کد خبر: ۱۴۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

ابراز نگرانی سکاندار منابع طبیعی فارس از میانگین بالای فرسایش خاک/ بیش از ۹۰۰ هکتار اراضی ملی به بیت‌المال بازگردانده شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است، گفت: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره‌برداری‌های نابجا، یکی از مهمترین چالش‌های منابع کشور و به تبع آن استان فارس است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، عبدالحسن صمدنژاد امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی برگزار شد، از مراسم مشترک درختکاری با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در موزه باغ هنر جنب پیاده رو سلامت با حضور مسوولان ارشد استانی ،تشکلهای غیر دولتی و اقشارمختلف مردم در بوستان سلامت شیراز خبر داد و گفت: این مراسم فردا 14 اسفند ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تولید و توزیع یکصد هزار اصله انواع نهال جنگلی در هفته منابع طبیعی در نقاط مختلف استان افزود: نهال‌های تولید شده در قالب برنامه های مشارکت مردمی و در جهت پروژه های جنگلکاری، بیابان زدایی و پروژه های بیولوژیک آبخیزداری کاشته خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به شعار هفته منابع طبیعی با عنوان "منابع طبیعی همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" هم اشاره و بیان کرد: مراسم رونمایی از طرح های شاخص منابع طبیعی استان و افتتاح واحد فناوری های نوین در اداره کل، افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های آبخیزداری در هشت شهرستان، کلنگ زنی طرح جنگلکاری 50 هکتاری دانشکده علوم و فنون زرهی،رونمایی از طرح هنگ امداد و نجات و طرح تحول دیجیتال سازمان و نقشه پوشش گیاهی،اجرای مراسم کاشت نهال در بیمارستان امام خمینی شهرستان استهبان و دیگر نقاط جنگلی استان و مراسم اهداء خون ازمهم ترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی است.

ابراز نگرانی سکاندار منابع طبیعی فارس از میانگین بالای فرسایش خاک/ بیش از ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی به بیت‌المال بازگردانده شد
صمدنژاد در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری فارس چالش‌هایی دارد، به بیان این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره برداری‌های نابجا امروز یکی از مهمترین چالش‌های منابع کشور و به تبع آن استان فارس است.

میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است

وی با تاکید بر این موضوع که میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: یکی دیگر از چالش های اساسی این حوزه، آتش‌سوزی‌هایی است که در اوایل بهار و تابستان و اواخر پاییز با آن روبرو هستیم، همچنین قطع درختان در حوزه زاگرس و چرای بیش از حد و فاقد یک نظم خاص از دیگر معضلات منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود از مستند سازی اراضی ملی و دولتی در سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون با همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی مرتبط تاکنون برای 3 میلیون و 800هزار هکتار از عرصه های ملی استان به نام جمهوری اسلامی سند تک برگ صادر شده وتاپایان امسال نیز 5 میلیون هکتار دیگر از اراضی ملی نیز سندار خواهد شد.

صمدنژاد همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته در راستای کاهش تعداد پرونده های حقوقی منابع طبیعی و نیز تعاملات صورت گرفته در راستای کاهش زمان رسیدگی به این پرونده ها به اقدامات انجام شده از سوی حوزه حقوقی منابع طبیعی استان افزود: با تعاملات انجام شده با مراجع قضایی در سالجاری 420 فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل و 902 هکتار از اراضی ملی از دست متصرفان خارج و به بیت المال بازگردانده شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در راستای فعالیت غیر قانونی کوره‌های تولید ذغال، تصریح کرد: کوره‌های تولید ذغال، سنتی است بنابر این آمار دقیقی از شمار این کوره‌ها وجود ندارد اما متأسفانه در شهرستان‌های جهرم، کازرون، ممسنی، رستم، کوه چنار و سپیدان این کوره‌ها فعالیت دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال، ۱۸۰ تن هیزم کشف شد، افزود: ۱۸ تن ذغال و ۵ هزار کیلو شیرین بیان و محصولات فرعی از کشفیات منابع طبیعی است.

صمدنژاد در پایان به تصرفات اراضی در برخی نقاط فارس از جمله روستای قلات هم اشاره کرد و گفت: اگر چه در محدوده شهرها و حریم آن متولی اراضی مسکن و شهرسازی است اما لازم به ذکر است که تمامی لایه‌های اطلاعاتی کلان شهر شیراز را با استفاده از نرم افزار "جی آی اس" روی هم انداختیم و نقاط را مشخص کردیم که متولی کدام یک از دستگاه‌ها باشد بنابراین تمام نقاطی که در عرصه‌های ملی بوده است با عکس‌های ماهواره‌ای مشخص شده جهت برخورد به دستگاه قضائی ارائه شده است.

 انتهای پیام/س / م
نظرات بینندگان