کد خبر: ۱۴۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
رئیس کمیته ملی المپیک؛

ورزش قهرمانی عامل غرور و هویت ملی است

سیدرضا صالحی‌امیری گفت: ورزش قهرمانی عامل غرور، غیرت و هویت ملی است زیرا امروز در همسایگی ما کشورهای بسیار کوچکی هستند که با خریدن قهرمانان در سراسر دنیا و یا اجاره آنها در یک فصل یا یک سال، می‌کوشند که برای کشور خود هویت ایجاد کنند.
به گزارش سرویس ورزشی شیرازه؛ سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس در شیراز با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند در این شرایط در کنار مردم بوده و از طریق اجتماعی کردن حوزه خودش به فکر مردم باشد، گفت: در مقطع کنونی و در شرایطی که مردم به شدت درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی هستند و دغدغه و نگرانی کرونا را دارند، می‌توان از طریق ورزش، کام و ذائقه مردم را تغییر داد و از میزان این فشارها کاست.

وی هزینه‌های فشارهای روانی بیشتر از هزینه‌های اقتصادی بر مردم  در زمان کنونی دانست و اظهارداشت: بسیاری از مردم در شرایط کرونا دچار عارضه‌های روانی و روحی شده‌اند و این نیازمند یک ذائقه جدید برای شیرین کردن کام مردم است.

رییس کمیته ملی المپک، با بیان اینکه در زمینه اجتماعی کردن ورزش در کشور آنگونه که باید موفق نبوده‌ایم، گفت: در دنیا شهرداری‌ها مسوولیت ورزش همگانی را بر عهده گرفته‌اند و دولت‌ها هیچگونه دخالتی در این عرصه ندارند و همه امور را به شهرداری‌ها واگذار کرده‌اند.

صالحی امیری اضافه کرد: منظور از اجتماعی کردن ورزش، تولید و بازتولید نشاط است و امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به نشاط اجتماعی نیاز دارد.

وی بیان داشت: البته عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه نشاط اجتماعی را به کف زدن، سوت و کنسرت تفسیر کرده‌اند در حالی که نشاط اجتماعی یعنی رفع دغدغه‌ها، ترس و نگرانی از جامعه و بازگرداندن آرامش به خانواده و جامعه و همه باید در این مسوولیت اجتماعی دخیل باشند چرا که از عهده دولت خارج است.

صالحی امیری افزود: نقش آموزش و پرورش بسیار حساس است و این نهاد آموزشی تربیتی باید به جای محفوظات بی ارزش در مدرسه، نشاط را در میان فرزندان ما باز تولید کند.

این مقام بیان کرد: آموزش و پرورش رسالت مهمی دارد که می‌تواند با طرح درس‌ها و رویکرد جدید، ۱۵ میلیون دانش‌آموز را شاد به خانه ببرد و شادی را به خانواده‌ها تقدیم کند.

رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: امروز دانشگاه‌ها به جای محفوظات خشک و بی ارزش، به گونه‌ای عمل کنند که چهار میلیون دانشجو، نشاط را برای خانواده‌ها به ارمغان ببرند و شهرداری‌ها باید در این حرکت اجتماعی پرچم دار باشند.

وی اضافه کرد: در دنیا مسوولیت توجه به ورزش و سلامت همگانی بر عهده وزارت بهداشت نیست بلکه بر عهده شهرداری‌هاست و تمام کارخانه‌ها و صنایع نیز مسوولیت اجتماعی پذیرفته‌اند و تمام مراکز ورزشی در دنیا از سوی موسسه‌ها و مراکز صنعتی حمایت می‌شوند.

وی افزود: ما در ایران، ورزش را به دولت گره زده‌ایم در حالی که در دنیا اینگونه نیست و از این منظر ما نیازمند رویکرد جدید به توسعه ورزش یعنی اجتماعی کردن ورزش هستیم.

صالحی امیری، ورزش را از عوامل موثر در ایجاد انسجام ملی دانست و گفت: ورزش باید جامعه را در کنار هم  قراردهد، ورزش یعنی تمام آحاد جامعه در کنار هم، خارج از دسته بندی‌ها و مرز بندی‌های کاذب قرار گیرند.

ورزش قهرمانی، عامل غرور و هویت ملی است

رییس کمیته ملی المپیک، همچنین ورزش قهرمانی را عامل غرور، غیرت و هویت ملی دانست و اظهار داشت: امروز در همسایگی ما کشورهای بسیار کوچکی هستند که با خریدن قهرمانان در سراسر دنیا و یا اجاره آنها در یک فصل یا یک سال، می‌کوشند که برای کشور خود هویت ایجاد کنند.

صالحی امیری افزود: بنابراین امروز مدال و سکو به معنای کسب یک مدال طلا، نقره یا برنز نیست بلکه به معنی تولید غرور، هویت، غیرت و پرستیژ ملی برای یک کشور است و از این منظر دنیا در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری کرده و اقتصاد ورزش جزو پنج اقتصاد اول دنیا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی پرچم یک کشور در میدان المپیک به اهتزار درمی‌آید و سرود ملی آن کشور نواخته می‌شود، چهار میلیارد بیننده که شاهد آن رویداد هستند تحت تاثیر فرهنگ آن کشور قرار می‌گیرند و به همین دلیل امسال برای نخستین بار در کنار ستاد قهرمانی، ستاد فرهنگی را نیز برای المپیک توکیو (پایتخت کشور ژاپن) تشکیل خواهیم داد تا در کنار کاروان ورزشی، یک کاروان فرهنگی را نیز به به توکیو اعزام کنیم تا فرهنگ ایرانی را در کنار فرهنگ قهرمانی برای جهانیان به نمایش بگذاریم.

یکسان سازی تعداد قهرمانان دختر و پسر در دستور کار است

رییس کمیته ملی المپیک، با اشاره به اینکه بر اساس یک طرح راهبردی، یکسان سازی تعداد قهرمانان ورزشی دختر و پسر کشور ظرف ۱۰ سال آتی را در دستور کار داریم، گفت: نیاز نیست به دنیا بگوییم که در کشورمان تبعیض جنسیتی نداریم و این هم تبلیغات نیاز نیست بلکه در عمل می‌توانیم ثابت کنیم که در رشته‌های مختلف ورزشی ما هیچگونه تبعیضی وجود ندارد.

صالحی امیری افزود: دلیل اینکه ما در رده‌بندی کسب مدال‌ها در دنیا جایگاه بالایی نداریم این است که بانوان ما در عرصه ورزش جهانی حضور موثری نداشته‌اند در حالی که برخی کشورها مانند چین و ژاپن ۵۰ درصد مدال‌های خود را توسط ورزشکاران زن کسب ‌می‌کنند.

وی اظهار داشت: دختران ما انگیزه بیشتری دارند و این نیازمند سرمایه‌گذاری است و باید روی بانوان سرمایه‌گذاری ویژه شود و به همین سبب در تخصیص بودجه سال ۱۴۰۰ ضریب بودجه بانوان را یک و نیم برابر آقایان کرده‌ایم تا بانوان ما بتوانند دوشادوش آقایان حضور داشته باشند.

رییس کمیته ملی المپیک، همچنین بر لزوم حمایت از ورزش پارالمپیک در کشور نیز تاکید و بیان کرد: معلولان، جانبازان، نابینایان و ناشنوایان، از عزیرترین اقشار هستند و ما نباید آنها را از ورزش قهرمانی محروم کنیم، این عزیزان هر کجا رفته‌اند درخشیده‌اند و امروز پاراالمپیک به آبروی ورزش ایران تبدیل شده از این رو باید حمایت حداکثری از آن داشته باشیم.

انتهای پیام/ر/م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان