کد خبر: ۱۴۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
وزیر پیشین بهداشت مطرح کرد؛

کسب رتبه‌های برتر جمهوری اسلامی در حوزه‌های پزشکی/ انقلاب اسلامی خودباوری و روحیه پژوهش را در بین جوان‌ها زنده کرد

کامران باقری لنکرانی رتبه کشور در پیوند مغز استخوان را رتبه سوم جهان عنوان کرد و گفت: در پیوند سایر ارگان‌ها رتبه چهارم را دارا هستیم و در بسیاری از علوم مختلف توانسته‌ایم رتبه‌های خیلی خوبی را کسب کنیم.
 به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، کامران باقری لنکرانی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز گفت: امروز دومین روزی است که چهل و سومین سال انقلاب اسلامی را شروع کرده‌ایم و فرصت خوبی است که نگاه کنیم که چه چیز به دست آوردیم، چه آرمان هایی داشته ایم و چه کارهایی را باید بعد از این دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در چنین ایامی از دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت می کنیم هدف این است که بدانیم می توانیم تحول ایجاد کرده و پیشرفت کنیم، اظهار کرد: بیان این دستاوردها به معنی آن نیست که کاستی و نقصان وجود ندارد، بلکه بیان این دستاوردها به این معنی است که تلاش کنیم این کاستی‌ها و نقصها را برطرف کنیم.

لنکرانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در ۴۲ سال گذشته همواره مورد تهدید بوده و هیچ گاه حمایتی را از هیچ کدام از قدرت‌های بزرگ دریافت نکرده، افزود:  در ایام جنگ تحمیلی یکی از مباحثی که در مجامع بین‌المللی دنبال می‌شد جلوگیری از تحویل سیم خاردار به کشور ما توسط شوروی بود، به این بهانه که من نمی‌خواهم در جنگ بی طرفی را زیر سوال ببرم در حالی که همان موقع هواپیماهای پیشرفته خود را به صدام می داد و از همه نوع موشک و تسهیلات او را مجهز کرده بود.

وی با بیان اینکه این حکایت همسایه شمالی ما بود،اظهار کرد: دشمن های غربی ما که جای خود داشتند و به طور آشکار در این ۴۳ سال هر زمان که توانستند به ما لطمه زدند، بنابراین ارزش این دستاوردها را زمانی می فهمیم که توجه کنیم که کشور ما در یک توان درون زا به این دستاوردها رسیده است. هیچ قدرتی حامی او نبود، الا قدرت الهی، مردم خوب کشورمان و  الا جوانهای آن روز و جوان‌های امروز.


باقری لنکرانی به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از انقلاب اسلامی کل نشریات پزشکی و غیرپزشکی مجموعه مقالاتی که از کشور ما در سال منتشر می‌ شد حدود ۶۰۰ تا ۶۹۰ مقاله در سال بود و با این که ما بیش از یک درصد جمعیت دنیا را داشتیم سهم ما در تولید علم یک ده هزارم بود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی خودباوری و روحیه تحقیق و پژوهش را در بین جوانها زنده کرد، ادامه داد: سال گذشته ما بیش از ۷۵ هزار مقاله داشتیم و با وجودی که حدود یک درصد جمعیت جهان را تشکیل داده ایم، حدود ۲ درصد تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص دادیم.

کسب رتبه های برتر ایران در حوزه های پزشکی  در سال های بعد از انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: همین تولیدات علمی در بسیاری از زمینه‌ها باعث پیشرفت و تعالی کشور ما شد، به گونه ای که یکی از مهمترین دستاوردها در بخش سلامت به شمار می‌روند  و ما در این زمینه یکی از پرافتخارترین کارنامه ها را داریم.

