کد خبر: ۱۴۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس مطرح کرد؛

قدمت افتخار آمیز استان فارس در رشته‌های مهندسی و ریاضی/ زیبایی‌های قرآن و دین اسلام در شهرسازی بروز داشته باشد

آیت‌الله دژکام در آیین اختتامیه فراخوان طراحی المان شهری و زیباسازی دیواره حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: باید زیبایی‌های قرآن و دین اسلام در شهرسازی بروز داشته باشد و جز‌با کمک مهندسان امکان پذیر نمی‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس و تولیت آستان مقدس احمد ابن موسی (ع) در آیین اختتامیه فراخوان طراحی المان شهری و زیباسازی دیواره حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و در جمع مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: مجموعه نظام مهندسی که عمده استان عضو هستند، بسیار ارزشمند برای حرکت کشور و استان فارس در راستای پیشرفت ایران اسلامی است.

وی افزود: استان فارس در رشته های مختلف مهندسی و ریاضی سابقه بسیار طولانی و افتخار آمیزی دارد و جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفری جامعه مهندسی در استان پشتیبان قوی است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در طول تاریخ، استان فارسی ها مخصوصا شیرازی ها در عرصه شهرسازی و معماری سرآمد کشور باشند اظهار داشت: قوام الدین شیرازی سازنده مسجد گوهرشاد است و مجموعه گوهرشاد برای دوره ۴۰۰ ساله سرپا ایستاده تا به همه دنیا عظمت معماری شیرازی ها را منعکس کند لذا بسیار ارزشمند است.

نماینده رهبر انقلاب در فارس با اشاره به وجود دانشمندان و معماران برجسته استان، اضافه کرد: برای درک و آشنایی با تاریخچه علوم مختلف باید در استان و شهر شیراز خودمان جستجو کنیم و شمس‌الدین فاضل خفری در حوزه اخترشناسی و علوم، میرزا نصیر جهرمی مهندس ویژه کریم خان زند از افتخارات دیار پهناور استان فارس هستند که آثار آنان امروز قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: همه باور هایمان در سازه های خلق شده توسط مهندسین به دنیا معرفی می شود، باید در دانشکده مهندسی شیراز که افتخارات بزرگی دارد این موضوع نمود پیدا کند. مسلما شهرشیراز با این پیشینه علمی بسیار ارزشمند و توانمندی کنونی می تواند جایگاه خوبی در کشور و حتی جهان پیدا خواهد کرد.


جامعه بیش‌از ۳۰ هزار نفری مهندسی فارس پشتیبان قوی استان هستند/ زیبایی‌های قرآن و دین اسلام در شهرسازی بروز داشته باشد

بنا به عقیده آیت الله دژکام ، ۷۰۰ سال پیش خواجه نصیرالدین طوسی ما درخشیده است و یک روز در تقویم دنیا به نام این دانشمند است. راه اندازی مسابقه به خاطر این است که ما مدعی هستیم و در دنیا حرف برای گفتن داریم.

امام جمعه شیراز فراهم نشدن زمینه شکوفایی استعداد ها را یکی از مشکلات حکومت های طاغوتی دانست و اظهار داشت: یک زمانی در همین کشور کسی جرات سخن گفتن و نقد کردن نداشت اما امروزه این رویه تغییر کرده است، ظرفیت شکوفایی در کشور ایجاد شده و به جمع مهندسین خبره استان فارس افتخار می کنیم.

آیت الله دژکام با اشاره به اهمیت شهر سازی و آبادی شهر‌ها در قرآن کریم گفت: قرآن کریم در خصوص آبادی شهر ها قرآن جهت گیری هایی ایجاد کرده است که باید امروزه مورد توجه همگان قرار گیرد لذا در شهرسازی و فضای شهری باید از آیات قرآن استفاده کنیم.

تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) ادامه داد: مهم ترین دغدغه ها برای شهر که در تاریخ همیشه جز خواسته بشر بوده امنیت است؛ ایمنی ذیل امنیت بوده و در قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) ساخت شهر مکه را با بنا نهادن خانه خدا آغاز کرد و همان جا دست به دعا برداشت.

به گفته آیت الله دژکام، مهندسین از تیپ خواجه نصیرالدین طوسی کسانی بودند که ارتباط فیزیک و متافیزیک می دانستند و در کار جلوه می دادند؛ در غرب سوالات متعددی در فلسفه شان مطرح می گردد که در دین مسیحیت پاسخ داده نمی شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از قرآن پاسخ سوالات مهندسین غربی را داده است؛ گفت: در اروپا یک سردرگمی و خلع معنوی است امیدواریم در تمدن جدیدی که با همت مهندسین برجسته ایرانی ساخته می شود، ارتباط قطع شده بین فیزیک و متافیزیک برقرار گردد؛ آن وقت در این عرصه دعا برایتان معنی پیدا می کند، یعنی ساختمان با همه فاکتور های فیزیکی از معنویت نیز برخوردار است.

نماینده رهبر انقلاب در استان فارس تصریح کرد: اگر دو پایه علمی فیزیک با متافیزیک همزمان با هم رشد کند و هموار شود، ایران رشد پیدا خواهد کرد؛ مدعی هستیم که در شهر شیراز می توانیم شهر خدا محور داشته باشیم.

وی با اشاره به تفاوت خدامحوری در دین مسیحیت و دین اسلام، خطاب به مهندسین حاضر در جلسه اظهار داشت: شما باید به فکر این باشید که با خدا، شهر را خدا محور کنید؛ شهر خدا محور شهر ایمن است و اگر در شیراز زلزله رخ داد، خانه های بافت تاریخی چه باید کنند؟

آیت الله دژکام انسان را در شهر خدا محور دارای کرامت دانست و افزود: دغدغه چندین ساله بشر این است که شهرها ایمن باشند، امنیت جان مردم باید در اولویت قرار گیرد و در غیر این صورت، شهر اسلامی نمی شود؛ آیینه حق تعالی، انسان است و جایگاه انسان در شهر خدامحور باید این باشد.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) در ادامه با اعلام اینکه شاخص های شهر خدا محور در سوره بقره بیان شده است، تاکید کرد: باید زیبایی های قرآن و دین اسلام در شهرسازی بروز داشته باشد و جز با کمک مهندسان امکان پذیر نمی شود.

وی با یادآوری اینکه در مکان هایی ایمنی سازی جدی گرفته نمی شود و سازنده ها از مهندسان ناظر انتظار اغماض دارند، گفت: مسئولیت سنگینی بر دوش مهندسان ساختمان است چرا اینکه در صورت نادیده گرفتن مشکلات به جان انسان ها صدمه می رسد لذا نباید در امر نظارت صحیح کوتاهی شود.

آیت الله دژکام خواستار انجام اولین مسابقه در المان حرم در یک سطح استاندارد ملی در ابعاد مختلف شد و تصریح کرد: ظرفیت بین‌المللی شهر شیراز از شهرهای دیگر کشور بیشتر است و باید برای جهان پیام داشته باشیم.

وی در پایان افزود: وقتی صدای معنوی و انسانی از این شهر در خصوص کار مهندسی برخیزد، جهان بهره مند خواهد شد.

انتهای پیام/ح/م


نظرات بینندگان