کد خبر: ۱۴۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با کرونا؛

رعایت اصول تغذیه سالم یکی از ارکان مهم در کوتاه‌کردن دوران بحران کرونا/ پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: به جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، می‌توان از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنیم.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، قریب به یک سال است که کل جهان درگیر یک ویروس ناشناخته‌ای است که جنبه‌های زیادی از زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را علاوه بر خود بیماری برای ما ایجاد کرده است.

مشکلاتی که گاه آنقدر پیچیده و سخت است که کسی را یارای مقابله با آن نیست اما گاهی نیز با کمترین امکانات و ساده ترین راه ها می شود از شدت و افزایش بحران جلو گیری کرد.

به طور مثال متخصصان علم تغذیه یکی از عوامل مهم در بحث مقابله با کرونا را نقش تغذیه در پیشگیری از این بیماری می دانند.

پزشکان بر این باورند که اگر چه اصول رعایت یک تغذیه سالم در شرایط عادی لازمه یک زندگی سالم بر محور توسعه پایدار در هرجامعه ای است، اما وقتی با بحرانی مانند کرونا مواجه می شویم، رعایت اصول تغذیه سالم یکی از ارکان مهم و اساسی در تامین سلامت و کوتاه تر کردن دوران این بحران اهمیت پیدا می کند.

فراگیر شدن بیماری کرونا در اغلب شهرها و استان‌ها موجب شد تا برخی توصیه‌های تغذیه‌ای از سوی کارشناسان و متخصصان برای مقابله با این بیماری ارائه شود ، اغلب این توصیه‌ها بر اینکه چه بخوریم و چه نخوریم تا در دام کرونا گرفتار نشویم تاکید دارد و راهکارهایی برای تغذیه بهتر در راستای پیشگیری از کرونا ارائه داده اند.

رعایت اصول تغذیه سالم یکی از ارکان مهم  در کوتاه‌کردن دوران بحران کرونا/ پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین

یکی از این راهکارها در پیشگیری از این بیماری منحوس، پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های مولتی ویتامین است که این روزها در بین مردم رواج یافته است.

پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین

اعظم زمانی کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در این خصوص معتقد است: به جای مصرف مکمل های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، میتوان از سبزی ها و میوه های فصل استفاده کنیم.

وی بهترین منبع پروتئینی ارزان قیمت را حبوبات دانست که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت دارد و افزود: می توان از میوه های فصل مانند انواع مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کرد، به طور مثال یک عدد پرتقال و یا دو عدد نارنگی متوسط، ویتامین C موردنیاز روزانه را تامین می کند.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: باید برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد و یا سبزی خوردن استفاده کنیم.

زمانی با تاکید بر اینکه افراد بالای ۱۲ سال نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ماهانه باید یک مکمل ویتامین D با دوز ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند، گفت: در کودکان ۲ تا ۱۲ سال، مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا کمک می کند.

مواردی که خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد 

وی به مواردی که خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد نیز اشاره کرد و افزود: غذاهای چرب و پُر نمک با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهند، همچنین مصرف زیاد مواد قندی و شیرین با تحریک سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: باید به جای استفاده از نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی که قند افزوده دارند، از دوغ یا ماء الشعیرهای بدون قند و عرقیات خانگی با شیرینی کم، استفاده شود، همچنین مصرف فست فودها مانند انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند و موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می شوند را محدود کنیم.

زمانی با اشاره به اینکه کم آبی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد، گفت: بنابراین نوشیدن روزی ۶ تا ۸ لیوان آب در پیشگیری از ابتلا بسیار موثر است، از طرفی نیز کمبود خواب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود، پس خوابیدن به مدت هفت تا ۹ ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان و  ۸ تا ۱۴ ساعت خواب برای کودکان توصیه می‌شود.

از مصرف غذاهای خام که امکان شست و شوی کامل آنها وجود ندارد پرهیز شود

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در ادامه با بیان اینکه تا کنون انتقال ویروس کرونا از راه مواد غذایی گزارش نشده است، گفت: ولی بهتر است برخی موارد احتیاط در زمینه بهداشت مواد غذایی رعایت شود، منابع غذایی حیوانی به صورت کامل پخته مصرف شود و از مصرف غذاهای خام که امکان شست و شوی کامل آنها وجود ندارد پرهیز شود.

مریم مهارت افزود: اگرچه برخی مواد غذایی گیاهی (مانند سیر) حاوی ترکیبات و فیتوکمیکال هایی هستند که می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های باکتریایی و ویروسی موثر باشند، اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل، و سایر مواد غذایی و مصرف بی رویه آنها می تواند اثراتی سوء بر متابولیسم بدن داشته و نیز با اثرات سایر مواد غذایی و مکمل ها و داروهای تجویز شده احتمالی تداخل کنند.

مهارت با بیان اینکه آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می شود و کمبود آن آسیب و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، گفت: اگر منابع غذایی به همراه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد، همچنین مصرف کافی سلنیوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و نیز سبب تقویت سیستم ایمنی می شود.

حرف آخر اینکه متخصصان علوم تغذیه معتقدند در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود، تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و  تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.

انتهای پیام/ س/ م

برچسب ها: تغذیه ، سلامت ، کرونا
نظرات بینندگان