کد خبر: ۱۴۴۸۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

«سونامی گرانی» نتیجه بازی دولت با نرخ ارز

سوال اینجاست که چرا دولت آقای روحانی با اینکه می‌دانست بالا نگه داشتن قیمت ارز تأثیراتی جدی بر معیشت مردم می‌گذارد و موجب "سونامی گرانی" می‌شود و از طرفی دولت هم قصدی برای "نظارت بر قیمت‌ها" ندارد اما از این کار چشم نپوشید و به آن تن داد!؟
به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی به تازگی حرف‌های عجیبی را درباره عمد دولت اعتدال در بالا نگه داشتن قیمت ارز مطرح کرده است.

او گفته بود:‌ "از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، کمتر است- ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده. دولت نرخ ارز را واقعی نمی‌داند و همواره برای کاهش نرخ ارز تلاش کرده است. "

مشرق نوشت؛ این صحبت‌های واعظی با انتقادات وسیعی توسط فعالان سیاسی و اقتصادی کشور مواجه شد و البته شخص آقای واعظی هم بعدا توضیحاتی را ارائه کرد. توضیحاتی که البته هرگز نقض گزاره گفته شده نبودند. 

*قبل از اعتراف واعظی نیز کثیری از تحلیلگران سیاسی و نمایندگان مجلس تأکید کرده بودند که این دولت آقای روحانی است که تن به کاهش نرخ ارز نمی‌دهد.

کما اینکه همه می‌دانند اصلی اساسی در اقتصاد ایران وجود دارد و آن اینکه دولت نیز یکی از تأثیرگذاران اصلی بر نرخ ارز است.
«سونامی گرانی» نتیجه بازی دولت با نرخ ارز

اما سؤال اینجاست که چرا دولت آقای روحانی با اینکه می‌دانست بالا نگه داشتن قیمت ارز تأثیراتی جدی بر معیشت مردم می‌گذارد و موجب "سونامی گرانی" می‌شود و از طرفی دولت هم قصدی برای "نظارت بر قیمت‌ها" ندارد اما از این کار چشم نپوشید و به آن تن داد!؟

آیا کوچک شدن سفره‌های مردم، تورم انتظاری و بازی با مقوله پرکششی به نام ارز که حتی روی قیمت کرایه تاکسی و مقولات نامرتبط با دلار هم تأثیر می‌گذارد مهمتر بود یا منفعت دولت از بالا نگه داشتن قیمت ارز!؟

هرچه هست اما پاسخ این سؤال با یک سابقه و یک آینده خطرناک مواجه است...

در مجموعه وبلاگ مشرق از مفهومی تحلیلی با عنوان "فتنه اقتصادی" سخن گفته‌ایم و کراراً تأکید کرده‌ایم که ریشه این فتنه را باید در ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون جستجو کرد.

و البته این تحلیل‌ها قبل از وقوع اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ ارائه شده‌اند و پس از آبان ۹۸ نیز در اشاره به احتمال وقوعی وسیع‌تر در آینده ادامه یافته‌اند...

کدهای موجود در این تحلیل هم جملگی عیان بودند. از اشاره به برخی مقامات دولت که به جای اینکه مدافع وضع موجود باشند اما در صف سیاه‌نمایان دیده می‌شدند تا واجب عینی "نظارت بر قیمت‌ها" که دولت آقای روحانی آنرا صراحتا انجام نمی‌دهد. و تا ماجرای بالا بردن قیمت ارز که واعظی بدان اشاره کرده است.

مقولاتی که البته سیاه‌نمایی‌های اصلاح‌طلبان و تشویق‌های مداوم آنها برای افکار عمومی مبنی بر حق اعتراض و لزوم اغتشاش و حتی اشغال کردن مراکز حساس نظام در حرکت خیابانی!  بعنوان یک وظیفه صفی در مقابل آن اعمال ستادی انجام می‌شد و همچنان نیز می‌شود.

جالب است بدانیم سعید حجاریان نیز در اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه از چیزی به نام "سیاه بهار" و احتمال وقوع اغتشاش در ایام انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته است. 

اکنون و در این فرایند مشکوک بایستی به یک سوال مهم پاسخ داد و آن اینکه آیا "فرماندهان فتنه اقتصادی" قصد تکرار آبان ۹۸ در سطحی وسیع‌تر را دارند!؟

از تأکید تاجزاده بر تکرار آبان ۹۸ با خشونت بیشتر و گستره وسیع‌تر که بگذریم با توجه به برگه‌های مختلف این پرونده به نظر می‌رسد پاسخ به سؤال مذکور گزینه "آری" است و دستی که جرقه گرانی یک‌شبه و بدون پیوست بنزین را در آبان ۹۸ زد؛ با عملگری اصلاح‌طلبان به‌دنبال فرصت‌های جدیدتر است...

انتهای پیام/ م
برچسب ها: سونامی ، گرانی ، شیرازه
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
0
دخل و خرج دولت باهم نمی خواند
دولت یا باید ارزش پول ملی را کم کند
یا هزینه هایش بخصوص حقوق را کم کند
دولت ها راه حل اول را انتخاب کرده اند
طوریکه امروز فتوکپی هزاری دو هزار تومان است
رنجبر فسا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
0
سلام
لطفاً گزارشی تهیه کنید که از روی کار آمدن مجلس انقلابی اقتصاد چه پیشرفتی کرده و روند گرانی ها چه تعبیری یافته است ؟