به گفته لنکرانی امید به زندگی در کشور ما در اواخر دولت پهلوی به حدود ۵۵ سال رسیده بودکه از بین۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۴۴ از آن کشور ما بود، اما امروز، امید به زندگی در خانم ها بیش از ۷۸ سال و در آقایان بیش از ۷۶ و به طور متوسط حدود ۷۷ سال است و رتبه ما در میان کشورها به حدود رتبه ۶۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به موازات این موارد، در شاخص‌های بهداشتی نیز رشد زیادی داشتیم، گفت: در سال ۱۳۵۵ سالیانه ۵ هزار نفر مادر باردار به دلیل عوارض بارداری در کشور ما می مردند و این به آن معنا است که به ازای هر ۱۰۰ هزار بارداری  نفر مادر از بین می رفت در حالی که این رقم اکنون در کشور ما به سالیانه حدود ۲۵۰ نفر رسیده است، با این که جمعیت ما بیش از دو برابر شده و نرم نرخ به ۱۶ از ۱۰۰ هزار رسیده است.

لنکرانی ادامه داد: جالب است بدانیم که در آماری که امسال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این نرخ برای آمریکا ۱۹ در هر ۱۰۰ هزار بوده و نرخ ما ۱۶ در ۱۰۰ هزار است،همچنین مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال که از نظر بهداشت جهانی شاخص بسیار مهمی است، در کشور ما یک رقم بسیار اسف باری داشت یعنی از هر  ۱۰۰۰ نفر، ۲۵۰ نفر آنها پنج سالگی خود را نمی دیدند،اما این نرخ اکنون در کشور ما به زیر ۲۰ رسیده یعنی حدود ۱۸ نفر از هر هزار نفر که یکی از نرخ های خیلی خوب در منطقه و در جهان محسوب می‌شود.

به گفته وزیر اسبق بهداشت، ما در تولیدات دارویی هم پیشرفت شگرفی داشتیم، پیش از انقلاب اسلامی ۳۰ درصد محصولات دارویی که در داروخانه ها ارائه می شد برچسب ساخت ایران می خورد، ولی چه ساخت ایرانی ساخت ایرانی که همه چیز آن مونتاژ بود، اما امروز 95 درصد داروهای ما ساخت کشور است و 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز داروی خود را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اما در این زمینه کاستی و نقصان داریم، اظهار کرد: بعضی از داروهای مهم را هنوز نتوانستیم در داخل کشور تولید کنیم ولی رقم اصلی را خود ما به صورت خودکفا تولید می‌کنیم و نکته مهم این است که در بین داروها، داروهایی که ارزش افزوده بالایی دارند در کشور تولید می شود، به همین خاطر، ما در منطقه غرب آسیا و در آسیا جز پیشتاز ها به شمار می رویم.

 لنکرانی ادامه داد: داروهایی که بر مبنای زیست ‌فناوری تولید می‌شود بیشترین تولید آن را در قاره آسیا ژاپن دارد با حدود 30 دارو  و بعد کشور ما با ۲۲ دارو و کشورهای دیگری مثل چین، کره جنوبی و هند در رتبه های بعدی قرار دارند و آنهایی که با صنعت دارو آشنا هستند می‌دانند داروهایی که مبنای زیست‌فناوری دارد تولید آن احتیاج به یک دانش بالایی دارد و از این نظر، کشور ما جزء پیشتاز ها در جهان و منطقه محسوب می شود.

این پزشک فوق تخصص به رتبه امروز کشور در استفاده از سلول‌های بنیادی نیز اشاره کرد و افزود:  برای خدمات درمانی به رتبه 2 رسیده و ما جزء کشورهایی هستیم که این سلول‌های بنیادی را به صورت کاربردی به خصوص در درمان ناباروری به راحتی استفاده می کنیم،ّهمچنین در پیوند بعضی از اعضا مثل پیوند قرنیه از آنها به خوبی بهره می‌بریم.

وی رتبه کشور در پیوند مغز استخوان را رتبه سوم جهان تعریف کرد و گفت: در پیوند سایر ارگان‌ها رتبه چهارم را دارا هستیم و  در بسیاری از علوم مختلف توانسته ایم رتبه های خیلی خوبی را کسب کنیم.

