کد خبر: ۱۴۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

میزبانی قطب کشوری انرژی‌های نوین به استان فارس رسید

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: نگرانی ما این است که نقش‌آفرینی تربیتی معلمان در آموزش مجازی کم‌رنگ شود؛ چراکه یکی از مهمترین نقش‌های معلم نقش الگویی و اسوه بودن برای دانش آموزان است.
به گزارش سرویس دریافت خبر اجتماعی شیرازه، عباس سلطانیان در گفتگوی برخط با معاونین آموزشی ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان‌های موفق در زمینه فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش آموزی می‌باشد گفت: به دلیل توانمندی‌های همکاران استان فارس در این حوزه میزبانی قطب کشوری انرژی‌های نوین را به این استان داده ایم.

وی گفت: در اولین دوره جشنواره سراسری مسابقات علمی پژوهشی دانش آموزی عملکرد استان فارس بسیار خوب بود به نحوی که در مجموع در 9 مسابقه، فارس رتبه دوم کشور را به خودش اختصاص داد.

سلطانیان افزود: سال گذشته آن چه که برای اولین دوره این جشنواره اهمیت داشت حضور 14 هزار و چهار صد و پنج دانش آموز فارسی در این مسابقات بود و آمارهای سال جاری نشان دهنده حضور چشمگیر دانش آموزان این استان در دومین جشنواره علمی پژوهشی است که تا به امروز 21 هزار و هفتصد و سی دانش آموز در این جشنواره شرکت کرده اند و با توجه به اینکه هنوز فرصت ثبت نام باقی است انتظار می رود این رقم افزایش یابد .

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی از آمارهای موجود در زمینه فعالیتهای انجام گرفته در استان فارس گفت: باید به سمت کاهش جمعیت دانش آموزی در شاخه نظری پیش برویم، البته برنامه ریزی هایی در چند سال اخیر انجام شده که قابل تقدیر است. 

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از ویژگی های فارس بالا بودن پوشش تحصیلی خصوصا در جمعیت دختران است که نسبت به سال کذشته 54 صدم درصد، پوشش تحصیلی افزایش یافته این در حالی است که با توجه به شرایط بیماری کرونا انتظار نداشتیم این آمار افزایش یابد و نرخ پوشش تحصیلی در استانها افزایش یابد که جای تقدیر دارد .

 رشد نتایج امتحانات نهایی و کتبی دانش اموزان فارس نسبت به سال گذشته 

وی افزود: نتایج امتحانات نهایی و کتبی دانش اموزان فارس نسبت به سال گذشته رشد داشته است به نحوی که در سال گذشته در مجموع در 43 عنوان درس نهایی میانگین نمره ارتقاء پیدا کرده است

 سلطانیان دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های آموزش در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: باید ببینیم که شیوع بیماری و تعطیل شدن مدارس چه پیامدهایی داشت و ما به چه کاستی هایی روبرو شدیم، وقوف به این کاستی ها و ناتوانایی ها می تواند ما را در ادامه مسیر توانمندتر کند به نحوی که بتوانیم بر اساس برنامه ریزی صحیح و با استفاده از داشته ها و بسیج همه نیروها خدمات خوبی را ارائه کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: در ابتدا زیرساخت های لازم برای ارائه آموزش های الکترونیکی وجود نداشت و ما برای ورود به فضای مجازی و آموزش از طریق فضای مجازی با مشکلات بسیاری روبرو شدیم ، همچنین فهم صحیح و عملیاتی از معنای یادگیری الکترونیکی در لایه های مختلف نظام تعلیم و تربیت وجود نداشت و آموزش مجازی در بین مدیران، دبیران و پرسنل خیلی جا نیفتاده بود.

سلطانیان افزود: علی رغم اینکه کشورهای دیگر در سنوات اخیر به آموزش مجازی ورود پیدا کرده بودند و آموزش در فضای مجازی را به عنوان یک آموزش ترکیبی و مکمل می دانستند ما از این پتانسیل بی بهره بودیم.

وی با تاکید بر نقش متخصصان و کارشناسان مجرب در اجرای مطلوب هر برنامه خصوصا در حوزه تعلیم و تربیت گفت: استفاده از تجارب و اندیشه و نظرات ارزشمند متخصصانی که هم در حوزه فناوری و هم در حوزه های آموزشی و تربیتی تخصص دارند و می توانند هم آموزش دهند و هم هدایتگر باشند در زمانی که می خواهیم تصمیم سازی و تصمیم گیری کنیم برای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی چه در سطح ستاد و چه در سطح استان و مناطق امری ضروری است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نظارت و ارزشیابی از فعالیت های آموزشی و کاستی ها در روشها و مدل های ارزشیابی در آموزش های غیر حضوری گفت: گروهی ارزشیابی در این فضا را ناقص می دانند و اشکالاتی را بر آن وارد می نمایند اما ما ناچار هستیم با روشهای جدید ارزشیابی و با مدل های آن در فضاهای مجازی نیز آشنا شویم و هم از این روشها بهره مند شویم تا در آینده در وضعیت های مشابه با این حالتی که در آن قرار گرفته ایم بتوانیم ارزشیابی در مدارس را به خوبی اجرا کنیم.

باید نگرشمان را عوض کنیم 

سلطانیان با تاکید بر اینکه باید نگرشمان را عوض کنیم و در رابطه با فهم ضرورتها و تغییرات با هم گفتگو کنیم ابرازداشت: مدیریت در فضای مجازی در سطوح و لایه های مختلف تغییر کرده و نحوه نظارت مدیر و اجرای مسئولیت های سازمانی مدیر در مدرسه بسیار متفاوت با آن چیزی است که در گذشته بوده است لذا مدیران مدارس نیز باید این ضرورتها را تشخیص بدهند و خودشان را مسلح کنند به ابزارها و تجهیزاتی که بتوانند به مسئولیت سازمانی خودشان عمل نمایند.

وی یاد آور شد: امروز تمامی مؤلفه های ما تغییر کرده است ، ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در مدارس هم تغییر کرده است، نحوه تدریس و تعامل معلمان و کلاس درس تغییر یافته و تشخیص اینکه یادگیری اتفاق افتاده است سخت تر شده، بنابراین باید تلاش کنیم تا این ضرورتها را درک کنیم و اطلاعات خود را نسبت به این حوزه افزایش دهیم و محتوای آموزشی به روز و متناسب با این فضا تهیه شود.

سلطانیان با اشاره به سخت شدن کار مدیران مدارس در این شرایط، گفت: علاوه بر همکارانی که در فضای مجازی تدریس می کنند که کاری سخت است و جای تقدیر و تشکر دارد، یکی از افرادی که کارشان بسیار سخت شده مدیران مدارس هستند، کار مدیران مدارس هم نسبت به گذشته افزایش یافته و اینکه در این فضا چگونه مسئولیت خودشان را انجام دهند یکی از چالش های مدیریتی در دوره کنونی است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تغییر در تعریف ها و نگرشهایی که در ذهن مان نسبت به ارزشیابی داریم گفت: در شرایط فعلی در حوزه سنجش و اندازه گیری لازم است با استلزامات خود ارزیابی آشنا شویم و همچنین قبول کنیم که می شود در فضای مجازی از شیوه های نوین ارزشیابی استفاده کرد و کار را در این حوزه پیش برد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکیدکرد: حتما آموزشهای تکمیلی و تلفیقی مد نظر قرار بگیرد و مدیران ارشد استان مخصوصا معاونین آموزشی استان تلاش برای مستند سازی و استفاده از تجربیات بدست آمده است را مد نظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: نگرانی ما این است که نقش آفرینی تربیتی معلم در آموزش مجازی کم رنگ شود چرا که یکی از مهمترین نقش های معلم نقش الگویی و اسوه بودن برای دانش آموزان است لذا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم و به گونه ای در فضای مجازی آموزش دهیم که این نقش تربیتی معلم تضعیف نشود و معلم بتواند پر رنگ تر از گذشته مسائل تربیتی را در آموزشها داشته باشد.

کار ما کیفیت بخشی در شاخه نظری است

سلطانیان در تشریح مهمترین وظایف حوزه معاونت آموزش متوسطه گفت: کار ما کیفیت بخشی در شاخه نظری است، ما به دنبال اجرای برنامه های صوری نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که شاخص های حوزه متوسطه نظری را بهبود ببخشیم و همچنین از مهمترین وظایف دیگر حوزه معاونت آموزش متوسطه درک صحیح واقعیتهای موجود متناسب با وضعیتی که در آن قرار گرفته ایم و بسیج حد اکثر امکاناتمان برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: برای اینکه برنامه های کیفیت بخشی و طرح ها به خوبی اجرا شود باید به سه نکته اساسی توجه کنیم اول اینکه یک باور و بصیرت عمیق نسبت به تمامی برنامه ها داشته باشیم، بعد از باور و بصیرت ارتقاء مهارتها و صلاحیت های حرفه ای عواملی است که ذی نفع هستند و درگیر این مجموعه هستند باید مورد توجه قرار گیرد ودر نهایت نیز باید بسترهای لازم برای کیفیت بخشی هم فراهم شود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش  در ادامه اظهار کرد: امروز در متوسطه نظری در سطح کشور 23 برنامه کلان وجود دارد و ذیل این برنامه ها 60 فعالیت در حوزه ها تعریف شده که بخشی از آنها مربوط به مدارس، بخشی مربوط به استان و بخشی مربوط به ستاد است، اما اینکه این برنامه ها را مدیران ما در سطوح مختلف خوب درک کنند و باور پیدا کنند و بصیرت لازم را داشته باشند تا بتوانند برای زیر مجموعه و ذی نفعان این برنامه ها را تبیین کنند بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت تصمیم گیری بسیار مهم است گفت: موفقیت مرهون کیفیت تصمیم گیری است نه کمیت تصمیم گیری، لذا ما مکلف به تصمیم گیری صحیح هستیم و باید تصمیم گیری های دقیق مؤثر و هدفمند داشته باشیم و نسبت به برنامه هایمان حساس باشیم و تصمیماتی نگیریم که منجر به شکست و دردسر برای مجموعه باشد.

سلطانیان خاطرنشان کرد: حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان در اولویت همه برنامه ها قرار دارد و این چیزی است که نظام آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد البته همانگونه که سلامت دانش آموزان به عنوان یک دغدغه باید مورد توجه باشد حق آموزش نیز باید برای آنان محترم شمرده شود و به همان اندازه ای که حفظ سلامت مهم است حق آموزش دانش آموزان نیز مهم است که باید به آن پرداخته و براستمرار فرایند آموزش دانش آموزان تاکید می شود.

تعطیلی طولانی مدت مدارس می تواند آسیبهای جدی به تعلیم و تربیت وارد کند

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی طولانی مدت مدارس می تواند آسیبهای جدی به تعلیم و تربیت وارد کند گفت: گسترش فرصت ها و ارتقاء کیفیت یادگیری از جمله وظایف مهم مسئولین آموزشی و پرورشی است و ما موظف هستیم که فرصت های جدیدی را برای دانش آموزان خلق کنیم و دانش آموز را در موقعیتی قرار دهیم که بتواند از انواع روشها و فرصت هایی که برای او خلق می شود یاد بگیرد.

سلطانیان با بیان اینکه ما باید به دنبال تولید محتواهای با کیفیت باشیم و در اختیار دانش آموزان و دبیران قرار دهیم گفت: 137 کانال در شاد ایجاد شده که در آن محتوا هایی برای استفاده دانش آموزان قرار می گیرد، همچنین 2 هزار و هشتصد و هفتاد و سه برنامه تلویزیونی با همکاری 87 نفر از دبیران منتخب توسط سازمان صدا و سیما تولید شده است که این یک رکورد محسوب می شود.

وی د پایان با اشاره به برگزاری جشنواره الگوی برتر تدریس گفت: جشنواره الگوی برتر تدریس که در سند تحول بنیادین هم با همین واژه به آن اشاره شده فرصتی است برای توسعه صلاحیت های حرفه ای معلمان است.

 انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان