کد خبر: ۱۴۴۸۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد؛

حساب مردم بلوچستان از اشرار و آشوب‌گران جدا است/ امنیت، معیشت و تبدیل وضعیت کولبران هدف از طرح رزاق

ابراهیم عزیزی در گفتگو با «شیرازه» با تاکید بر اینکه مردم سیستان و بلوچستان، همواره مردمی خونگرم، فهیم، آگاه، مهمان‌نواز و همیشه وفادار و حامی اسلام ناب هستند، گفت: اگر چه در طول همه سال‌ها یار و مددکار انقلاب بودند، اما عده‌ای هم همواره مخل نظم و امنیت هستند که حساب آنها از مردم عادی جدا است.
به گزارش سرویس سیاسی و امنیتی شیرازه، با از رونق افتادن کشاورزی و شکاف قیمتی بالای نرخ سوخت در دو طرف مرز، اهالی سیستان از ایران به پاکستان بنزین حمل می‌کنند، تفاوت قیمت بنزین در دو سوی مرز بسته به قیمت جهانی و نرخ برابری روپیه به دلار متفاوت است؛ اما محاسبات سرانگشتی نشان می‌ دهد برای هر لیتر می‌توان پنج هزار تومان مابه التفاوت در نظر گرفت.

بلوچستان و سند پنجاب و ایالت مرزی شمال غربی مشتریان سوخت قاچاق ایرانی به حساب می‌آیند و مردم استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه مناطق مرزی آن ازجمله سراوان و گلشن از دیرباز از طریق رفت‌وآمد به پاکستان و کسب‌وکار با مناطق مرزی آن کشور، امرارمعاش می‌کنند.

اما به دلیل غیرقانونی بودن این کار، سوخت‌بران ناچار بوده‌اند که با پلاک‌های مخدوش و سرعت‌بالا اقدام به جابجایی سوخت در مناطق مرزی کنند، به همین دلیل نیز سرعت غیرمجاز آنان حادثه‌آفرین برای خود و اهالی آن منطقه بوده است.

به دلیل نهادینه بودن این شغل در آن منطقه و قاعده‌مند کردن آن بین مسولان حکومتی توافق می‌شود طرح انتقال سوخت به‌صورت محدود و مشروط تعریف شود به همین خاطر سپاه پاسداران به همکاری، استانداری سیستان و بلوچستان ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کشور توافق کردند طرح رزاق را در استان سیستان اجرایی کنند.

به این ترتیب و به‌منظور تأمین معیشت مرزنشینان، طرح موسوم به «طرح رزاق» در استان‌های مرزی  به‌ویژه در سیستان و بلوچستان اجرایی شد تا افراد کم‌بضاعت و بی‌درآمد تا شعاع 20 کیلومتری مرز به‌صورت قانونی از فروش سوخت سهیم شده و معاش آن‌ها تأمین شود.

این طرح باهدف مقابله با خروج غیرقانونی سرمایه کشور، جلوگیری از حوادث جاده‌ای و قانونمند کردن فروش سوخت در نقاط مرزی به اجرا درآمد تا از این طریق ضمن ساماندهی مرز، اشتغال پایدار برای مرزنشینان ایجاد شود.

در این میان عده‌ای که به دنبال بهانه‌ای برای اختلال در کارها و ایجاد آشوب در کشور هستند از فرصت استفاده کرده و با به آتش کشیدن پرچم محمد رسول الله و بی حرمتی به پیامبر مکرم اسلام، ماجرا را بر گردن مردم مظلوم سراوان انداختند.

شیرازه به منظور بررسی این ماجرا و اطلاع از چند و چون آن با رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده است.

حساب مردم بلوپستان از اشرار و آشوب‌گران جدا است/ امنیت، معیشت و تبدیل وضعیت کولبران هدف از طرح رزاق
ابراهیم عزیزی در ابتدا به تشریح طرح رزاق پرداخت و گفت: طرح رزاق یکی از طرح های بسیار خوبی است که در حوزه معیشت کولبران اجرا شد.
 
وی با بیان اینکه این طرح توسط سپاه پاسداران به وزارت کشور پیشنهاد داده شد، افزود: در این طرح مصوب می‌شود که کولبران چطور موضوع سوخت را دنبال کنند و افرادی که قاچاق سوخت می‌کنند از این پس طبق این طرح به صورت کاملا قانونی، منظم و اقتصادی کار را ادامه دهند.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس هدف از ارائه طرح رزاق را امنیت، معیشت و تبدیل وضعیت کولبران عنوان کرد و اگفت: هر سه این موارد از اقداماتی بوده که در طرح رزاق باید اجرا می‌شد، یعنی توسط این طرح مردم بتوانند بخشی از معیشت از دست رفته خود را به دست آوردند، چون در سیستان و بلوچستان از قدیم تا کنون یکی از راه‌های امرار معاش همین مبادلات مرزی بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه سپاه پاسداران، وزارت کشور و مسوولین استانی سیستان و بلوچستان همه در تلاش بودند که امر مهم معیشت مردم به عنوان یک هدف محوری مورد پیگیری قرار گیرد، اظهار کرد: به تبع، اجرای این طرح امنیت هم به دنبال داشته است چون مردمی که از قدیم اقدام به قاچاق می کردند، اکنون با یک رویکرد کاملا منطقی، هدفمند و منظم این اقدام را انجام می دهند.

عزیزی ادامه داد: قرار بر این بوده که دولت روزانه ۱۰ میلیون لیتر سوخت،برای اجرای طرح رزاق، تامین کند و در اختیار مدیران و مسوولین محلی قرار دهد تا از طریق توزیع این ۱۰میلیون لیتر به قیمت فوب هم مردم نیازهای خود را تامین کنند و هم معیشت مردم هدف‌گذاری شود و هم دولت هم منتفع شود. 

وی اضافه کرد: یکی از ایراداتی که در این بخش می‌توان وارد کرد این است که باوجود این که قرار بود هر ماشین که حامل سوخت است پنج خانوار را تحت پوشش قرار دهد دولت به هر دلیل ۱۰ میلیون لیتر را تأمین نکرده و فعلاً با یک میلیون لیتر در حال تامین است که نیازمند است، دولت در این زمینه تجدید نظر کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته‌ای که در این بخش حائز اهمیت است این است که این طرح، برای رسیدگی به معیشت مردم توسط سپاه، مسوولین استان و مدیران محلی ارائه شده است و به دنبال این بودند که منافع آن را به خود مردم برسانند.

عزیزی با بیان اینکه طبق این طرح، سوخت بران تا شعاع ۲۰ کیلومتری می‌توانند این اقدام را انجام دهند، گفت: در واقع اجرای درست طرح، قانون‌مندی و نظم بخشی ترددها را دنبال می‌کند همچنین ترددها از مبادی قانونی صورت می‌گیرد.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ موارد ذکر شده همه از ویژگی‌های خوب این طرح است که علاوه بر اینکه معیشت مردم را مورد تأمین قرار می‌دهد امنیت نظم و قانونمندی و کنترل مبادی ورود و خروج کشور را تحت پوشش خود قرار دارد و مردم همیشه از این گونه اقدامات استقبال کرده‌اند.

حساب اشرار و آشوب گران از مردم عادی جداست

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم سیستان و بلوچستان، همواره مردمی خونگرم، فهیم، آگاه، مهمان‌نواز و همیشه وفادار به ارزش های ناب محمدی و و حامی اسلام ناب بودند، اظهار کرد: اگر چه در طول همه سال‌ها یار و مددکار انقلاب هستند، اما عده‌ای هم همواره مخل نظم و امنیت بودند که حساب آنها از از مردم عادی جدا است.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین عنوان کرد: بر اساس طرح رزاق، قرار بر این بوده که برای شروع این طرح از گذر ۱۸۱ که برای این امر در نظر گرفته شده است ترددها انجام شود، اما بنابه هر دلیلی عده‌ای از افراد از مبادی غیر قانونی خارج می‌شوند و وقتی بر می‌گردند مشکلات ایجاد می‌شود و ناهماهنگی‌هایی در رفت‌وآمد مردم منطقه صورت می‌گیرد که البته می‌طلبد، مسئولان امنیتی پاکستان نیز در این طرح کشور ما را یاری کنند تا خللی در این طرح ایجاد نشود.

عزیزی اضافه کرد: موضوع دوم برخی اقداماتی است که در این منطقه انجام شده است وقتی قرار است که کار قانونی انجام شود ممکن است عده‌ای کار غیر قانونی انجام دهند و موجب ایجاد بی نظمی و آشوب شوند همانطور که دیدیم در این منطقه تعدادی از افراد، پرچم مزین به نام پیامبر اسلام را به آتش کشیدند و اقدامات مسلحانه انجام دادند، ماشین آتش نشانی و آمبولانس را مورد حمله قرار دادند مامور نیروی انتظامی را به شهادت رساندند، قطعاً همه این اتفاقات از ید مردم سیستان و بلوچستان خارج است.

وی تصریح کرد: آنچه بنده به عنوان عضوی از کمیته امنیت ملی مجلس اطلاع دارم این که  اقدامات انجام شده توسط مردم خوب سیستان و بلوچستان نبوده و بیشتر افرادی بودند که وابستگی به جریان های معاند داشتند و مطمئن هستیم که علمای سیستان و بلوچستان و رؤسای قبایل که همیشه وفادار به آرمانهای اسلام و انقلاب بودند خودشان برخورد قاطع و جدی با این افراد خواهند داشت.

عزیزی خطاب به رسانه‌های معاند هم که این تصور را دارند که می‌توانند از این اتفاق استفاده کنند، گفت: باید این نکته را گوشزد کنیم که امکان ندارد مردم فهیم و انقلابی سیستان و بلوچستان فریب تبلیغات این گروه ها و جریان های معاند را بخورند، اینکه عکس ده سال پیش مادر و فرزندی را که ایرانی هم نیستند بر روی شبکه های مجازی منتشر کنید و بگویید این افراد از کشته شدگان درگیری های سراوان هستند، چیزی جز فریب مردم نیست.

رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس بر این نکته نیز تاکید کرد، که مردم این منطقه از سال های قبل از انقلاب تا کنون وفاداری خود را به نظام و انقلاب و اسلام ثابت کرده و همواره پای عقاید خود و حمایت از اسلام ایستاده اند و اکنون هم آگاهانه پای این ماجرا ایستادند و اجازه نمی دهند تا عده افراد بدخواه کارهای خلاف شئونات را انجام دهند.

عزیزی در پایان تصریح کرد: دولت هم باید تعهدات خود را عملی کند و ۱۰ میلیون لیتر سوخت را به مردم این منطقه ارائه دهد تا با همت مسئولان این استان و علمای پایبند به اصول اسلام و روسای قبایل که نقش مهمی در تامین امنیت منطقه داشتند همچنین خود مردم سیستان و بلوچستان این قضیه فیصله پیدا کند.

انتهای پیام/س / م

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
0
این طرح مصوب کجاست؟مجلس؟شورای عالی امنیت ملی. در هر صورت قاچاق سوخت طبق قانون جرم است ،ضمن اینکه بقیه مردم ایران هم می‌توانند چنین حقی داشته باشند و تبعیض است.ضمنا باعث بالا رفتن توقعات غیر قانونی مردم مرزنشین میشود.اقتصاد باید زیر بنایی حل بشه.