به گفته وزیر اسبق بهداشت در علوم هوافضا رتبه دوازدهم، در کل رشته پزشکی رتبه هفدهم، در ریاضی و فیزیک حدود ۱۲ و ۱۳ در دنیا هستیم و اینها همه نشان دهنده این است که کشور ما توانسته در این ۴۲ سال علی‌رغم همه تحریم ها و فشارها، نگاه متعالی خود را حفظ کرده، پیشرفت کند و رو به جلو حرکت کند.

لنکرانی ادامه داد: اما در کنار همه این پیشرفت ها چه در زمینه راه چه در زمینه محصولات کشاورزی و چه در زمینه سد سازی که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، پیشرفتهای قابل توجهی داشته ایم، به گونه ای که ما از حدود ۳۰ سد مخزنی قبل از انقلاب الان به ۴۵۰ سد مخزنی رسیده ایم و جالب این است که آن 30 سد را بیگانگان ساختند و این سد های بعد از انقلاب را کسی در ساختشان به ما کمک نکرد.

وی با تاکید بر اینکه معنای این پیشرفت‌ها این نیست که نقصان نداریم، تصریح کرد: اتفاقاً وقتی به عقب بر می گردیم، مهم‌ترین نقصان‌های ما زمانی شکل گرفته که آن آرمان‌هایی که نیروی انگیزاننده و نیروی پیش برنده ما در پیشرفت ها بوده مورد خدشه قرار گرفته است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه اگر این فرمایش حضرت امام تکرار می شود که حفظ جمهوری اسلامی و حفظ این نظام مقدس از حفظ وجود نازنین حضرت حجت ارواحنا فداه واجب‌تر است، گفت: بعضی ها خیال می کنند معنی آن حفظ ساختار ها و افراد است که خود را جایگزین این آرمان بلند می‌کنند 

لنکرانی اضافه کرد: معنی کلام امام این است که جمهوری اسلامی نشانگر مکتب بزرگ اسلام در زمان مناسب است و اگر خدایی نکرده جمهوری اسلامی دچار ناکارآمدی و نقصان شود لطمه بزرگی به دین ما می خورد چون پیش از این حکومت، حکومت طاغوت بود و امروز ما حکومتی هستیم که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی پیش می‌رود بنابراین با هر نوع نقصان و کاستی باید به شدت برخورد کنیم نه اینکه از کلام امام استفاده کنیم و بگوییم ما افراد را حفظ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در یک مراسمی مانند ۲۲ بهمن افرادی بر علیه مسئولین رسمی کشور شعار دهند و حاشیه ایجاد کنند، این کار درستی نیست، گفت: از آن طرف آن هم درست نمی دانیم که افراد به دلیل مسئولیتی که در نظام دارند خود را نقد ناپذیر فرض کنند و اشتباهات خود را قبول نکنند.

لنکرانی اظهار کرد: اگر گفته می‌شود جمهوری اسلامی را حفظ کنیم یعنی آرمان‌های آن را حفظ کنیم و مراقب باشیم این آرمان‌های بلندخدشه دار نشود چون در واقع این آرمان‌های بلند مبتنی بر یک معارف بلند است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه حفظ جمهوری اسلامی اوجب واجبات است، گفت: ولی حفظ جمهوری اسلامی حفظ افراد نیست بلکه حفظ آرمان‌ها است و همه ما باید در این مسیر نقش آفرینی کنیم، چون اگر بخواهیم این دستاوردها در چهل سال دوم انقلاب اسلامی هم تکرار شود باید دنبال این آرمان گرایی به صورت مبنایی باشیم و این آرمان گرایی را بتوانیم با دینمان و باورهای مان گره بزنیم و این گره را باز نکنیم و این اعتصام به حبل الله را حفظ کنیم.


وی با بیان اینکه برای حفظ این آرمانها باید در سیزدهمین دولت بعد از انقلاب که انتخابات آن سال آینده برگزار می‌شود شاهد جوانگرایی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده اند، باشیم تا بتوانیم این آرمانها را با یک انرژی مضاعف و یک انگیزه بیشتر و یک نگاه عمیق تر دنبال کنیم.

انتهای پیام/س/م

نظرات بینندگان