کد خبر: ۱۴۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
توسط صداوسیمای مرکز فارس؛

مستند «سید» در ۶۶مین سالروز آیت‌الله حسینی‌الهاشمی پخش شد

همزمان با ۶۶مین سال درگذشت آیت‌الله العظمی حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی مستند فاخر زندگینامه وی با نام "سید" از شبکه فارس پخش شد.
به گزارش سرویس فرهنگ و رسانه شیرازه، امسال مراسم سالگرد درگذشت آیت الله العظمی حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی در صدا و سیمای فارس برگزار شد.

همزمان با ۶۶مین سال درگذشت آیت‌الله العظمی حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی مستند فاخر زندگینامه وی با نام "سید" از شبکه فارس پخش شد.
 
این مستند با مدت زمان یک ساعت از این شبکه پخش شد و مورد توجه دوستداران و علاقمندان آیت‌الله حسینی الهاشمی و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ شیراز و ایران اسلامی قرار گرفت. 

این مستند تلویزیونی با یک سال کار پژوهشی فشرده در صدا و سیمای مرکز فارس به منظور پاسداشت مقام والای اندیشمندان، علما و فرهیختگان استان فارس تولید شده است.
 
آیت‌الله سید نورالدین حسین الهاشمی شیرازی در سال ۱۲۷۴ در شهر شیراز به دنیا آمد. وی از مراجع تقلید زمان خود بود. پدر این بزرگوار بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم است. دانش دینی و شجاعت این عالم مبارز زبانزد خاص و عام است و مردم شیراز همواره از مرجع تقلید به عنوان افتخار شهر خود یاد می‌کنند. 

مستند «سید» در ۶۶مین سالروز آیت‌الله حسینی‌الهاشمی پخش شد
از شاگردان برجسته وی می‌توان به آیت‌الله سید عبدالعلی آیت الهی، آیت اله ربانی شیرازی و آیت اله احمد بهشتی اشاره کرد. 

وی در زمان رضا شاه مخلوع به علیت اجرای حدود اسلامی درخصوص منشی کنسولگری انگلیس و در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی دوبار در سال‌های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۸ تبعید شد. همچنین وی از بزرگان شیعه در مبارزه با ترویج فرقه ضاله بهاییت بوده است که به درستی و بسیار هنرمندانه در مستند "سید" به این موضوعات پرداخته شده است. این عالم برجسته شیرازی در سال ۱۳۳۵ در شیراز درگذشت و در آرامگاه نور به خاک سپرده شد. 

همه ساله مراسم بزرگداشت این مرجع تقلید شیعیان با حضور گسترده مردم در آرامگاه نور برگزاری می شد که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا بیت مرحوم سید نورالدین حسینی الهاشمی  رحمه الله علیه از دوستداران و علاقمندان به ایشان خواستند که به جای برگزاری مراسم به پای تماشای این مستند فاخر تلویزیونی بنشینند که با استقبال مردم  دیندار  استان فارس و کشور مواجه شد. 

نویسندگی مستند "سید" بر عهده مرتضی دانش بود که حاصل یکسال پژوهش در این خصوص بوده است، تهیه کننده و کارگردان این مستند علی محمد بهمنی، تصویربردار مهدی یوسفی و تدوینگر احسان الهی بود و حسین حداد بیگی و آرش جمال الدینی این مستند را با صدای منحصر به فرد خود روایت کردند.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان