کد خبر: ۱۴۴۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
در دیدار مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با «شیرازه» مطرح شد؛

۲۸۸ میلیون تردد تاکنون در سال جاری انجام شده است/ اصحاب رسانه «شیرازه» به عنوان راهدار افتخاری استان فارس انتخاب شدند

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای فارس به اتفاق رئیس حوزه مدیرکل و مدیر روابط عمومی این اداره کل با حضور در دفتر «شیرازه» با سردبیری و هیئت تحریریه خبری این رسانه دیدار کرد و در این دیدار علاوه بر تشریح فعالیت‌های این اداره کل، سردبیر و ‌اعضای هیات تحریریه پایگاه خبری‌ تحلیلی شیرازه به عنوان "راهدار افتخاری استان فارس" انتخاب شدند.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای فارس به اتفاق بهنام رضایی رئیس حوزه مدیرکل و مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با حضور در دفتر شیرازه با سردبیری و هیئت تحریریه خبری این رسانه دیدار کرد.

سیاهپور در آغاز با تشریح عملکرد این اداره کل گفت: بخش راهداری با حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۹۵ با یکدیگر ادغام شده‌اند و وظیفه نگهداری و راه‌های کشور و فضای پشتیبانی و امکاناتی که به جاده خدمات می‌دهند در یکجا تجمیع شد. طی ۴ سال متوالی شاهد کاهش تصادف در فارس بوده‌ایم و این آمار خبر از کار با تلاش، هدفمند و با برنامه‌ریزی این اداره کل در کنار تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌دهد.

وی افزود: عمده رویکرد ما برای کاهش تصادفات، کار های کم هزینه و زودبازده به دلیل محدودیت های اعتباری بود و برای ایمن سازی جاده ها، خط کشی، گارد ریل و روشنایی معابر برون شهری متصل به شهرها صورت می گیرد.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای فارس، آشکار سازی نقاط پرخطر، ایجاد شیارهای لغزنده در جاده‌ها را یکی از عوامل کاهش تصادف دانست و ابراز داشت: بیش از ۲۰ هزار عدد تابلو اطلاعاتی ، اخطاری و‌انتظامی در سطح راه های استان فقط در سال جاری جهت راهنمایی رانندگان در سطح جاده ها نصب شده است.

سیاهپور با بیان اینکه یکی از وظایف این اداره نگهداری، تعمیر و مراقبت از راه های مواصلاتی استان است، اظهار داشت: علاوه بر انجام اقدامات مستمر راهداری که شامل نگهداری راه ها ، ایمن سازی محورهای استان ، آشکار سازی و ایمن سازی نقاط مستعد تصادف با اقدامات زود بازده، راهداری زمستانی، گشت های نامحسوس با هدف کاهش تصادف، بیش از ۴۱۲ کیلومتر روکش آسفالت، بهسازی ، لکه گیری و درزگیری محورهای مواصلاتی استان طی یازده ماه گذشته انجام شده است.

این مقام راهداری با اشاره به خط کشی بیش از ۴ هزار و‌ ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان در یازده ماه گذشته، خاطرنشان کرد: ۴ اداره در بخش راهداری به صورت شبانه روزی باید در راهدار خونه ها حضور داشته باشند و بعد از هرربرف و کولاک، تردد ایمن و روان را برای مردم عزیز فراهم نمایند.

وی تصریح کرد: ۵۷۰ سبک، سنگین و نیمه سنگین در راهداری زمستانی و ثابت در جاده ها عمده کار های شانه سازی، تراشه برداری، رفع موانع طبیعی و... را برعهده دارند؛ نیرو های کف جاده ها طی این چند سال بازنشسته شده اند و با حضور همکاران در تلاش برنامه ها و تعهداتی که انجام می شد، خروجی ها تقریبا مثبت و تاثیر گذار بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس ضمن تاکید بر تلاش نیرو های راهدار در جاده های استان، گفت: نیرو های با تجربه کف جاده ها طی این چند سال بازنشسته شده اند و با حضور همکاران در تلاش برنامه ها و تعهداتی که انجام می شد، خروجی ها تقریبا مثبت و تاثیر گذار بوده است.

سیاهپور یکی از کار های این اداره را در بخش حمل و نقل جاده ای دانست و اظهار داشت: حمل و نقل "کالا و مسافر" در حیطه این اداره کل است و در بخش مسافر با تلاش ۶ هزار و ۳۱۱ راننده حرفه ای در یازده ماه نخست سال جاری، بیش از ۵ میلیون و ۷۷۲ مسافر در قالب ۶۰۶ هزار سفر جابجا شده اند.

وی از فعالیت حدود ۶۰ هزار راننده در سطح استان در بخش جابجایی کالا خبر داد و افزود: بیش از ۳۰ میلیون تن کالا در یازده ماه نخست سال جاری جابجا شده است که با افزایش ۶.۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو هستیم.

بنابه اظهار این مقام مسئول در حوزه حمل‌ونقل؛ از دوسال گذشته و حواشی برای راننده ها به دلیل برخی از مطالبات ایجاد شد که منجر به اعتصاب گردید لذا با ورود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطالبات عمده به سرانجام رسید اما برخی از مطالبات نیاز به اصلاح قانون دارد که همکاری نمایندگان را در این زمینه می طلبد.

سیاهپور تصریح کرد: امکانات رفاهی، بیمه تکمیلی، اخلاف بین راننده ها و شرکت ها شفاف سازی و رفع گردید.

درصدد حذف بارنامه فیزیکی هستیم

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای فارس با بیان اینکه در حوزه مسافر بعد از شیوع بیماری کرونا کرونا طرحی را برای ارتقا خدمات شکل گرفت، تاکید کرد: عمده تلاش ها به سمت تهیه بلیط به صورت الکترونیکی رفت تا حضور در پایانه به حداقل برسد و شأن مردم در سومین حرم اهل البیت (ع) حفظ شود.

سیاهپور با اشاره به اینکه در سه ماهه اول شروع محدودیت ها، ۷۰ درصد سفرهای مسافران با ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرد، گفت: در سه ماهه دوم این وضعیت بهبود یافت و اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی به شرایط عادی بازگشته است.

بنا به عقیده این مقام مسوول در حوزه حمل و نقل، ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان به صورت مداوم ضد عفونی می شود و پروتکل های بهداشتی رعایت می گردد؛ وقتی شرکت ها برای رقابت تعرفه بلیط را با تخفیف کاهش می دهند، خدمات نیز کاهش می یابد اما رویکرد را تغییر دادیم تا شرکت ها به سمت ارتقا ناوگان و ارائه خدمات بهتر روند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس طرح "الکترونیکی شدن حوزه حمل و نقل بار" را مطرح کرد و خاطرنشان ساخت: سامانه های توزین حین حرکت به گونه ای است که تمامی اطلاعات را در خود دارد و در صورت تردد خودرو وزن و تناژ بار را مشخص می کند لذا اگر تناژ ثبتی در این سامانه با تناژ خوانده شده یکسان نبود، فرد طبق قانون جریمه و متوقف می شود؛ ۳ سامانه فعال و ۳ سامانه جدید نیز در حال راه اندازی است و با این کار بارنامه کاغذی حذف و به سامانه سپرده می شود.

۲۸۸ میلیون تردد در سال جاری انجام شده است

وی با بیان اینکه "راه روستایی" از اداره کل راه و شهرسازی به راهداری انتقال یافته است، گفت: ابتدای امسال ساخت راه های روستایی به وظایف راهداری اضافه شد و یک چالش جدید برای ما به وجود آورد توقعات و انتظارات مردم در این بخش زیاد است؛ طی یک سال گذشته در راه های روستایی در قالب طرح ابرار در سطح استان فارس اقدامات خوبی شکل گرفت؛ جلسات زیادی برگزار شد و به ازای هر بخش یک پروژه تعریف کنیم و پاسخگویی مردم باشیم.

سیاهپور افزود: ۱۳۶ سامانه ثبت تخلف سرعت در سطح استان فارس برای اعمال قانون متخلفین فعال هستند که ۳۵ سامانه جدید در آستانه بهره برداری قرار دارد؛ در ۳ محور خاص با پیگیری های صورت گرفته، ۱۲ سامانه در کمربندی شیراز نصب کردیم. در محور جدید دشت ارژن به سمت کازرون ۴ سامانه مستقر شده است.

بنابه اظهار مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس؛ محور شیراز به سمت خرامه چون شریانی نبود و عمده نوع رفتار های تهاجم انسانی و افزایش سرعت شاهد بودیم، توانستیم رضایت سازمان مرکزی و وزارت خانه را بگیریم و ۹ سامانه در این مسیر مستقر کنیم لذا امیدواریم پس از استقرار این سامانه ها و کنترل سرعت، شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت باشیم.

وی با اشاره به وجود ۱۲۶ سامانه تردد شمار در سطح استان، گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۸۸ میلیون تردد در استان فارس شکل گرفته که این آمار می تواند در بسیاری از تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته سیاهپور، ۲۰ دوربین تصویری در اطراف شیراز در حال رصد ترافیک هستند تقریبا در ۳ سال گذشته ترافیک های اطراف شهر را در با دوربین ها ورود و خروج را مدیریت می شود توقف در ورودی شهر ها اکنون به نیم ساعت رسیده است و تلاش داریم تا این دوربین ها را جهت کنترل و کاهش ترافیک افزایش دهیم.

استان فارس با ۱۳ ورودی بیشترین طول راه ها را دارا است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس در پاسخ به سوال فاطمه خسروپور سردبیر شیرازه مبنی بر وجود محورها و گردنه‌های خطرناک در جاده‌های استان و عملکرد این اداره کل در قبال این گلوگاه‌ها، اظهار داشت: این اداره کل وظیفه شناسایی نقاط را دارد و در سامانه gis کلیه تصادفات به صورت نقطه ای ثبت می گردد. ۲۴ نقطه و ‌مقطع خطرناک با انجام جداکنده با شیارهای لغزاننده در جاده های فرعی و پر خطر رفع شده اما نقاط خیلی خاص به کمیسیون کشوری وزارت راه ارسال گردیده است.

وی تصریح کرد: ۱۷۰ نقطه تصادفی در جاده‌ها داریم که ۱۲۱ نقطه پر تصادف و ۴۹ نقطه داری تصادف و تمام نقاط را آشکار سازی و آرام سازی کرده ایم که ۶۰ درصد به صورت کامل رفع شده اما نیاز به ورود راه و شهرسازی برای عریض سازی جاده دارد و درحال هماهنگی برای این کار هستیم؛ نقاط به دبیرخانه کمیسیون ایمنی ارسال شده است.

سیاهپور با تشریح این موضوع که وظیفه ساخت و ارتقا جاده، به عهده راه و شهرسازی بوده و نگهداری آن به عهده راهداری است؛ بیان کرد: استان فارس با ۱۳ ورودی بیشترین طول راه ها را دارا می باشد و اولویت وزارت راه و شهرسازی کریدور شمال به جنوب تا فیروز آباد است.

این مقام  راهداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر افزایش بودجه این اداره در سال آینده گفت: اعتبارات راهداری به صورت متمرکز بوده و در بودجه سال آینده ۲۰ درصد اعتبارات راهداری و حمل و نقل افزایش یافته است که امیدی بسیار خوب برای حرکت راه های روستایی در حوزه ساخت، نگهداری و خدمات رسانی می باشد.

سیاهپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توسعه کشاورزی استان بر روی حمل و نقل است، برای گسترش حمل و نقل محصولات چه تدابیری انجام شده است، اظهار داشت: تعداد شرکت حمل و نقل کم نداریم اما از لحاظ نوع و تناژ ناوگان مدیریت نشده به مشکل بر می خوریم.

وی تصریح کرد: کیفیت صادرات محصولات بالا رفته و استاندارد ها باید رعایت شود و ناوگان با نیاز کالاهای مان بعضا وجود ندارد؛ مثلا اکنون برای حمل یک میوه نیاز به ماشینی با سیستم سرمایشی مناسب است درحالی که قبلا اینگونه نبوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با بیان اینکه تفاهم نامه ای بین راهداری، اتاق بازرگانی و شرکت ها برای شناسایی مشکلات و تامین ناوگان برای انتقال سیفی جات و دیگر محصولات کشاورزی منعقد شده است، اضافه کرد: در بخش لبنی و دامی خود شرکت های تولیدی این محصولات کمک کرده اند و تاسیس این شرکت انجام شد.

بنا به عقیده سیاهپور؛ شرکت ها از مالک محوری به راننده محوری رفته است، سازمان راهداری به سمت شرکت هایی رفته که پاسخگوی حمل باشند و قرار داد های معتبر منعقد کنند تا مسئولیت پذیری شفاف ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه محدودیت های زیادی در تامین منابع، نیروی انسانی و تجهیزات طی چند سال اخیر ایجاد شده است، تاکید کرد: با این وجود، عملکرد استان فارس جز سه استان اول کشور در همه زمینه ها بوده و خوشبختانه خروجی ها مثبت و امیدوار کننده است.

درپایان دیدار سردبیر و ‌اعضای هیات تحریریه شیرازه به عنوان "راهدار افتخاری استان فارس" توسط مدیرکل راهداری و‌حمل و‌نقل جاده ای فارس انتخاب شدند.

تصاویر این دیدار در ادامه می‌آید.


انتهای پیام/ح / م

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جلال
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
0
با سلام
از این بنده خدا حداقل سوال می کردین "چرا استان فارس رتبه اول کشته های جاده ای کشور است و یک دست مریزاد بهش می گفتین..