفت: دست آورد غیر مادی و هویتی انقلاب اسلامی، قابل توجه می باشد و مهم ترین آن حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران است. سبک زندگی و زیستی امروز در مقایسه با چند دهه گذشته به مراتب بهتر شده اما با افزایش رفاه و معیشت به طور عمده به طور موازات سطح رفاه، سطح نیازات و توقعات بیشتر شده است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، دکتر مصطفی قربانی کارشناس مسائل ایران و مدرس دانشگاه تهران در گفتگو با این رسانه ضمن بیان اینکه دست آورد های انقلابی اسلامی در دو بُعد مادی و معنوی تقسیم می شود، گفت: با نگاه به وضعیت کنونی کشور و مقایسه با دوران پس از پیروزی انقلاب، دست آورد ها قابل بیان و دفاع است.

وی افزود: سبک زندگی و زیستی امروز در مقایسه با چند دهه گذشته به مراتب بهتر شده اما با افزایش رفاه و معیشت به طور عمده به طور موازات سطح رفاه، سطح نیازات و توقعات بیشتر شده است. دست آورد های مادی و معنوی چشمگیر است اما چون با افزایش بیشتر سطح توقعات مواجهه هستیم، دست آورد ها بیشتر دیده نمی شود.

قربانی با شگفتنی انقلاب در معیشتی و اقتصاد، کاهش فاصله طبقاتی بین شهر و روستا را از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و گفت:  دست آورد انقلاب است که توانسته یک عدالت توزیعی در جامعه ایجاد کند، وضعیت روستا ها در زمان های گذشته قابل مقایسه با اکنون نیست. در دوران پهلوی وضع اقتصادی در تهران به مراتب وخیم بود و امکانات بهداشتی برای فقرا وجود نداشت و وضعیت جاده ها، فاضلاب، سایر امکانات رفاهی و ... نیز به همین ترتیب بود.

بنا به اظهار این کارشناس مسائل ایران،  در دوره پهلوی در تهران به ازا هر ۹ نفر یک نفر ماشین شخصی و در روستا هر ۹۰ نفر یک ماشین شخصی وجود داشت اما اکنون شاهد توانایی خرید مردم در وسائل نقلیه هستیم.  سطح امکانات رشد کرده است بنابراین کارنامه انقلاب در اقتصاد قابل دفاع است.  افزایش سطح توقعات و وضعیت یک دهه گذشته همزمان با تحریم ها مشکلات معیشتی برای قسمت های مختلف جامعه نمود پیدا کرده و اثر افزایش توقعات را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه میزان برخورداری ما بیشتر شده اما نا رضایتی کماکان وجود دارد و سطح رفاه در کشور نسبت به دوران های شاهنشاهی رشد کرده است، افزود: از آمار های بین المللی وضعیت ایران کماکان مشخص می شود، شاخص hdi توسعه انسانی توسط برنامه توسعه سازمان ملل سنجیده می شود به ما نشان می دهد که وضعیت ایران با وجود تمامی تحریم های فلج کننده توسط دشمنان از ۱۹۹۰ تا امسال بر اساس سه مولفه درآمد ناخالص ملی، وضعیت تحصیلات و میزان امید به زندگی روند رو به رشدی داشته است.

قربانی تصریح کرد: شاهکار ایران این است که شاخص و وضعیت در آمد سرانه ناخاص ملی بسیار پایین تر است و در دو مولفه بعدی اوضاع را بهتر کرده که توانسته رتبه قابل قبولی کسب کند.


این استاد دانشگاه با اشاره به در کتاب انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران با نویسندگی کوان هریس، یادآور شد: در این کتاب اثبات می کند که جمهوری اسلامی در شاخص غیردرآمدی رفاه کولاک کرده است و برنامه توسعه تایید می کند و در حوزه بهداشت و درمان نسبت به گذشته به مراتب فرق کرده است. حرکت رو به پیشرفت بوده و در حوزه امکانات اولیه مثل آب، برق و گاز وضعیت متفاوت شده چنانچه در چند دهه گذشته برای تهیه گاز، نفت، تلفن مشکل داشته ایم.

قربانی با بیان اینکه نوع نگاه هر حکومت تعیین می کند چه کار های انجام دهد، خاطرنشان کرد: ایران جز معدود کشور هایی است که ۹۵ درصد مردم از نعمت گاز خانگی برخوردار هستند، قبل از انقلاب نیز منابع گاز وجود داشته اما نگاه حکومت خدمتگذاری به مردم نبود و این امکانات را فراهم نمی شد. 

در مصاحبه ای با شاه پهلوی، خبرنگار از تناقض دموکراسی در ایران سوال می کند که شاه در جواب می گوید: در مملکتی که سه چهارم مردم سواد ندارند، بهترین شیوه حکومت دیکتاتوری است؛مردم پس از انقلاب به ولی نعمت تبدیل شدند و انقلاب تغییر رویه ایجاد کرد.

کارشناس مسائل ایران با یادآوری شکست ایرانیان در برابر خارجی ها در زمان های پادشاهی و تجزیه شدن کشور به واسطه قرار داد های ترکمن چای، گلستان و... گفت: دست آورد غیر مادی و هویتی انقلاب اسلامی، قابل توجه می باشد و مهم ترین آن حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است. در تاریخ معاصر ایران اگر نگاه کنیم، چیزی جز تسلیم در برابر روس ها و دیگر ابرقدرت ها نیست، از موقعی که در مقابل روس ها شکست می خورد و قرار داد ترکن چای تحمیل می شود، خارجی ها توانستند بر تمامی مقدورات ایران مسلط شوند. 

به گفته این استاد دانشگاه، اگر تاریخ را بخوانیم و گذشته را بفهمیم بیشتر وضعیت امروز را قدر می دانیم؛ ایرانی باید امروز به خودش افتخار کند چراکه امروز ایران از قدرتی در بخش نظامی برخوردار است که هیچ کشوری اجازه تعرض به این کشور را نمی دهد، دفاع مقدس  اولین جنگی است که یک وجب از خاک این سرزمین جدا نمی شود و امروز به لطف اللهی توانستیم، تمامیت ارضی حفظ کنیم و ابزار تهدید نظامی را از دست دشمنان خارج کنیم.

قربانی از بین بردن طبقه رعیت و نوکری، ایجاد برابری فرصت، شخصیت بخشی به طبقه پایین جامعه را یکی از دست آورد های معنوی انقلاب اسلامی دانست و اذعان نمود: در واقع طبقات زالو صفتی که در نظام شاهنشاهی بودند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ذلت قرار گرفتند و انقلاب درب جابجایی طبقاتی را باز کرد،  انقلاب هنرش این بود که اعتماد به نفس بار آورد. از بین بردن نظام سلسله مراتبی سابق و ایجاد برابری فرصت ها برای تمامی اقشار جامعه نقطه عطفی برای کشور پس از انقلاب است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان