کد خبر: ۱۴۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

برنامه‌های آموزشی همسو با دغدغه‌های دیگر جامعه باشد/ زیست‌بوم جدید سرشار از راه‌هایی برای یادگیری است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت‌ها و دغدغه‌های دیگر جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد، گفت: باید مراقبت‌ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش‌آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه‌هایشان کمک کنیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محسن حاجی میرزایی در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز، با بیان اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل می‌کردیم، اظهار کرد: این وضعیت که دانش‌آموزان به مدرسه نروند ساده بیان می‌شود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که موجب فشار بر روی معلم، دانش‌آموز و والدین می‌شود، چرا که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظامی که برای ده‌ها سال طبق روش‌های معینی معلم پرورش داده بود به یکباره در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش می‌داد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت، اظهار کرد: این بحران جدی و تغییر چشمگیری که همه ارکان آموزش را درگیر می‌کند، همزمان سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را نیز مورد تهاجم قرار می‌دهد، و این درست است که اگر دانش‌آموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار می‌گیرد اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم سلامت جسمی و هم روانی دانش‌آموزان در مخاطره است.

برنامه‌های آموزشی همسو با دغدغه‌های دیگر جامعه باشد/ زیست‌بوم جدید سرشار از راه‌هایی برای یادگیری است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب‌هایی که قشر محصل جامعه را درگیر می‌کند تصریح کرد: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانش‌آموزان است و شرایط خانواده‌ها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسب‌تری دارند آسیب جدی‌تری می‌بینند.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه معلمان ما وارد شرایطی شدند که تجربه‌ای در خصوص آن نداشتند، عنوان کرد: شرایط به‌وجود آمده، روش‌های نو و سازگاری‌های متفاوتی را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست، ادامه داد: در آموزش حضوری معلم، رو در رو از دانش‌آموز سوال می‌پرسد و یا آزمون کتبی می‌گیرد و می‌تواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.

این مقام آموزشی به این نکته نیز اشاره کرد که آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد می‌شود، پس حال و هوای معلم و دانش‌آموزان در آموزش مجازی متفاوت است و جدا از دسترسی‌های هر فرد، حال و هوای آن‌ها نیز طبیعی و مطلوب نیست و خانواده‌ها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی می‌شود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت ها و دغدغه های دیگر جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد، اظهار کرد: باید مراقبت‌ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش‌آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه‌هایشان کمک کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: ایجاد انگیزه، مهارت فوق‌العاده‌ای می‌خواهد و ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده‌هایشان را بشنویم و رسانه‌های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.

بنا به اظهار وی؛ این زیست بوم جدید سرشار از راه‌هایی برای یادگیری عمیق مفاهیم است و این روزها می‌گذرد و باید تجربیات این روزها مستند شود و مطالب فرا گرفته شود و روش‌های خلاق را جایگزین روش‌های معمول کنیم و بار اضافی بر دوش کسی نگذاریم، به طوری که ارتباط مدرسه و خانواده همدلانه باشد.

حاجی میرزایی در پایان اظهار کرد: ما برنامه شاد را تولید کردیم و بسته‌های آموزشی نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم، اما اینطور نیست که‌ این‌ها جای معلم را بگیرد، بلکه ابزارهایی هستند  برای اینکه معلم بتواند مسئولیتش را بهتر انجام دهد‌؛ باید راه را برای تبادل تجربه هموار کنیم که این امر بسیار مهم است، زیرا اکنون هر معلم و دانش‌آموز کانون تجربه است که قابل مطالعه است.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان