کد خبر: ۱۴۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

«ناسا» اجماع‌ساز نبود اختلاف‌ساز شد

راه‌اندازی ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان با واکنش متفاوت در میان نشریات همسو با این طیف مواجه شد.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه، راه‌اندازی ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان با واکنش متفاوت در میان نشریات همسو با این طیف مواجه شد.

کیهان نوشت؛ روزنامه اعتماد تیتر نخست خود را به نشست گروه موسوم به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) اختصاص و همشهری نیز سه چهارم صفحه دو خود را به گزارش و نوشته‌هایی در این خصوص سپرد. اما شمار بیشتری از نشریات اصلاح‌طلب، با بی‌تفاوتی از کنار ماجرا گذشته، یا واکنشی انتقادی داشتند چنانکه روزنامه شرق نوشت: هستند شخصیت‌هایی که نسبت به ساختارهای موجود در نهاد اجماع‌ساز (جبهه اصلاحات ایران) انتقادهایی را مطرح می‌کنند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. برای مثال اخیرا هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع پیروان خط امام گفته بود: «مواضع مجمع نیروهای خط امام از طریق نماینده آن در جلسات شورای هماهنگی بیان شده و عمدتاً مخالف روندی است که دوستان در پیش گرفته‌اند؛ این مواضع را قبلا هم در جریان تشکیل و فعالیت شورای موسوم به سیاست‌گذاری گفته بودیم. به نظر من هر سازوکاری که به تضعیف تحزب بینجامد، دارای ‌اشکال است. دوستانی که مدافع توسعه سیاسی بوده‌اند، نباید با روندهای شبه‌دموکراتیک احزاب را تضعیف کنند و برای افراد و محافل خاص، هژمونی بسازند و از احزاب هم صرفاً به‌عنوان سازمان رای استفاده کنند».

یا حزب ندای ایرانیان به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قرار بود نهاد فعلی قدمی به پیش باشد نه آنکه صرفاً همان روند پراشکال قبلی با تغییر نام و صورت تکرار شود؛ از همین رو، اعضای شورای سیاست‌گذاری بر شفافیت سازوکارهای نهاد، امکان پاسخ‌گویی به جریان‌ها، احزاب و مردم، بسترسازی برای حضور اقشار نادیده گرفته شده است». در ادامه این بیانیه، حزب ندای ایرانیان تشکل‌های سیاسی وابسته به خاتمی را «احزاب کاغذی» خوانده که هدف آن تنها ایجاد یک روند شبه دموکراتیک است که در عمل تنها دستورات خاتمی را اجرا می‌کنند.

این حزب اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود احزابی که می‌توان آنها را «حزب‌های کاغذی» نامید که اصولاً فقط یک برگه مجوز اداری‌اند و هیچ بدنه و تشکیلاتی ندارند، تعیین وضعیت شوند. اعضا پیشنهاد کردند تا برای حضور و تاثیرگذاری بیشتر، باید سازوکار حق رای متناسب با وزن اجتماعی و سیاسی احزاب، منطبق با یک تناسب هندسی، تعیین شود تا نهاد اجماع‌ساز بتواند به فلسفه وجودی خودش و رسالت اجتماعی-سیاسی‌اش متعهد باقی بماند».

شهاب طباطبایی، سخنگوی این حزب هم گفته است: دوستان از روش همیشگی که تکراری و خسته‌کننده شده استفاده کرده‌اند. این ترکیب و این مدل کار پیام روشنی به نسل دوم اصلاح‌طلبی دارد که ما اصلا متناسب با تغییرات، مطالبات و عمق جامعه حرکت نمی‌کنیم و همچنان با مدل از بالا به پایین بدون ذره‌ای خلاقیت، حرکت می‌کنیم... پیشنهاد اصلی ما همیشه چیزی شبیه پارلمان اصلاحات بوده که از دل استان‌ها و شهرستان‌ها بتواند مجموعه اصلاح‌طلبان هر استان و شهرستان نماینده‌ای معرفی کند و آنها در نهاد بالادستی تصمیم بگیرند که در شورای راهبردی چه کسانی حضور داشته باشند».

 یا آنکه مهدی آیتی گفته بود نهاد اجماع‌ساز باعث تشدید شکاف‌ها و گلایه‌مندی‌ها می‌شود: «مطمئن باشید مشکلات شورای ‌عالی سیاست‌گذاری در نهاد اجماع‌ساز هم رخ می‌دهد. این نهاد یک آش شله قلمکار است که هیچ سنخیتی با اصول دموکراتیک ندارد و باعث تشدید شکاف‌ها، انشعاب‌ها و گلایه‌مندی‌ها می‌شود».

شرق همچنین از قول یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که منحل شده برخی فعالان اصلاح‌طلب را متهم به خود ژنرال‌پنداری و شهرت بر صدرنشینی کرد و نوشت نسل قبلی اصلاح‌طلبان حاضر نیست عرصه را برای افراد پرانرژی و تازه‌نفس باز کند.

یادآور می‌شود احزابی مانند اراده ملت، جمهوریت و مجمع نیروهای خط امام(ره)، به نشانه اعتراض در نشست ناسا حضور نداشتند. همچنین محمدرضا عارف خود را از این تشکل کنار کشیده است.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان