کد خبر: ۱۴۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح شد؛

جامعه منتظر و آماده ظهور باید قرآن‌خوان باشد/ کار شورای قرآن تسهیل ارتباطات میان تشكل‌های مردمی با مدیران است

جلسه شورای فرهنگ عمومی ‌استان فارس با دو دستور جلسه "راه‌اندازی شورای عالی قرآن" و "بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی" با حضور مسئولین استان برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، جلسه شورای فرهنگ عمومی‌استان فارس با دو دستور جلسه "راه‌اندازی شورای عالی قرآن" و "بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی" با حضور مسئولین استان برگزار شد. 

جامعه منتظر و آماده ظهور باید قرآن‌خوان باشد

آیت‌الله لطف‌الله دژكام نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در ابتدای این جلسه، به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی شورای عالی قرآن اشاره كرد و اظهار داشت: در این رابطه به دنبال ایجاد تشكیلات و كاغذبازی نیستیم بلكه می‌خواهیم برای سال آینده كار قرآنی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده دو مرتبه بحث سالروز ولادت امام زمان(عج) را در پیش‌ داریم که برای آن برنامه‌های متنوعی هم از سوی مردم و هم مسئولان اجرا می‌شود، گفت: باید برای این قضیه بیانیه گام دوم انقلاب را مدنظر قرار دهیم كه رهبر معظم انقلاب در آن فرمودند باید جایگاه را برای ظهور حضرت آماده كنید. جامعه‌ای كه می‌خواهد برای ظهور آماده شود باید قرآن‌خوان باشد و هیچ نسخه دیگری هم برای این كار نیست.

آیت‌الله دژكام با تشریح وضعیت استان فارس در قرآن خوانی را مطلوب ندانست و بیان کر: اگر می‌خواهیم آماده ظهور شویم باید قرآن‌خوان باشیم و برای آن برنامه مناسبی داشته باشیم. سال آینده هم فرصت مناسبی است كه قرآن خواندن را یاد بگیریم و این مسئله مقدمه ظهور و دستور رهبر معظم انقلاب است البته خودمان هم می‌دانیم كه باید این‌گونه باشد اما برنامه‌ای برای آن نداریم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر ضرورت هماهنگی نهادهای مختلف قرآنی با نهادهای مردمی قرآنی و اهل بیتی در قالب یك چارچوب افزود: باید مدیریت‌ها با فعالیت‌های نهادهای مردمی قرآنی و اهل بیتی در یك چارچوب هماهنگ كنیم تا دچار مشكل نشویم. اگر این كار راه‌اندازی شورای عالی قرآن در استان فارس درست سامان دهیم، قطعاً فعالیت‌های قرآنی هم رشد خواهد كرد و برای این كار هم نیاز به هماهنگ‌سازی میان فعالیت‌ها داریم.

آیت‌الله دژكام بودجه فعالیت های قرآنی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کر: با این حال همیشه یك سؤال برای گروه‌های مردمی وجود دارد كه این بودجه‌ها چگونه هزینه می‌شوند و ما هم باید به آن‌ها به‌صورت شفاف و رسمی پاسخ دهیم؛ فعالیت‌ها و زحمات انجام شده را نشان دهیم وگرنه مبلغی كه در وضعیت فعلی هزینه می‌كنیم نسبت به آن چیزی كه مردم در بحث‌های فرهنگی انجام می‌دهند، عدد قابل توجهی نیست اما انگیزه‌بخش است و می‌گویند نظام و دولت قرآن و عترت را مدنظر قرار داده است.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه باید همه فعالیت‌ها و نهادهای قرآنی را با یكدیگر در قالب این شورا هماهنگ كنیم، از اعضای شورای فرهنگ عمومی خواست تا برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت در سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

این استاد  حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه نام این شورا را شورای قرآن و عترت استان فارس گذاشته‌ایم و بخش عترت در کنار قرآن آمده است، اظهار داشت: نوع كار ما در این شورا هماهنگ كردن این دو ثقل است به خصوص برای سال آینده كه دو مرتبه میلاد امام زمان(عج) در پیش داریم لذا باید كلیات این شورا را مصوب كنیم.

آیت‌الله دژكام تصریح کرد: اخیراً جلسه‌ای با حضور تولیت‌های عتبات ایران در مشهد مقدس برگزار شد كه در طرحی برای آموزش و ترویج قرآن كریم مطرح گردید، به یاری خدا از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد و ما هم در اجرای آن‌ها مشاركت خواهیم داشت و نگاه این طرح دقیقاً به تشكیلات مردمی است.

امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان استاندار فارس مبنی بر تشکیل یک مجموعه جدید، تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم یك تشكیلات زیادی اضافه كنیم كه ندانیم با آن چه كار كنیم اما در این شورایی كه شكل می‌گیرد، باید فرصت و مجالی برای تشكل‌های مردمی ایجاد شود تا عرض اندامی كنند وحرفی زنند.

وی افزود: این فرصت ایجاد ارتباط تشكل‌های مردمی با مسئولان ادارات مختلف اعم از تبلیغات اسلامی، ارشاد و اوقاف را شورای قرآن و عترت استان راحت‌تر فراهم می‌كند یعنی به نوعی كار این شورا تسهیل ارتباطات میان تشكل‌های مردمی با مدیران است.

به گفته آیت الله دژکام، هدف راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در استان فارس توسعه فرهنگ قرآنی به خصوص آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن كریم و همچنین عترت است كه باید برای سال آینده به‌صورت ویژه در اولویت قرار گیرد؛ همه دستگاه‌ها و اعضا هم كمك دهند تا بتوانیم مشكلات قرآنی استان را شناسایی كرده و با همكاری استاندار فارس آن‌ها را برطرف كنیم.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بحث تدوین برش استانی مهندسی فرهنگی استان فارساشاره كرد و اظهار داشت: در یك زمان‌بندی مشخص این سند را باید نهایی كرده و به صحن شورا آوریم تا مصوبه نهایی شود و بعد از آن به دنبال اجرایی‌سازی آن باشیم.

جامعه منتظر و آماده ظهور باید قرآن‌خوان باشد/ کار شورای قرآن تسهیل ارتباطات میان تشكل‌های مردمی با مدیران است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به روند استان های کشور در خصوص تهیه سند مهندسی فرهنگی، اضافه کرد: در جلسه‌ای كه به‌صورت وبیناری با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اعلام كردیم كه نوع همكاری‌های شكل گرفته در استان فارس در این رابطه بسیار خوب است و ما مشكلی نداریم به جز اینكه تأمین اعتبارات باید این سند به شورای برنامه‌ریزی استان هم بیاید و مصوب شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینكه جهت‌گیری فرهنگی را مدیران استانداری هم قبول دارند، گفت: در استان فارس با عنایت استاندار و مجموعه مدیران این نهاد، چنین مسئله‌ای با هماهنگی به پیش رفته است و باید تلاش كنیم تا این سند را به‌عنوان سند پیشران و سند اصلی برای برنامه‌های فرهنگی استان در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

تعداد کارگروه های شورای عالی قرآن فارس کاهش یابد

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در این جلسه، تدوین اساسنامه‌ شورای عالی قرآن استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: مشكلی كه در كشور با آن مواجه هستیم، تعدد سامانه‌ها و كارگروه‌هاست كه خود تبدیل به یك معضل برای كشور شده است و باید برای این كار تعدادی متخصص بیاوریم كه متخصصان سامانه‌ها را شناسایی كنند.

استاندار فارس به تشریح تدوین ۱۰ كارگروه ذیل شورای عالی قرآن استان پرداخت و گفت: تدوین این تعداد كارگروه یك كار بسیار عجیب، وقت‌گیر و پیچیده خواهد بود و به نظر می‌رسد كه كارگروه‌ها را به‌صورت موضوعی دسته‌بندی كنیم به‌عنوان مثال كارگروه تدوین برنامه‌ها، كارگروه عملیاتی كردن برنامه‌ها، كارگروه اطلاع‌رسانی و تبلیغ برنامه‌ها و .... بهتر است.

وی در ادامه اظهار داشت: به جای ۱۰ كارگروه می‌توان ۳ كارگروه ذیل شورای عالی قرآن استان تعریف كنیم در غیر این صورت تا زمانی كه بخواهیم نظرات ۱۰ كارگروه‌ها را جمع‌بندی كرده و به شورای فرهنگ عمومی بیاوریم، زمان بسیار زیادی طول می‌كشد.

رحیمی در ادامه خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان تأكید كرد: هیچ‌گاه گمان نكنید كه كمتر از مسئولان و دست‌اندركاران تهران در رابطه با راه‌اندازی این شورا كمتر می‌دانید زیرا شما كار كارشناسی انجام می‌دهید و بسیاری از ریز‌ه‌كاری‌ها را بهتر و دقیق‌تر می‌دانید.

نیروی انتظامی تمام قد در اختیار و خدمت شورای عالی قرآن استان فارس است

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده نیروی انتظامی فارس در ادامه این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب این موضوع و راه‌اندازی شورای عالی قرآن در استان گفت: اخیراً در مأموریت‌هایی كه انجام داده‌ایم، اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی را به خوبی مشاهده كردیم و در این زمینه هم گزارش مبسوطی هم به تهران ارائه داده‌ایم.

فرمانده انتظامی فارس نسبت به ضعف در روخوانی قرآن و اهمال در این زمینه هشدار داد و افزود: در این ایام كه در حال استخدام ناجا هستیم، مواردی مشاهده می شود كه فرد تمام شرایط لازم را دارد اما در بخش آزمون عقیدتی سیاسی، در روخوانی قرآن به مشکل بر می خورد.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای عالی قرآن در استان فارس اعلام کرد: ما به‌ عنوان نیروهای مسلح با تمام توان به این قضیه كمک می‌كنیم.

جامعه منتظر و آماده ظهور باید قرآن‌خوان باشد/ کار شورای قرآن تسهیل ارتباطات میان تشكل‌های مردمی با مدیران است

سردار حبیبی با تصریح اینكه برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای فعالیت‌‌های قرآنی در سطح ناجا در دو سطح كاركنان و خانواده‌های آنان انجام می گیرد، اظهار داشت: تمام فرماندهان را موظف كرده‌ایم كه به مباحث حفظ، روخوانی و روان‌خوانی قرآن ورود كنند و برای این كار هم امتیازات مختلفی قرار داده‌ایم حتی امسال و در ایام كرونایی هم این فعالیت‌ها را انجام داده‌ایم. ما تمام قد وارد عمل شدیم و به هر شكلی كه شورای فرهنگ عمومی تصمیم بگیرد، نیروی انتظامی برای توسعه فرهنگ قرآنی در خدمت است.

این مقام انتظامی با انتقاد از بی‌توجهی به ساحت قرآن، تاکید کرد: در جلسه‌ای حضور می‌یابیم و یك نفر قرآن می‌خواند كه نه مفهوم آن را می‌فهمیم و نه به آن عمل می‌كنیم. نیروی انتظامی تمام قد در اختیار و خدمت شورای عالی قرآن کریم استان فارس است.

تشكیل شورای عالی قرآن، تلاشی برای اجرای برنامه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) است

صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه این جلسه اظهار داشت: طرح تشكیل شورای عالی قرآن با توجه به تأكیدات امام جمعه شیراز و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در جلسه پیشین شورای فرهنگ عمومی مطرح شد.

به گفته سهرابی، به‌منظور هم‌افزایی و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی استان، شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشكیل می شود تا بر اساس این شورا بتوانیم فعالیت‌های قرآن و عترت را به‌صورت هم‌صدا و همگام در تمام نقاط استان فارس مدیریت كنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، هدف دیگر تشكیل این شورا را حركت بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب جهت پیشبرد اهداف نظام و اجرایی كردن برنامه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) بر اساس قرآن دانست و خاطرنشان کرد: تأكید رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس بر این است كه به وسیله شورای عالی قرآن بتوانیم برنامه‌های بسیار خوبی را در سطح استان اجرا كنیم.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: در سال‌های گذشته هم شورای توسعه قرآنی در استان‌های مختلف تشكیل شده بود اما به دلایلی این شوراها عملیاتی نشدند اما در سال جاری با توجه به تأكیداتی كه آیت‌الله دژكام مبنی بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این شورا داشتند، بنا بر آن شد تا طبق آیین‌نامه‌ای كه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، آیین‌نامه تشكیل شورای عالی قرآن در استان فارس را تدوین كنیم. این اساسنامه در اتاق فكر شورای فرهنگ عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و گفت‌وگوهای زیادی تا به امروز بر روی آن مطرح شده است.

وی با بیان اینکه شورای قرآنی می‌تواند در شهرستان‌ها هم راه‌اندازی شود، گفت: اعضای شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی همان اعضای شورای فرهنگ عمومی هستند كه در شهرستان‌ها بعد از راه‌اندازی شورای مركز استان طی دستورالعملی به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص همکاری ادارات در تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان گفت:‌ از جلسه گذشته شورای فرهنگ عمومی تاكنون ۲۰ دستگاه اجرایی استان نظرات خود را درباره این نقشه ارسال كرده‌اند. باید تلاش كنیم تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم از نقشه مهندسی فرهنگی استان بهره‌برداری كنیم و بر همین اساس هرچه سریع‌تر كار تدوین آن را به سرانجام برسانیم.

سهرابی تاکید کرد: اجرای این سند موجب هم‌افزایی و یكپارچه شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سراسر استان خواهد شد. برای تدوین این نقشه چندین برنامه را در دستور كار خود قرار داده‌ایم که راه‌اندازی شورای عالی قرآن، راه‌اندازی دبیرخانه طرح خانواده متعالی و غیره را از جمله این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/ح / م
نظرات بینندگان