کد خبر: ۱۴۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
گزارش «شیرازه» از تجمعی که همچنان بی‌نتیجه بود؛

اذعان بازنشستگان تامین اجتماعی به تبعیض‌هایی که در دولت وجود دارد/ مدیرکلی که حتی برای دلجویی به جمع معترضان بازنشسته نیامد

مردان و زنان میانسالی که پس از سال‌ها، کار و زحمت و تحمل سختی‌های روزگار، اکنون باید با خیالی آسوده به استراحت مشغول باشند و دغدغه امرار معاش خود و خانواده را نداشته باشند ساعت‌های متوالی با در دست داشتن پلاکاردهای متعدد به نشان اعتراض و مطالبه حق و حقوق خود جلوی اداره کل تامین اجتماعی فارس جمع شدند تا مطالبه به حق خود را به گوش مسوولین برسانند اما مدیر کل این اداره حتی برای دلجویی از این افراد به خود زحمت حضور در جمع معترضان را نداد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، از ساعات اولیه امروز (26بهمن) که در تجمع اعتراض‌آمیز بازنشستگان مجموعه‌های مختلف حضور داشتم شاهد صحنه‌ها و شعارهایی بودم که گر چه موضوع تازه‌ای نبود و تنها در همین سال جاری پنج مرحله متوالی توسط بازنشستگان در سراسر کشور و به خصوص شهر شیراز صورت گرفته بود، اما  با دیدن این صحنه ها و بی توجهی مسئولین استان به ویژه مدیر کل تامین اجتماعی فارس، اولین جمله ای که به ذهنم متبادر شد این بود که " گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است".

مردان و زنان میانسالی که پس از سال‌ها، کار و زحمت و تحمل سختی‌های روزگار، اکنون باید با خیالی آسوده به استراحت مشغول باشند و دغدغه امرار معاش خود و خانواده را نداشته باشند ساعت‌های متوالی با در دست داشتن پلاکاردهای متعدد به نشان اعتراض و مطالبه حق و حقوق خود جلوی اداره کل تامین اجتماعی فارس جمع شدند تا مطالبه به حق خود را به گوش مسوولین برسانند اما مدیر کل این اداره حتی برای دلجویی از این افراد به خود زحمت حضور در جمع معترضان را نداد.

افرادی که در این تجمع حضور داشتند شعارهای "رفاه اجتماعی، حقوق عادلانه، آینده‌ای مطمئن حق مسلم ماست، ما الان گرسنه‌ایم، وعده به فردا میدن، حقوق ما کارگریه عیدی ما کارمندیه و شعارهایی از این قبیل سر می دادند.

به میان جمع معترضان رفته و با چند تن از آنها گفتگو کردیم.

بهروزی از بازنشستگان مجموعه لاستیک دنا از خبرنگار شیرازه درخواست کرد که مطالبات و خواسته های مردم به گوش مسئولین برسد و همانند برخی رسانه ها گزینشی و فرمایشی عمل نشود.

اذعان بازنشستگان تامین اجتماعی به تبعیض‌هایی که در دولت وجود دارد/ مدیرکلی که حتی برای دلجویی به جمع معترضان بازنشسته نیامد

وی با بیان اینکه بنده پنج سال است بازنشسته هستم اما خرج و دخلم با هم جور نیست، گفت: درخواست ما این است که قانون ماده 41 (ماده 41 قانون کار) برای کارگران به درستی اجرا شود، همچنین عیدی ما را به وقت بازنشستگی همانند عیدی کارمندی پرداخت نکنند، در صورتی که وقتی شاغل باشیم عیدی کامل پرداخت می کنند.

