کد خبر: ۱۴۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
با معرفی ۸ مقاله برتر؛

همایش ملی علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا به کار خود پایان داد

رئیس حوزه علمیه خواهران فارس گفت: همایش ملی علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی رئیس حوزه علمیه خواهران فارس در اختتامیه همایش ملی علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا گفت: بیماری کرونا ویروس یک فضای خاصی در بین المللی و جهانی ایجاد کرد که همه جوامع به نوبه خود وارد عرصه و مقابله با شیوع کرونا شدند.

رئیس حوزه علمیه خواهران فارس ادامه داد: بعضی جوامع که خبردارشدند یک حرکت های خیلی غیر متعارف را  در رسانه ها شاهد بودیم از جمله، حمله به فروشگاه و درگیری بین مردم و مسائل در بحث سیاسی در کشورهایی که خود را کدخدا نظریه دهکده جهانی معرفی کردند، شاهد بودیم و وقتی سخن از دارو جهت جلوگیری از شیوع کرونا مطرح شد همان کشورها گفتند باید از ما اجازه گرفته شود در صورتی که  خلاف قانون جوامع بین الملل بود.

وی ابرازکرد: بعداز گذشت چندماه اتفاق خاصی رخ داد که محموله های از جمله دستکش و ماسک را در فرودگاه به سرقت بردند و این ویروس کرونا خیلی از معادلات را به هم ریخت که جای مطالعه در بخش های مختلف دارد.

حجت الاسلام محمودی با طرح این سوال که آیا دین در مواجهه با بیماری‌های بحران‌زا چه واکنشی دارد و آیا دین برای مواجهه با این پدیده نسخه‌ای را تجویز می‌کند یا موضوع را به سکوت واگذار می‌کند؟ افزود: امروزه در جوامع بین المللی، چهار بعد سلامت روانی، اجتماعی، زیستی و محیطی معنوی به آن اعتقاد راسخ است که باید دین ورود پیدا کند که درحال حاضر در مراکز آموزشی و درمانی در بسیاری از کشورهای آمریکا و اروپا شاهد رواج این چهار بعد هستیم.

رئیس حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره به اینکه گام‌های که در پژوهش برداشته می‌شود قطعا تاثیرگذار است گفت: با یک پیشینه غنی و شخصیت های والا مقام که در استان فارس است یک بشارتی برای مسوولین است که انشالله این حرکت ها به خویشتن خویش متصل کند و بسیار موثری باشد.

وی افزود: معنویت در سلامت یک مسئله مهمی است که در دستور کار همه کشورها و جوامع قرارگرفته است.

حجت الاسلام محمودی به ظرفیت علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت خوبی در علم و علوم دینی دارد که می‌توانند نظریه کارشناسی در بحث بیماری‌ها بدهند لذا حضور این عزیزان باعث غنی بیشتر این همایش می‌شود.

رئیس حوزه علمیه خواهران فارس به یک تعریف از بیماری‌های بحران‌زا از زبان یک پزشک عنوان کرد و گفت: بیماری های عفونی، میکروبی را بیماری بحران‌زا می‌نامند که سطع وسیعی همانند ویروس کرونا به خود اختصاص می‌دهد.

وی دین را شامل سه بحث اعتقادی، احکام و اخلاق دانست و افزود: اعتقاد شالوده تفکر انسان را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین احکام به چهارمقاله ارتباط با خود، ارتباط با همنوع، ارتباط با خداوند و ارتباط با هستی است که در اصطلاح احکام می‌گویند و اخلاق هم باید و نبایدهای است که در زندگی روزمره مد نظر قرار می‌دهیم.

حجت الاسلام محمودی به مطالعات میدانی و شواهد اشاره کرد و ابرازداشت: شواهد مختلفی محققان پیدا کردند و در نتایج یک سری مطالعات در بخش اورجینال و مطالعات خواندنی است.

به گزارش شیرازه، همایش ملی علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا با شرکت ۵۰ نفر در زمینه مقاله که ۳۸ نفر از آنان مقالات خود را نهایی کردند به پایان رسید که در نهایت ۸ مقاله برتر که ۴ نفر در سطح دانشجویان و طلاب و ۴ نفر در سطح اساتید معرفی شدند.

لازم به ذکر است مقالات در فصلنامه علمی تخصصی رهیافت فرهنگ دینی آستان مقدس احمدی و محمدی به چاپ می‌رسد.

انتهای پیام/ر/م
نظرات بینندگان