کد خبر: ۱۴۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونای جهش‌یافته بیخ گوش همه ماست/ عوارض روانی اجتماعی در بهبود یافتگان کرونا دیده می‌شود

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از مهم ترین عوارضی که بعد از ابتلا به کرونا و درمان آن متوجه افراد می‌شود عوارض روانی اجتماعی است، بسیاری از بیماران به علت ابتلا به کرونا شغل خود را از دست می‌دهند یا ممکن است درآمد آن‌ها دچار مشکل شود.
به گزارش سرویس رصد اجتماعی و سلامت شیرازه، مسعود مردانی اظهار کرد: بحثی که در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است بروز موارد جدید جهش یافته کرونا یا همان کرونای انگلیسی است که در کشور شیوع پیدا کرده و تعداد هفت مبتلای جدید را در استان تهران شاهد بوده ایم، بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که کرونای جهش یافته بیخ گوش همه ما حضور دارد، ضمن اینکه این نسخه از کرونا یک سری تفاوت هایی با علائم بالینی کرونا معمولی دارد.

 صاحب نیوز نوشت؛ در نسخه معمولی کرونا همیشه اشاره می‌شد که جوان ها مبتلا نمی‌شوند اما این نسخه از ویروس تمایل خاصی به ابتلای جوانان زیر 20 سال دارد و به وضوح می‌بینیم که بیشتر افرادی که به کلینیک‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند جوان ها هستند.

باید مراقب ابتلای خانوادگی ویروس باشیم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ابتلای خانوادگی افراد به کووید 19 تصریح کرد: نکته مهم انتقال بین فامیلی ویروس است، به طور مثال یک نفر در خانواده ای مبتلا شده و بقیه را درگیر می‌کند، حتی باید به این اشاره کنم که در فرم جهش یافته ویروس مسافرت از کشورهای درگیر با کرونای انگلیسی لازم نیست بلکه ممکن است بیمار هیچ سابقه تماس با مسافر انگلیسی نداشته باشد اما مبتلا به کووید شود، درواقع در تهران شاهد چنین مواردی بوده ایم.

مردانی افزود: مورد دیگر این است که درگذشته تصور می‌شد مرگ و میر ناشی از ویروس جهش یافته با کرونای معمولی یکسان است اما حالا دیده می‌شود که مرگ و میر کرونای نسخه انگلیسی بیشتر است.

عوارض روانی اجتماعی بهبود یافتگان کرونا را درگیر می‌کند

وی با اشاره به عوارض کووید 19 تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوارضی که بعد از ابتلا به کرونا و درمان آن متوجه افراد می‌شود عوارض روانی اجتماعی است، بسیاری از بیماران به علت ابتلا به کرونا شغل خود را از دست می‌دهند یا ممکن است درآمد آن‌ها دچار مشکل شود یا حتی اختلافات خانوادگی را در مبتلایان درمان شده شاهد باشیم، در اصل همه موارد فوق در روحیه افراد موثر است .

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بسیاری دیگر از مبتلایان کرونا وقتی یک نفر از اعضای خانواده شان به کووید مبتلا می‌شود دچار اضطراب ناشی از بیماری کرونا می‌شوند و هرلحظه گمان می‌کنند به این بیماری دچار شده اند، درواقع یکی از نشانه های شایع بیماران کرونایی و اطرافیان آنان اضطراب است، گفتنی است افسردگی در افرادی که با مشکلات اقتصادی ناشی از ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار دیده می‌شود.

مردانی در پایان با اشاره به احتمال ایجاد موج جدید کرونا در کشور افزود: غیر از خطر بلقوه ای که کرونای انگلیسی ممکن است جامعه را درگیر کند، کرونای معمولی نیز ممکن است دوباره طغیان کند و درواقع مردم باید قدر این روزها را بدانند، در ماه های اخیر شاهد 500 مرگ و میر در روز بودیم و مدتی است این مقدار به زیر 100نفر رسیده است، اگر در این خصوص ساده انگاری پیشه کرده و گمان کنند کرونا تمام شده است و اقدامات مراقبتی مثل فاصله گذاری اجتماعی انجام ندهند مطمئنا با موج چهارم بیماری روبرو خواهیم بود.

انتهای پیام/ م
برچسب ها: کرونا ، شیرازه ، موج کرونا
نظرات بینندگان