کد خبر: ۱۴۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بازار میوه روی دور گرانی؛

افزایش ۴۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت میوه و تره‌بار در یک سال اخیر/ ماراتنی که هنوز سوت پایان آن زده نشده است

این روزها مردم ایران تماشاگر ماراتن بزرگی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف هستند؛ ماراتنی که به‌رغم وعده و وعیدهای مختلف هنوز سوت پایان آن زده نشده است و به بازار میوه نیز رسیده است.
به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، این روزها مردم ایران تماشاگر ماراتن بزرگی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف هستند؛ ماراتنی که به‌رغم وعده و وعیدهای مختلف هنوز سوت پایان آن زده نشده است.

آرمان ‌ملی به گرانی میوه پرداخته است:  مدتی است مسئولان با توجه به روند بازار ارز از بهبود اقتصادی دم می‌زنند اما بازارهای ایران کماکان در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برند. روزی خبر گرانی اجناس مختلف به گوش می‌رسد که در نتیجه لاجرم مردم به سوی اجناس مشابه اما با قیمتی ارزان‌تر و طبیعتا با کیفیتی چند برابر پایین‌تر روی می‌آورند و آنها را جایگزین می‌کنند و روزی دیگر افزایش چند برابری قیمت اقلام خوراکی خبرساز می‌شود. البته اینبار چون برخی از مواد غذایی با سلامت بدن شهروندان ارتباط مستقیم دارد، پای کارشناسان حوزه تغدیه نیز به جریان باز می‌شود و هشدارهایی در این زمینه مطرح می‌کنند. میوه، سبزی و صیفی از جمله این اقلام هستند که این روزها روی دور گرانی قرار گرفته‌اند.

افزایش ۴۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت میوه و تره‌بار در یک سال اخیر/ ماراتنی که هنوز سوت پایان آن زده نشده است

بعد از جهش قابل توجه قیمت گوجه‌فرنگی، حالا همه از افزایش بهای میوه‌هایی چون موز، خیار و ... حرف می‌زنند که به‌ویژه این دو میوه دستمایه طنز بسیاری از کاربران در فضای مجازی قرار گرفته‌اند. همین چند وقت پیش، مشاهدات میدانی از سطح پایتخت نشان می‌داد که در برخی محله‌ها قیمت موز به کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نیز رسید. 

موضوعی که سبب شد تا خیلی از شهروندان این میوه محبوب را از سبد خرید خود حذف کنند. این افزایش قیمت هم در حالی رخ داد که واردات موز در اردیبهشت‌ماه امسال ممنوع و بعد از آن مشروط به صادرات سیب شد. اما هنوز گرانی این محصول بر سر زبان‌ها بود که به یکباره افزایش قیمت خیار به کیلویی ۲۰ هزار تومان باعث شگفتی همگان شد. مسئولان صنفی نیز دلیل آن را طوفان شدید در منطقه جیرفت کرمان که منجر به سرمازدگی بوته‌های خیار شده بود، اعلام کردند.

افزایش چندبرابری قیمت میوه

روز گذشته نیز برخی منابع رسمی از افزایش عجیب‌وغریب برخی انواع میوه در بازار تهران خبر دادند. در این باره، خبرگزاری تسنیم نوشت: هر کیلوگرم موز حدود ۵۰ هزار تومان، نارنگی بندری ۵۵ هزار تومان، سیب زرد ۲۶ هزار تومان و سیب قرمز ۲۷ هزار تومان، نارنگی ۲۹ هزار تومان و پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان، کیوی ۱۷ هزار تومان، لیمو شیرین ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال تامسون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌وسبزی، اظهار کرد: ما نباید دلیل گرانی میوه را بگوییم زیرا خودمان مصرف‌کننده هستیم و فقط مصرف‌کننده بزرگتر هستیم و خرید ما ۲۰۰ کیلوگرم تا دو تن است. 

او افزود: اعضای ما در تعیین قیمت نقشی ندارند و بنابر قیمت عرضه‌شده در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خرید می‌کنیم و با سود مصوبی که داریم به فروش می‌رسانیم. کارگر ادامه داد: قبل از ما میدان مرکزی، واردکنندگان و حتی صادرکنندگان باید پاسخگو باشند که باعث شده‌اند قیمت عمده انواع میوه بالا برود که اعضای خرده‌فروشی اتحادیه ما نیز مجبور به فروش همین محصولات هستند. 

او با اشاره به اینکه سود مصوب خرده‌فروشان میوه و تره‌بار ۳۵ درصد است، تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام‌شده از این ۳۵ درصد، حدود ۹ درصد برای خرده‌فروشی‌ها باقی می‌ماند زیرا باید بخشی از آن به دلیل وجود ضایعات و خراب‌شدن میوه کم شود و هزینه‌های کارگری، مالیات و جاری دارند.

 کارگر گفت: یک میوه‌فروش شب که مغازه خود را می‌بندد ۲۵ میلیون تومان جنس در مغازه دارد اما صبح که دوباره درب مغازه خود را باز می‌کند ۲۰ میلیون تومان شده زیرا بخشی از آن از بین رفته است.

 او در ارتباط با ارزان و گران‌ترین میوه‌های موجود در بازار، اظهار کرد: هندوانه با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰۰ تومان تا چهار هزار تومان ارزان‌ترین و موز با حدود ۴۵ هزار تومان گران‌ترین میوه‌های پر مصرف بازار هستند که البته سود خرده‌فروشی را نیز باید به این نرخ‌ها اضافه کرد.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان