کد خبر: ۱۴۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

گزارش «شیرازه» از اهدای خون در پاندمی کرونا/ اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کووید۱۹ نقشی ندارد

مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: مطالعات انجام شده ثابت کرده است که انتقال و اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کرونا ویروس نقشی ندارد و امروز شواهد متعددی در این زمینه ارائه شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، نامش ملیکا است و هشت بهار از عمرش می گذرد، چشمان درشت، اما گود افتاده اش هنوز از جذابیت ومعصومیتش کم نکرده است، آرام و بی صدا کنار مادرش نشسته بود و از درد به خود می‌پیچید، کنجکاو شدم ببینم مشکلش چیست که اینگونه رنگ پریده و رنجور است.

مادرش که انگار گوش هایی برای شنیدن درد دل هایش گیر آورده بود نگاهی به ملیکا انداخت، آه بلندی کشید و گفت: هر روز که چشمانش را باز می‌کند تن رنجورش میزبان مهمانی است به نام درد، دردی که از سه سالگی با او همراه بوده و ذره ذره وجود خودش و من و همسرم را آب کرده است.

مادر ملیکا که گویا از فرهنگیان جامعه است، با لحنی معلم گونه ادامه داد: پدر و مادر شدن فصل جدیدی در زندگی ما انسانهاست، چرا که هر کسی دوست دارد ثمره‌ای از جنس خودش را وارد این دنیا کند، بزرگ شدنش را با چشم هایش ببیند و در مراحل مختلف زندگی همراه و راهنمای او باشد.

اما دردناک ترین بخش زندگی جایی است که می‌بینی ثمره وجودت از دردی رنج می برد که اگر چه خواست و اراده خداوند بر این بوده ولی درمانش بسی سخت و گاهی ناممکن می‌شود و گاه کمتر درد کشیدن فرزندمان بستگی به همت آمهایی دارد که روزانه بی آنکه خبری از غمها و غصه های ما داشته باشند از کنارمان می گذرند.

از مادر ملیکا پرسیدم چرا اینگونه به خود می‌پیچد؟ در جواب، نگاه پر از حسرتی به ملیکا کرد و گفت: تن رنجورش امروز در اضطراب است که آیا بعد از چند روز وقفه، خون به بدنش می‌رسد تا از دردش بکاهد یا نه، چون دخترم مبتلا به نوعی از سرطان است که باید حداقل هفته ای یک بار خون به بدنش برسد تا از دردش کاسته شود.

مجدد سوال کردم: چرا باید مضطرب باشید که خون به دختر شما می رسد یا خیر؟، آهی عمیق تر کشید و گفت: گروه خونی ملیکا، o منفی است که بسیار کمیاب است از طرفی نیز به گفته مسئولان انتقال خون و پزشک ملیکا به دلیل شیوع کرونا مردم همانند قبل، در اهدا خون خود که برای برخی افراد حکم مایه حیات و زندگی دوباره دارد دچار تعلل و تردید شده اند.

گزارش «شیرازه» از اهدای خون در پاندمی کرونا/ اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کووید۱۹ نقشی ندارد
مادر ملیکا از مسئولان انتقال خون درخواست کرد تا فکری به حال این ماجرا و پیامدهای آن برای برخی خانواده ها کنند.

خوب که فکر کردم دیدم چرا مردم ما که همواره در همه عرصه ها پیش قدم بوده و در کمک رسانی به هم نوعان رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است باید در چنین شرایطی چشم بر دردهای هم وطن خود ببندد؟

چرا بایدهنگام تعطیلات و برخی ماه‌های سال از جمله ماه مبارک رمضان و یا شرایط خاصی مثل وضعیت کرونایی اکنون جامعه، بسیاری از بیماران نیازمند به دریافت خون دلشوره ‌داشته باشند، که در زمان مقرر خون به آنها می رسد یا نه؟

مگر نه اینکه حادثه خبر نمی کند و ممکن است هر لحظه و هر ثانیه برای خود و یکی از عزیزان ما حادثه ای رخ دهد که پشت در اتاق عمل دلنگران رسیدن خون به عزیزان خود باشیم؟ حال که خون ارزشمندترین ماده‌ی حیاتی است که با وجود پیشرفت‌های خیره‌ کننده درعلوم پزشکی هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده و از سوی دیگر نیاز به آن روز به روز افزایش می‌یابد، به نظر نیاز است که هم وطنان همچون همیشه در این راه گام بردارند و مطمئن باشند اهداء خون در چنین شرایطی هیچ گونه خطری برای آنان ندارد.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان فارس مطالعات انجام شده ثابت کرده است که انتقال و اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کرونا ویروس نقشی ندارد و امروز شواهد متعددی در این زمینه ارائه شده است، به طوری که انجمن بین‌المللی انتقال خون و انجمن آمریکایی انتقال خون نشان داده‌اند که کرونا نمی‌تواند از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل شود.

پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح ممکن در هنگام خون‌گیری رعایت می‌شود
 
مسعود ترابی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح ممکن در هنگام خون‌گیری رعایت می‌شود، اظهار کرد: به شهروندان اطمینان را می‌دهم که از بدو شیوع کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون شیراز و سطح استان کامل،به جد و با دقت بسیاراجرا شده است، به این صورت که از بدو ورود، افراد مورد تب سنجی لیزری قرار می گیرند، دستها ضد عفونی می شود، ماسک بین افراد توزیع می‌شود و در همه مراحل از جمله اتاق انتظار و سالن پذیرش فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود.
گزارش «شیرازه» از اهدای خون در پاندمی کرونا/ اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کووید۱۹ نقشی ندارد
وی با اشاره به اینکه فاصله صندلی ها به دو برابر حد معمول افزایش یافته و همچنین تخت های اهدا خون بیش از گذشته از یکدیگر فاصله دارد، گفت: تمام پک ها و موارد مورد استفاده در انتقال خون استریل و یکبار مصرف هستند که در حضور فرد اهدا کننده باز می شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در ادامه در خصوص سلامت خون فرد اهدا کننده نیز عنوان کرد: یکی از شاخص های مهم، تب سنجی و دمای بدن فرد است که مرتب رصد می شود، قبل از اهدا خون فرد اهدا کننده توسط پزشکان ما مورد معاینه قرار می گیرد به خصوص با تکیه بر علائم کرونا، تک تک افراد مورد بررسی قرار می گیرند تا کسی دچار مشکل نشود.

وی اضافه کرد: از طرفی تمام مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته هیچ گونه شواهدی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون  دیده نشده که یک نکته مثبت و روزنه امید است که با اطمینان بتوانیم در انتقال خون کار خود را انجام دهیم، شواهدی گفته من این است که تا کنون حتی یک مورد دال بر اینکه از طریق اهدا خون مبتلا شده اند وجود ندارد.

ترابی در پاسخ به این سوال که در استان فارس با توجه به شرایط کرونا چند درصد اهدا خون کاهش پیدا کرده؟ عنوان کرد: طبق بررسی های انجام شده توسط همکاران ما، در شرایط کرونایی حدود 8 درصد کاهش اهداء خون را در استان فارس شاهد هستیم که با توجه به اینکه در سال بالغ بر 160 هزار واحد خون گیری داریم، این آمار 8 درصدی عدد بسیار قابل توجهی است که موجب کمبود تامین خون در سطح استان شده است.

هفت شهرستان فارس دارای پایگاه انتقال خون هستند

وی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه در استان فارس کدام شهرستانها نیاز به خون رسانی دارند؟، افزود: ما در استان فارس علاوه بر شیراز در هفت شهرستان دیگر از جمله جهرم، فسا، داراب، آباده، لارستان، مرودشت و کازرون دارای پایگاه انتقال خون هستیم، بنابراین پوشش خوبی را از لحاظ تامین خون در سطح شهرستانها داریم.

ترابی ادامه داد: مضاف بر اینکه بقیه شهرستانهایی هم که فاقد پایگاه هستند در ماه یک تا دوبار تیم سیار سازمان انتقال خون حضور پیدا کرده و مبادرت به خون گیری می کنند، پس علی‌رغم  هرنوع مصارفی که در سطح بیمارستانهای شهرستانها داریم پوشش خوبی به جهت خون رسانی صورت می گیرد.

در استان فارس چند درصد از خون های اهدایی به بیماران تالاسمی تعلق می گیرد؟

مدیر کل انتقال خون استان در این باره گفت: در استان فارس حدود 4 هزار بیمار تالاسمی داریم که حدود 30 درصد خونهای اهدایی به مصرف این بیماران می رسد و پس از آن بیماران مبتلا به برخی سرطان‌ها، بیمارانی که عمل باز جراحی قلب انجام می‌دهند و بسیاری دیگر از بیماران هستند که ادامه زندگی‌شان وابسته به دریافت خون است.

کمبود تمام گروه‌های خونی در فارس به خصوص o منفی و A مثبت 

وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر با کمبود چه گروه های خونی هایی در استان فارس مواجه هستیم؟ اظهار کرد: چون کرونا باعث کاهش ترددها و رفت و آمدها شده، همین امر باعث کاهش مراجعه کنندگان جهت اهدا خون نیز شده است به همین خاطر ما با کمبود تمام گروهای خونی به ویژه گروه های خونی o منفی و A مثبت مواجه هستیم، در همین راستا از همه افراد با هر گروه خونی دعوت می‌کنیم  که اهدا خون را یک کار ضروری  و حیاتی مد نظر قرار دهند.

پلاسما درمانی راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کووید ۱۹

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان اهداء خون برای بیماران کرونایی بهبود یافته هم وجود دارد، به روش پلاسما درمانی به عنوان راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کووید ۱۹،نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بحثی که در استان فارس به عنوان یک استان پیشرو و برخی استان های دیگر مطرح است استفاده از پلاسمای بیماران کرونایی است که بهبود یافته اند.

ترابی با بیان اینکه خوشبختانه این قضیه در استان فارس از مدتی پیش اجرایی شده است،افزود: افرادی که دارای بیماری کرونا بوده و اکنون بهبود یافته اند درست ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل پس از انجام آزمایش هایی که نشان دهد شخص به لحاظ ویروس منفی و حاکی از هرگونه بیماری است می ‌توانند به پایگاه انتقال خون واقع در فلکه نمازی مراجعه کرده و مبادرت به اهدای پلاسما کنند.

وی ادامه داد: این پلاسما فعلاً در حال حاضر موثرترین درمان برای بهبودی بیماران کرونایی است که در شرایط وخیم و بد حالی هستند و تا کنون چندین مورد تزریق پلاسما در سطح کشور به بیماران بدحال، باعث بهبودی و ترخیص آنان شده است بنابراین تمام کسانی که دچار بیماری کرونا میشوند به شرطی که سنشان بین ۱۸ تا حداکثر ۶۵ سال باشد و دارای بیماری زمینه ای هم نباشند منعی برای اهدای پلاسما ندارند.

 ترابی یکی از افتخارات مردم استان فارس و سازمان انتقال خون استان را استفاده از همین روش دانست و افزود: مفتخر هستیم که این اقدام مهم در سطح فارس اجرایی شده و تا کنون توانسته ایم بالغ بر 600 واحد پلاسما در این مدت از بیماران بهبود یافته کرونایی  بگیریم و بیشتر آن هم در بین مراکز درمانی سطح استان توزیع شده است.

گزارش «شیرازه» از اهدای خون در پاندمی کرونا/ اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کووید۱۹ نقشی ندارد
مدیر کل انتقال خون استان در پایان به ضرورت اهدا خون، اشاره کرد و گفت: قسمت اعظم نیازمندان ما بیماران تالاسمی و سرطانی هستند و بخش عمده آنها را کودکان تشکیل می دهند بنابر این شعار من همواره این است که برای نجات جان فرزندان مان با اهدا خون به یاری این عزیزان بشتابیم و جان این کودکان را با اهدا خون نجات دهیم بنابراین چه ضرورتی از این بالاتر که با هر قطره خون خود نجات بخش جان یک انسان باشیم.

حرف آخر اینکه:

چه کار خیری است بخشیدن و چه کار زیبایی است بخشیدن زندگی، بنابراین بیایید با اهداء خون خود به دیگران زندگی ببخشیم، شاید چشمی در انتظار دریافت خونی با گروه خونی کمیاب باشد و شما بتوانید زندگی را به جان فردی نیازمند تقدیم کنید.

انتهای پیام/ س / م

نظرات بینندگان