کد خبر: ۱۴۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
در نشست مطبوعاتی مطرح شد؛

ابراز نارضایتی رئیس شورای شهر شیراز از عملکرد فرهنگی شهرداری/ برای اداره فرهنگسراها نتوانسته‌ایم چارچوب مشخصی تهیه کنیم

رئیس شورای شهر شیراز گفت: به عنوان عضو شورا آنچنان از عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری راضی نیستم؛ چراکه معتقدم سازمان فرهنگی اجتماعی در شهری همانند شیراز باید بیش از این کار می‌کرده تا شیراز را به نحو شایسته‌ای معرفی کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید عبدالرازق موسوی امروز در نشست خبری به شرایط ارزیابی یک سازمان یا نهاد اشاره کرد و گفت: این یک سوال جدی است چرا که هر کسی از منظر و نگاه خود یک سازمان را ارزیابی می کند اما اینکه سازمان برای چه ایجاد شده و هدف از تشکیل سازمان چه بوده و چه کار باید انجام دهد، کمتر به آن توجه می‌شود به همین دلیل به نهادی مثل شورا نگاه‌های حداقلی و حداکثری وجود دارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای آن را در حد شهرداری محدود می‌کنند و عده‌ای هم آنقدر شورا را با حوزه اختیارات گسترده می‌بینند که گویا هر اتفاقی که در این شهر می افتد شورا باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: در نظام اداری یک اصل وجود دارد و آن هم اصل حاکمیت قانون است یعنی هر نهاد و سازمانی که در جایی ایجاد می‌شود مبتنی بر یک قانون است و قانون مشخص می‌کند که این سازمان برای چیست و چه وظایفی بر عهده دارد و بر این اساس آیت که باید یک سازمان را از ارزیابی کرد.

نارضایتی رئیس شورای شهر شیراز از عملکرد فرهنگی شهرداری/ برای اداره فرهنگسراها نتوانسته‌ایم چارچوب مشخصی را تهیه کنیم

موسوی با اشاره به اینکه آنچه برای شورای پنجم مهم بود و در آن می‌توان سیاست‌های مصوب شورا را به خوبی پیدا کرد، بحث حکمروایی شایسته است، افزود: برای ما بسیار مهم بود که یکسری اصول حکمروایی شایسته اجرایی شود، از جمله قانون مداری که یکی از اصل های مهم حکمروایی و وفاداری به قانون و حاکمیت قانون است.

رئیس شورای شهر شیراز یکی دیگر از مباحث اصلی در حکمروایی شایسته را پاسخگویی دانست و افزود: اصل دیگری وجود دارد به نام اصل الزام به بیان دلایل، یعنی کسانی که از طرف مردم مسئولیتی به عهده دارند باید قالب تصمیمات خود را به مردم بیان کنند.

موسوی اصل شفافیت را یکی دیگر از اصول مهم حکمروایی شایسته برشمرد و گفت: مردم می خواهند فعالیت‌های شورا شفاف باشد و به خوبی دنبال شود.

اصل مشارکت مردم نیز اصلی جدی است که رئیس پارلمان محلی شهر شیراز به آن اشاره کرد و افزود: در این رویکرد و حکمروایی شایسته اصل عدالت و تساوی نیز یک اصل جدی به شمار می‌رود، به این صورت که در قبال خدمات به مردم باید عدالت رعایت شود.

وی در پایان بخش اول این نشست، تصریح کرد: در حکمروایی شایسته باید یک راهبرد روشن و شفاف وجود داشته باشد یا به عبارتی دیگر باید در برنامه ها و اقدامات هر سازمان بینش راهبردی با پشتوانه علمی و تجربی وجود داشته باشد.

رئیس و سخنگوی شورای شهر شیراز در ادامه این نشست خبری به برخی سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ گفتند.

سرانجام لوگوی شیراز

سعید نظری سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوال شیرازه مبنی بر سرانجام لوگوی شیراز و اینکه چرا داوران این نشانه از تهران انتخاب شده‌اند؟ گفت: مقدمات طراحی و مسابقه این نشانه را شهرداری در حال اجرا است و حتما مهمترین شاخص این نشانه سومین حرم اهل بیت خواهد بود، که از نظر همه ما حائز اهمیت است.

 وی در خصوص بخش دوم این سوال که چرا داورانی از تهران انتخاب شده‌اند، ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در این خصوص چون موضوع در کمیسیون گردشگری دنبال می‌شود نیاز به بررسی دقیق است.

نظری در ادامه در خصوص فرهنگسرای مادر که تبدیل به دفتر آرامستان‌ها شده و سالن تیراندازی واقع در بلوار احمدبن موسی(ع) که از دوره چهارم به بعد بلااستفاده مانده است، گفت: فرهنگسرای مادر و سالن تیراندازی و چند پروژه دیگر همه به صورت یک بسته در دوره گذشته انجام شد که کارهای اجرایی آن در دوره چهارم تمام شده بود و وقتی دوره پنجم آغاز شد با مشکلات بسیاری روبرو بود.

وی ادامه داد: پیمانکار یکسری تخلفاتی انجام داده بود و ساختمان تکمیل نشده بود و در به‌کارگیری تجهیزات و مصالح انجام شده تخلفاتی صورت گرفته بود که باعث کند شدن روند کار شد، اما مشکل اصلی فرهنگسرای مادر در واقعاً هدر رفت سرمایه است چرا که به دلیل نبود برنامه‌ریزی و با فشارهای سیاسی این مکان احداث شد.

نظری با بیان اینکه مکان‌یابی بد این فرهنگسرا از عمده ترین مشکلات آن است، اظهار کرد: نکته بعد اینکه پس از بررسی مشکلات تا خواستیم مشکلات پیمانکار را رسیدگی کردیم، با موضوع همه گیری کرونا برخورد کردیم و بحث فرهنگسراها به طور کل تعطیل شد و اکنون به صورت موقت در اختیار دفتر آرامستانها قرار دارد.

از عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری راضی نیستم

 رئیس شورای شهر شیراز در ادامه صحبت‌های نظری به نکته‌ای در خصوص بحث فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: به عنوان عضو شورا آنچنان از عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری راضی نیستم؛ چراکه معتقدم سازمان فرهنگی اجتماعی در شهری همانند شیراز باید بیش از این کار می کرده تا شیراز را به نحو شایسته ای معرفی کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌هایی که ما به شدت گله‌مند هستیم، همین حوزه‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری است، عنوان کرد: در این خصوص چند نکته را با سازمان فرهنگی اجتماعی مطرح کردیم که با تاکید بیشتری دنبال  کنند که مبحث اول، توجه جدی به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری موسسات و نهادهای مربوطه بود.

موسوی با اشاره به اینکه بحث دوم در مورد فرهنگسرا است، افزود: گر چه در این راستا عدد و مساحت نیست که می توان بر روی آن مانور داد، اما واقعیت این است که برای اداره فرهنگسراها نتوانسته ایم یک دستورالعمل و چارچوب مشخصی را تهیه کنیم و به سازمان فرهنگی اجتماعی هم ابلاغ کرده ایم که باید تا پایان سال دستورالعمل نحوه اداره فرهنگسراها را در شورا عنوان کنند تا ببینیم در فرهنگسراها به دنبال چه هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اولویتهای ما در سازمان فرهنگی اجتماعی بحث مباحث فرهنگی شهر شیراز، روزی به نام شیراز و موارد ذکر شده است.

فروش املاک شهرداری و بودجه ۱۴۰۰

فروش املاک شهرداری و بحث بودجه ۱۴۰۰ نیز از سوالاتی بود که در این نشست مطرح شد.

رئیس پارلمان محلی شهر شیراز در این خصوص اظهار کرد: لایحه بودجه شهرداری و فروش املاک به منظور تامین بودجه از اقداماتی است که همواره و در تمام ادوار انجام می‌شود، اما اگر بودجه سالهای 90 به بعد شهرداری را مطالعه کنید می‌بینید که نسبت درآمد شهرداری از محل فروش املاک به کل بودجه شهرداری چگونه است و مسلما آنچه که در بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد از سال های گذشته بهتر است.

نظری در ادامه در پاسخ به این سوال که انسان محوری، شعار اصلی شورای پنجم بود چقدر توانسته اید به این شعار عمل کنید؟ گفت: اخیراً شاهد گلایه‌های نسبت به شعار انسان محوری در شهر شیراز هستیم که در این زمینه باید گفت، وقتی نگاه به تعریف شهر می کنیم در قوانین شهر و مباحث مختلف شهرسازی یک جا بر اساس تعداد جمعیت و در جای دیگر بر اساس وسعت و در جایی هم بر اساس قالب دیده می‌شود اما شهر جایی است که انسان توسعه یافته در آن استقرار پیدا کرده باشد. 

وی افزود: آنچه که شورای پنجم دنبال کرد بحث انسان  در برابر بتن و ماشین بود، اما گاهی بعضی از افراد به دنبال رقابت های سیاسی خود انسان را اومانیستی غربی تعریف می کنند که ما به دنبال انسان اومانیست غربی نیستیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری شیراز در دوره های گذشته توانسته قامت خود را در حوزه ساخت و سازهای پروژه های بزرگ مانند پل هایی که ساخته شده نشان دهد، گفت: ما در شورای پنجم این امکان را فراهم کرده ایم که در کنار آن سازه ها فضای شهری نیز ایجاد کند که مورد نیاز افراد و شهر در حوزه انسان محوری است.

نظری با اشاره به اینکه شهرداری شیراز در کنار آن سازه‌های سخت و بی روح بتنی، به سازه هایی هم فکر می‌کند که به توسعه اندیشه انسان هم کمک میکند، اظهار کرد: تردد ایمن و امن کودک در شهر تردد ایمن کهنسالان، شهر دوستدار سالمند و کودک، ساخت پارک ورزش و سلامت در مناطق مختلف همه اینها در انسان محوری تعریف شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست یکی از اصلی‌ترین موانعی که در اجرای طرح‌های مدیریت جامع شهری با آن مواجه هستیم را عدم توجه دانشگاه‌ها به این امر دانست و افزود: دانشگاه‌ها نتوانستند به عنوان مجریان طرح جامع مدیریت شهری نیاز شورا و شهرداری را در این گونه پروژه‌ها برطرف کنند.

انتهای پیام/س / م
نظرات بینندگان