کد خبر: ۱۴۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس در گفتگو با «شیرازه»؛

حضرت علی(ع) بزرگترین هدایت‌گر به سمت ارزش‌های متعالی انسانی است/ بلاغت و فصاحت از ویژگی‌های نهج‌البلاغه است

حجت‌الا‌سلام‌والمسلمین محمد استوارمیمند گفت: حضرت علی (ع) بزرگترین هدایت‌گر به سمت ارزش‌های متعالی انسانی است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوارمیمندی مدیر حوزه های علمیه استان فارس در گفتگوی اختصاصی با این رسانه ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین علی (ع)، گفت: به تعبیر پیامبر گرامی اسلام که فرمودند حضرت علی (ع) همانند پیامبر گرامی اسلام، پدر معنوی این امت هستند.

وی با بیان اینکه، پدر در یک خانواده نقش کلیدی و مهم را بر عهده دارد که اولین آن نقش هدایت گری است، افزود:  پدر در مسیر رشد فرزندش، مسیر درست را یاد دهد تا به سمت اهداف درست برساند.

مدیر حوزه های علمیه فارس تاکید کرد: حضرت علی (ع) بزرگترین هدایت گر به سمت ارزش های متعالی انسانی است.

وی نقش دوم پدر حمایت گری اعلام کرد و افزود: پدر در مشکلات و سختی ها اجازه نمی دهد که فرزند احساس تنهایی کند، بلکه با همه ابزارها و امکانات سعی میکند تا در مسیر زندگی فرزند حمایت شود.

مدیر حوزه های علمیه استان فارس نقش امام علی (ع) در حمایت از امت اسلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: نقش امام اول شیعیان در اسلام بسیار برجسته است، چه در زمان حیات در  جنگ های مختلف و مسیر تعالی انسانی جهاد می کردند و بزرگترین کمک را به بشریت کرد و چه در بعد از شهادتشان که نام ایشان و راه ایشان در حمایت از آزادی خواهان و عدالت طلبان می درخشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی  با اشاره به نقش سوم پدر در یک خانواده، بیان کرد: «دلسوزی» نقش سوم پدر است و  پدر ناصحانه در مسیر دلسوزی برای فرزندان خودش گام بر می‌دارد، اگر جایی تذکری و برخوردی کند از سر دلسوزی بوده و نه از سر دشمنی و عداوت. 

وی با تاکید بر اینکه امیر مومنان، دلسوزترین فرد در کنار پیامبر برای امت اسلامی بود، خاطرنشان کرد: در زمینه نقش هدایت‌گری کتاب نهج البلاغه یکی از میراث ارزشمندی که به ما رسیده است. 

مدیرحوزه‌های علمیه استان فارس نهج البلاغه کتاب هدایت جامعه بشری پس از قرآن کریم اعلام کرد و افزود: تاب آسمانی قرآن از سوی خداوند متعال به واسطه پیامبر به مسلمان رسید.

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی  تاکید کرد: سخنان ارزشمند معصومین(ع) در راس آنان امام علی(ع) که در نهج البلاغه جمع آوری شده است، سند گویای هدایت و رشد جامعه است.

بنابه عقیده مدیر حوزه های علمیه استان فارس؛ چه خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های این کتاب، همه سرشار از بیان معارف عمیق دینی و محتوا هو که مسیر حرکت به سمت بندگی پروردگار را روشن می کند، بنابراین باید تلاش کنیم که نهج البلاغه مرجعیت مطلوب را پیدا کند، 

حجت الاسلام والمسلمین استوار بلاغت و فصاحت را از ویژگی های نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) دانست و اظهار داشت: بعد از قرآن ما کلامی بلیغ تر از سخنان امام علی ع در این کتاب سراغ نداریم.

وی با اشاره به اینکه بعد از نهج البلاغه، صحیفه سجادیه از این بلاغت و فصاحت برخوردار است، اظهار داشت: محتوا های عمیق در نهج‌البلاغه که آن را به عنوان یک کتاب اخلاقی، تربیتی و حتی سیاسی برای اقشار و اصناف مختلف جامعه سرمشق می کند.

به گفته مدیر حوزه های علمیه استان فارس؛ همه انسان ها بایستی به نهج البلاغه مراجعه کنند و نقش ارتباط بین مخلوق (انسان) و خالق (خداوند) را ببینند؛ آنچه که مایه محوریت قرآن گشته، باعث گمنامی نهج‌البلاغه نیز شده است. 
اگر مردم ما نیاز احساس نکنند به نهج‌البلاغه مراجعه نخواهند کرد.

وی افزود: ویژگی های متعددی را برای شیعیان، امام علی (ع) نام برده است که یکی از آن ها در خطبه متقین کتاب نهج البلاغه است. 

حجت الاسلام و المسلمین استوار با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه امام علی (ره) شیعه را کسی معرفی می کند که در مسیر بندگی خداوند قدم بر می دارد، گفت: شیعه کسی است که مراقب میکند که به گناه مبتلا نشود و در زندگی خودش دغدغه انجام فرامین خداوند را دارید. 

مدیرحوزه‌های علمیه استان فارس تصریح کرد: پیرو امیر المومنین (ع) مراقب در کسب روزی حلال، مهرورز با افراد جامعه، سرسخت با دشمن خدا، شیر بیشه شجاعت و در مقابل مومنان خاکسار است. 

وی با پیشتازی در احترام به پدر و مادر و الگو بودن در همسرداری و تربیت فرزند را از ویژگی های شیعه دانست و اضافه کرد: یک پیرو امام علی (ع)، در مسیر کسب  مجموع خوبی هایی که یک انسان کامل می تواند داشته باشد، قرار می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین استوار در پایا  گفت: در ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان چه خوب است که مومنین و شیعیان سیر تفکر را در کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه دنبال کنند. 

انتهای پیام/ح/م
نظرات بینندگان