خواهان حق و حقوق خود هستیم و تا رسیدن به مطالباتمان کوتاه نخواهیم آمد

مصطفوی نماینده بازنشستگان مجموعه بریجستون نیز عنوان کرد: افرادی که امروز در این جمع حضور دارند نمایندگان جامعه کارگری استان فارس هستند که از مجموعه های مختلف از جمله کاشی‌حافظ، کارخانه آزمایش، تامین اجتماعی، ‌کارخانجات ‌‌روغن‌نباتی شیراز‌، لاستیک‌ دنا‌ ‌ سرامیک‌ رخسار مخابرات راه دور، شهرداری، اداره برق، بنیاد شهید، هلال احمر، صنایع‌ بسته‌بندی‌ شیراز و...‌ هستند که به دنبال مطالبه حق و حقوق ضایع شده خود در این مکان گرد هم جمع شده‌اند.

 وی با بیان اینکه ما یکسری مشکلات معیشتی و خواسته‌هایی در زمینه افزایش حقوق سالیانه، طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با نیروهای لشکری و کشوری و... داریم و خواهان حق و حقوق خود هستیم و تا رسیدن به مطالباتمان کوتاه نخواهیم آمد.

مصطفوی با اشاره به اینکه تاکنون با نمایندگان مختلف مجلس، استاندار، مسوول سازمان برنامه و بودجه و مسوولین کمیسیون های اجتماعی مجلس، کانون عالی بازنشستگان و همه صحبت کردیم و تا به امروز پیگیری این ماجرا بودیم، اظهار کرد: اما تا به امروز به نتیجه خاصی که ملموس باشد و گره ای از کار ما گشوده شود نرسیده‌ایم

وی اضافه کرد: خواسته ما کاملا صنفی است و با استفاده از این تجمعات و خواسته ها و شعارها می خواهیم صدای خود را به مسئولین امر برسانیم و از شما به عنوان رسانه تقاضا داریم که در این امر ما را یاری کنید.

مشکل ما تبعیض‌هایی است که در دولت وجود دارد

محمدی یکی از کارکنان صنایع مخابراتی راه دور نیز در گفتگو با شیرازه گفت: مشکل ما در ارتباط با تبعیض‌هایی است که دولت قائل می‌شود.

وی با بیان اینکه تورم اقتصادی حاکم بر جامعه که ما بازنشستگان را به زانو درآورده است، وضعیت کمبود درآمدها، عدم اجرای قوانین همگانی برای کل کشور، تبعیضی که دولت و سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه بین ما قائل هستند، از جمله درخواست‌های ما از مسئولین است.

این بازنشسته صنایع مخابراتی راه دور همچنین ادامه داد: مگر کارمندان لشکری و کشوری با ما چه تفاوتی دارند که حقوق و مستمری آنان باید بیشتر باشد، مگر ما هم همانند بقیه شهروند این شهر و کشور نیستیم؟

وی با تاکید بر اینکه ما نیز همانند بقیه اقشار جامعه، دستمان در تورم گرانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه است،تصریح کرد: ما اکنون حق خود را می‌خواهیم و هیچ حقی را جز حقوق خود از دولت درخواست نکرده ایم، بلکه درخواستمان این است که از محل پس انداز ۳۵ ساله خود به ما کمک حق و حقوقمان را بدهند.

محمدی با بیان اینکه ما بارها به دولت اعلام کرده‌ایم که اگر در شرایط فعلی پول ندارد، مشکلی نیست، افزود: حداقل، سود سالیانه پولی را که به ما بدهکار هستند را به ما پرداخت کنند.

اذعان بازنشستگان تامین اجتماعی به تبعیض‌هایی که در دولت وجود دارد/ مدیرکلی که حتی برای دلجویی به جمع معترضان بازنشسته نیامد

وی با اشاره به اینکه ما هم از مشکلات جامعه، وضعیت اقتصادی، تحریم ها و مشکلاتی که هم دولت هم جامعه با آن مواجه هستند، خبرداریم و مسائل را درک می‌کنیم اما حداقل سود پولی را که در این سال‌ها پس انداز کرده ایم را به ما پرداخت کنند.

