کد خبر: ۱۴۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

جولان کرونا در بازارها و خیابان‌ها/ بلاتکلیفی کسبه بر سر دو راهی معیشت و سلامت

بسیاری از ما هنوز هم خطر و هشدار بیماری کرونا را جدی نگرفته‌ایم، در خیابان‌ها، جاده‌ها و بازارها جولان می‌دهیم؛ حال این سوال مطرح است که معیشت مهم‌تر است یا سلامت؟ و به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی فعلا معیشت بر سلامت و زنده ماندن ارجح‌تر است که اگر چنین نبود هم مردم و هم فروشندگان و کسبه بیش‌از‌پیش نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، آن هم در موقعیتی که به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز کرونای خطرناک و جهش یافته انگلیسی در یک قدمی شهر و دیارمان پرسه می زند.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، اینجا شیراز است مهد تمدن و فرهنگ، سرزمین تمدنی هزاران ساله و مردمانی با فرهنگ که همواره در شعر و ادب و هنر و تمدن غنی سرآمد همگان هستند.

اما نمی‌دانم چرا حرف از جان گرانب‌های انسان‌ها و مراقبت از خود و خانواده هایمان که به میان می‌آید یکباره به اندازه دورافتاده‌ترین نقاط دنیا فرهنگمان تنزل پیدا می کند تا جایی که دیگر رنگ بندی شهرها و استان‌ها و حتی 12 رنگ مداد رنگی هم تاثیری در رعایت فاصله اجتماعی و در خانه ماندن ندارد به ویژه وقتی که پای عید و تعطیلات و چشم و هم‌چشمی‌هایش به میان بیاید دیگر نمی شود بازار‌ها را خلوت کرد و انتظار داشت در یک مغازه دو سه متری افراد به ترتیب وارد شده و خرید خود را انجام داده و به سرعت بروند.

 روز گذشته جهت بررسی وضعیت بازار و فروشگاه‌های شهر سری به خیابان‌ها زده و آنچه  مشاهده شد جای بسی تاسف دارد هم برای مردمی که هنوز مرگ را جدی نمی‌پندارند و هم برای مسوولینی که با اعلام محدودیت‌های یک در میان خود انگار دارند با کرونا بازی بچه‌گانه قایم باشک را اجرا می‌کنند.

یک روز چشم و گوش را کاملا باز کرده و هوشیارانه محدودیت‌ها را اعمال می کنند و دیگر روز چشم بر هم گذاشته و کرونا را نادید می‌گیرند به‌گونه‌ای که به راحتی در شهر پرسه میزند و قربانی می‌گیرد.

به نظر شلوغی فروشگا‌ه‌ها از یک سو و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و پرو کردن و دست‌به‌دست‌شدن لباس‌ها از سوی دیگر عامل مهمی در انتشار این ویروس منحوسی است که یک سال است گریبانگیر مردم دنیا شده است.

جولان کرونا در بازارها و خیابان‌ها/ بلاتکلیفی کسبه بر سر دو راهی معیشت و سلامت
بسیاری از ما هنوز هم خطر و هشدار بیماری کرونا را جدی نگرفته‌ایم، در خیابان‌ها، جاده‌ها و بازارها جولان می‌دهیم و لبخند به لب در انتظار اتفاق خوشایندی هستیم که هرگز نخواهد افتاد، باید بدانیم که هیچ دستی از غیب نمی‌آید و بیماری را از بین نمی‌برد.

راستش اکنون دیگر باید تعارف را کنار گذاشت و از واقعیت سخن گفت، واقعیت این است که کشور ما درگیر ویروس کرونا شده است و روز به روز بر تعداد مبتلایان، بیماران بستری و بدحال افزوده می‌شود، واقعیت این است که نوک پیکان را فقط به سمت مسئولان نشانه رفته‌ایم و از نقش خودمان غافل شده‌ایم.

غافل شده‌ایم که در خیابان‌ها، جاده‌ها، بازارها، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها جولان می‌دهیم، نه ماسکی به دهان داریم و نه دستکشی به دست، فاصله اجتماعی هم برایمان معنایی ندارد، با این اوصاف انتظار بهبود وضعیت را نیز داریم و منتظر هستیم دستی از غیب بیاید و با عصای جادویی دستی به شهر بکشد و پایان بیماری را اعلام کند.

در این بین بحث ما این نیست که کدام مسئولان کم کاری کردند و کدام کارشان را به نحو احسن انجام داده‌اند، بلکه بحث بر سر نقش مردم در افزایش و گسترش بیماری کرونا است، مردمی که اگر تمام نکات بهداشتی و اجتماعی را رعایت می‌کردند ما امروز با این حجم از بیماری، نگرانی و وخامت اوضاع روبرو نبودیم.

 وارد یکی از مغازه هایی شدم که بیش از 20 دقیقه تراکم جمعیت اجازه نمی‌داد که با فروشنده گفتگو کنم، پس از ورود خطاب به فروشنده گفتم چرا از مردم نمی‌خواهید فاصله اجتماعی را رعایت کنند؟ چرا لباس‌ها را این همه دست به دست می‌کنند و در نهایت به قفسه فروشگاه برمی گردانید؟

فروشنده که خود با این شرایط موافق نبود، گفت: قطعا کنترل همزمان ورود و خروج مشتریان به مغازه و گفتگو با مشتری در حال خرید کار غیر ممکنی است و از آنجا که داشتن شاگرد در این شرایط اقتصای برایم ناممکن است گاهی این وضعیت پیش می‌آید.

فروشنده دیگری در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق هستید بازار و فروشگاه‌ها مجدد تعطیل شوند؟ گفت: تعطیلی مجدد بازار خسارت سنگینی به ما وارد می کند به همین خاطر سعی می کنیم پروتکل ها را رعایت کنیم.
 در ادامه پاسخ بسایری از فروشندگان در راستای تعطیلی مجدد بازار همین بود که امرار معاش خانواده در شرایط فعلی برایمان از هر چیز دیگری واجب تر است.

 حال این سوال مطرح است که معیشت مهم‌تر است یا سلامت؟ و به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی فعلا معیشت بر سلامت و زنده ماندن ارجح‌تر است که اگر چنین نبود هم مردم و هم فروشندگان و کسبه بیش‌از‌پیش نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، آن هم در موقعیتی که به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز کرونای خطرناک و جهش یافته انگلیسی در یک قدمی شهر و دیارمان پرسه می زند.

 آمارها نشان می‌دهد به طور قطع تعطیلی تالارها، عروسی و ختم‌ها و تعطیلی بازار و کسبه در ایام جشن و عید و مناسبت‌ها، تاثیرات بسزایی در روند کاهش مبتلایان داشته است به حدی که برخی روزها شاهد به صفر رسیدن آمار مرگ و میر شهروندان هستیم.

 در این راستا و به منظور تاثیر شلوغی شهر و عدم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به سراغ  معاون بهداشت ئانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم.

عبدالرسول همتی در گفتگو با شیرازه اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها را عامل مهمی در راستای کاهش آمار مبتلایان به کرونا دانست و گفت: اگر چه رفتارهای فردی مثل شستن‌دست، عدم حضور در اجتماعات و... تاثیر بسزایی در این چرخه انتقال دارد اما بازبودن بازارها و فروشگاه ها، ممنوعیت‌ها و اعلام محدودیت‌ها، رفتن به اماکن شلوغ و پر تردد، خرید، مسافرت و تفریح عاملی برای انتشار هر چه بیشتر این بیماری است و به همین خاطر وقتی این مراکز تعطیل باشد قطعاً بسیار تاثیرگزار است.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت و ممنوعیت‌ها، تاثیر بیش از ۵۰ درصدی بر روند کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا دارد تا نسبت به رفتارهای فردی، اظهار کرد: اگر چه ما هنوز درخواست تعطیلی شهر را نکرده ایم اما با توجه به افزایش آمار ابتلا به بیماری و قرار داشتن در آغاز موج چهارم کرونا همچنین جهش شهرها در رنگ بندی این احتمال می رود این تصمیم پس از بررسی، اعمال شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه این هفته 9 شهرستان استان فارس در وضعیت نارنجی قرار داشت، افزود: این در حالی‌ است که هفته گذشته اصلاً هیچ شهر نارنجی در فارس وجود نداشت.

همتی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر۱۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و تعدادی از شهرها که در نزدیکی استان های قرمز و پر خطر هستند نیز درحال قرمز شدن هستند چرا که استانی مثل خوزستان که در وضعیت قرمز قرار دارد در مجاورت چند شهر استان فارس است و درحال مراودات با یکدیگر هستند و همین امر،احتمال خطر ابتلا در بین شهروندان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه  تمام این موارد نشان می‌دهد که باید به سمت محدود کردن و اعمال ممنوعیت برویم، اضافه کرد: تا اواسط اسفند آمارها کنترل می شود و احتمال اعمال محدودیت های جدید توسط ستاد استانی کرونا وجود دارد.

معاون علوم پزشکی شیراز  همچنین اظهار کرد: گر چه در حال حاضر وضعیت آمار مراکز ۱۶ ساعته، بیمارستان‌ها و بخش‌های بستری نشان از افزایش این آمار است، اکنون هنوز تصمیمی بر اعمال محدودیت گرفته نشده چون استانداری که نگاه استانی به این ماجرا دارد باید نگاهی هم به معیشت مردم داشته باشد و نمی توان به یکباره تمام بازار را تعطیل کرد اما در حال حاضر هشدار می دهیم، تا مردم خود نکات بهداشتی را جدی‌تر نگیرند وضعیت بهبود نمی‌یابد.

همتی در پایان با اعلام این خبر که در شرایط فعلی چهار مورد کرونای جهش یافته انگلیسی در شهر شیراز و برخی شهرهای استان مشاهده شده است، گفت: این امر نشان از این است که باید تعطیلی و محدودیت ها را هرچه سریعتر اعمال کنیم.

حرف آخر اینکه:
اگر چه رعایت اصول بهداشت فردی، پرهیز از خروج غیرضروری از منزل، عدم حضور در دورهمی‌ها و مراسمات از مهمترین عوامل پیشگیری از انتشار ویروس و ابتلا به بیماری کروناست، اما قطعا نیاز است هم مردم و هم مسئولان برای قطع زنجیره کرونا و ریشه کن شدن آن در کشور دست به دست هم دهند و با رعایت موارد ذکر شده مانع از جولان کرونا در شهر و جان باختن صد ها نفر از هم وطنان  شوند.

انتهای پیام/س / م
نظرات بینندگان