این نیروی بازنشسته صنایع مخابرات ادامه داد: یک بازنشسته که در جنوب شهر زندگی می کند حداقل ۵۰ درصد حقوق خود را بابت اجاره هزینه می‌کند پس در این گرانی و وضعیت چاره ای ندارد جز اینکه با چنین اعتراض‌هایی صدای خود را به گوش مسئولین برساند تا شاید یکی به داد ما برسد.

ما هیچ گونه منافات، مناقشه و یا خصومتی با اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته و نخواهیم داشت

محمدی اظهار کرد: همین جا اعلام می‌کنیم که ما هیچ‌گونه منافات، مناقشه و یا خصومتی با اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته و نخواهیم داشت و در هر لحظه از زمان که نیاز باشد با فتوای رهبر معظم جمهوری اسلامی حاضریم باز هم در صحنه حضور داشته و از سرزمین و کشور خود دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: ما همان افرادی هستیم که هشت سال دفاع مقدس را با شهامت و توان و انرژی بالا افتخار آمیز پشت سر گذاشتیم  و در پایان جنگ نیز بدون هیچ توقع و چشم داشتی به سازندگی خرابی‌های کشور پرداختیم ولی آیا الان بعد از ۳۵ سال و این همه فداکاری حق ما است که شرمنده زن و بچه خود باشیم آیا این عدالت اجتماعی است؟

یکی از بازنشستگان جمع معترض که در حال سخنرانی بود، خطاب به مدیرکل تامین اجتماعی گفت: آقای مدیر کل برخی از ما هرکدام روزی جزو مدیران این مملکت بودیم و امروز اینجا آمده‌ایم و به شما تذکر می‌دهیم که چرا ماده ۹۶ قانون تامین را اجرا نکردید؟ چرا ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی را که می‌گوید حقوق مستمری بگیر و بازنشسته باید معادل حقوق کارگری باشد رعایت نمی‌شود؟

در کجای این مملکت دیده می‌شود که یک نفر حقوق بگیر بازنشسته تامین اجتماعی با ماهی دو میلیون و پانصد هزار تومان بتواند زندگی کند؟

علاوه بر این تجمع به گزارش یکی از رسانه‌ها، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی ۶ بهمن ماه نیز مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور تجمع کرده و نسبت به ناچیز بودن مستمری خود اعتراض کرده بودند.

بازنشستگان معترض معتقدند که مستمری بازنشستگی آنها نسبت به بازنشستگان کشوری و لشگری بسیار ناچیز است، آنها همچنین باور دارند که ۷۶ درصد از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی جزو فقرای جامعه هستند.

بنابه گزارش شیرازه، همچنین علیرضا محجوب دبیرکل خانه‌ کارگر  نیز امروز در بین تجمع‌کنندگان تهران در جلوی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، در سخنانی گفت: جمعی از بازنشستگان در اینجا حاضر هستند، این اجتماع برای احقاق حقوق کارگران برگزار شده است و شما جمعی از زحمتکشان جامعه هستید که دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کنید، امنیت و معیشت حق همه است و نباید تفاوتی بین حقوق بازنسشتگان کشوری و سازمان تامین اجتماعی باشد.

۹۲ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان درنظر گرفته‌ایم

این در حالی است که در همان تجمع ششم بهمن ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) که در جمع معترضان حاضر شده بود، به آنها گفت: من شرمنده‌ی شما بازنشستگان هستم، از ابتدای سال جاری، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام و ۳۲ هزار میلیارد برای بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: اگر ۳۲ هزار میلیارد تومان را بین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تقسیم کنیم، مبلغی به دست می‌آید، این یعنی همسان‌سازی مستمری شما تا ۳۰ درصد انجام شده است.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: ما  ۹۲ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته‌ایم.

تجمع امروز بازنشستگان در حالی ادامه پیدا کرد که نه تنها مدیران و مسوولان استانی واکنشی نشان ندادند بلکه مدیر کل تامین اجتماعی فارس نیز به خود زحمت نداد از ساختمان اداره خارج شده و با بازنشستگان گفتگو کند.

انتهای پیام/س/ م
نظرات بینندگان