کد خبر: ۱۴۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
وقتی که رد پای ارز دولتی در گرانی مرغ نمایان می‌شود؛

پاسکاری توپ مشکلات گرانی مرغ در زمین وزارتخانه‌های مربوطه/ راهکاری جدید در راه است یا مردم همچنان منتظر تغییر رویکرد دولت باشند

علت پرواز قیمت مرغ در فاصله پاییز پارسال تا اواخر امسال آن هم با وجود تخصیص ۲.۵ میلیارد دلار ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰) برای واردات خوراک طیور چیست؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، باید دید با توجه به اینکه وزرات جهاد کشاورزی و وزارت صمت هر کدام بر این باور هستند که کار خود را به درستی انجام داده اند و مشکل ایجاد شده در چرخه فعالیت و نظارت‌های سازمان مقابل است و توپ مشکلات را به زمین دیگری می اندازند، این تنش و گرانی و کمبود قرار است تا کی ادامه یابد و یا اصلا راهکاری برای حل مشکل وجود دارد یا مردم همچنان باید در انتظار تغییر دولت و امید بستن به تغییرات رویکرد دولت جدید باشند.

علت پرواز قیمت مرغ در فاصله پاییز پارسال تا اواخر امسال آن هم با وجود تخصیص ۲.۵ میلیارد دلار ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰) برای واردات خوراک طیور چیست؟

 بررسی‌ها درباره ریشه مشترک التهاب قیمت مرغ، کاهش تولید مرغ و درنهایت نابسامانی در این بازار نشان می‌دهد سیاست معیوب یارانه ارزی برای واردات نقش «چوب لای چرخ تولید داخلی» را ایفا کرده است و موجب شده تا تولید کننده دلسرد شده و تمایل چندانی به تولید نداشته باشد.

تصور سیاست‌گذار آن است که این نوع سیاست، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را در پی دارد؛ اما هر دو بازنده محتوم این مدل ارزپاشی هستند. ارز رانتی برای نهاده‌های دام و طیور در ابتدای سال باعث «جوجه‌کُشی» و تشکیل صف تقاضا برای دریافت سهمیه نهاده شد؛ سپس با بروز مشکل برای تولیدکنندگان طیور ناشی از شکل‌گیری بازار سیاه نهاده‌ها، «جهش قیمت تخم‌مرغ» اتفاق افتاد و اکنون نیز پرواز مرغ حلقه‌ دیگری از تبعات زنجیره‌ای این  سیاست معیوب است. 

کارشناسان معتقدند رونق تولید نهاده‌های دامی و کاهش قیمت مرغ، فقط از مسیر حذف مانع تولید که همان ارز رانتی است، محقق می‌شود و این درست همان چیزی است که تولید کننده طیور نیز به آن رسیده و از دولت درخواست حذف یارانه ارز دولتی را دارند.

اما باید دید تنها دلیل گرانی و کمبود مرغ در سراسر کشور، وجود ارز دولتی است یا عوامل دیگر نیز دست به دست هم داده اند تا این کالای خوراکی نیز مانند برخی دیگر از اقلام از سبد غذایی و خرید خانوارها حذف شود.

بر همین اساس دو روز پیش بخش عمده ای از زمان کار گروه تنظیم بازار استان فارس که با حضور معاون وزیر صمت برگزار شد، به بررسی علل گرانی و کمبود مرغ اختصاص یافت.

پاسکاری توپ مشکلات گرانی مرغ در زمین وزارتخانه‌های مربوطه/ راهکاری جدید در راه است یا مردم همچنان منتظر تغییر رویکرد دولت باشند
اگر چه برخی مسئولان استانی ارز دولتی را علت اصلی عنوان کردند و عده ای نیز فروش مرغ به استان های همجوار وطمع تولید کننده برای دریافت سود بیشتر را علت اصلی می دانستند اما در این میان عباس تابش آمار تولید مرغ در فارس را واقعی ندانست و گفت: اعدادی که در خصوص جوجه. سری در واقعیت وجود دارد با میزان تولیدی که اعلام می‌شود متفاوت است بر همین اساس آمار تولید مرغ در فارس واقعی نیست.

وی با بیان اینکه این مشکل تنها مختص فارس نیست، افزود: در این چند روز اخیر به هر استانی سر زدم اذعان کردند که مازاد تولید را به استان همجوار خود صادر می کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به توزیع نهاده های دامی به عنوان یکی از دلایل ایجاد مشکل در استان ها اشاره کرد و گفت: قیمت مرغ بر اساس ۵۰ درصد نهاده آزاد و ۵۰ درصد کنجاله دولتی تعیین می‌گردد، بر همین اساس جهاد کشاورزی مکلف شده به ازای هر ۴۵ روز به کشتارگاه‌ها نهاده ارائه دهد،همچنین نهاده‌ها از روز نخست جوجه ریزی باید در اختیار کشتارگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس سازمان رعایت حقوق مصرف‌کننده کشور در ادامه اظهار کرد: این سازمان متعهد خواهد شد که اگر جهاد کشاورزی استان فارس بتواند به صورت روزانه ٣.۵ کیلوگرم به صورت سرانه تأمین کند مازاد مورد نیاز مرغ استان را تأمین کنیم.

در ادامه گزارش سری هم به آرشیو اخبار سایت شیرازه میزنیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که در جلسه ستاد تنظیم بازار استان علت اصلی تنش در بازار مرغ را وجود ارز دولتی عنوان کرد، پیش از این در گفتگو با شیرازه گفته بود: تولید کننده مرغ ترجیح می‌دهد مرغ را با قیمت بیشتر به استان های دیگر ارسال کند.

صمد رنجبری که در جلسه ستاد تنظیم بازار استانی پای ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز به این کارگروه باز کرد، افزود: مرغداران درخواست می کنند که ارز دولتی تعیین تکلیف و یکبار برای همیشه مشکل حل شود آنها معتقدند محدودیت‌هایی که ایجاد شده مانعی برای تولید است و نمی خواهند از این ارز دولتی استفاده کنند اگر امکان دارد، ارز یارانه‌ای برداشته شود تا تولید کننده اجازه داشته باشد به هر میزان که دوست دارد تولید کند و با نرخ مناسب در بازار به فروش برساند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز به بیان برخی دلایل این گرانی و کمبودها پرداخت و گفت: در حال حاضر ۸۷۸ واحد فعال مرغ گوشتی و ۵۰ واحد مرغ تخمگذار در استان فارس وجود دارد، همچنین ۳۰۰ واحد تخم گذاری در تولید و بازاریابی در هر دوره  ۹۰ روزه فعال هستند.

کرامت‌الله کیومرثی با بیان اینکه ۳۰ درصد از فعالیت مرغ تخم گذار استان فارس در اختیار دو زنجیره ای است که به صورت کامل از تهیه جوجه یک روز تا کشتارگاه در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: ۷۰ درصد از جمعیت تولید مرغ گوشتی فارس در اختیار اتحادیه تعاونی های مرغ گوشتی است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس، میانگین ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در طول سال دارد، ادامه داد: تقریبا معادل ۱۷۵ هزار تن مرغ در طول سال برای ما تولید می‌شود که با توجه به مصرف سرانه استان که به ازای هر نفر ۲۷ کیلو است، کل مصرف سالانه حدود  ۱۴۰ هزار تن است، پس با یک مازاد تولید در کل طول سال مواجه هستیم که آن را به استان‌های همجوار صادر می‌کنیم.

کیومرثی با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به شب عید، نسبت به ماه گذشته حدود ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی را افزایش داده‌ایم، اظهار کرد: حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که از پنجم اسفند ماه  گوشت آن وارد بازار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده مشکلاتی که در رابطه با قیمت مرغ و توزیع مرغ وجود دارد، این است که به دلیل  مشکلاتی که در خصوص نرخ و واقعی کردن نرخ مرغ هم در استان فارس و هم در کل کشور در حال بروز است به اکنون با چنین تنش هایی مواجه هستیم،
به طوری که در کل کشور نتوانستیم به آن قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومانی که ملاک ستاد تنظیم بازار در سطح کشور بوده است برسیم و دلیل آن هم این است که در زمانی که ستاد تنظیم بازار کشور نرخ را اعلام کردند نهاده ها بحث ۸۰ درصد و ۲۰ درصد بود و قیمت تمام شده ای که اعلام کردند ۳۱۰۰ تومان بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس، تصریح کرد: ما از نظر تولید مرغ مشکلی نداریم چون هم ظرفیت تولید مان بالا است و هم مجموعه های بخش دام و طیور با توجه به فعال بودن دو  زنجیره در برابر خیلی از ناهنجاری ها و تکان ها و مشکلاتی که در بحث پرورش طیور وجود دارد کاملا  با تمام توان به تولید خود ادامه می دهند به طوری که با توجه به آمار هایی که در طول سال داشتیم با همه مشکلاتی که در بحث کرونا در کشور وجود داشت و همه محدودیت‌ها، مشکلی از نظر میزان تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان فارس نداشتیم.

کیومرثی ادامه داد: عملاً اتفاقی که در تولید در حال رخ دادن است، به خاطر افزایش سرسام‌آور هزینه ها به خصوص در آبان ماه است که ۳۵ درصد افزایش داشته، همجنین افزایش بیش از حد واکسن و دارو و حتی جوجه یکروزه که ۱۷ درصد از هزینه تولید مرغ گوشتی را جوجه یک روزه به خود اختصاص می دهد.

وی توزیع نهاده ها بر اساس قطب دامی و کشاورزی بودن استان را از دیگر دلایل دانست و افزود: با توجه به موقعیت استان فارس که از نظر تولیدات دامی مقام چهارم کشور را به خود اختصاص داده است قبلا بر اساس این مقام نهاده ها با ضریب شش و بیست و چهار صدم توزیع می شد که با توجه به جوجه ریزی ما و با توجه به دام فعال در استان با کمبود بسیار زیادی مواجه بودیم.

معاون جهاد کشاورزی فارس در ادامه اظهار کرد: با توجه به اتفاقات خوبی که در کشور افتاد که بر اساس جوجه ریزی و گله های فار مرغ تخم گذار به صورت صد در صد توزیع نهاده ها انجام شود مشکل نهاده در استان تا حدودی حل شد، اما مشکل دیگر این است که با توجه به جمعیت دام سنگین ما مقام چهارم تولید کشور را داریم پس بحث نظارت بر توزیع نهاده ها نیز  بسیار مهم است.

حرف آخر اینکه:
حال باید دید با توجه به اینکه وزرات جهاد کشاورزی و وزارت صمت هر کدام بر این باور هستند که کار خود را به درستی انجام داده اند و مشکل ایجاد شده در چرخه فعالیت و نظارتهای سازمان مقابل است و توپ مشکلات را به زمین دیگری می اندازند، این تنش و گرانی و کمبود قرار است تا کی ادامه یابد و یا اصلا راهکاری برای حل مشکل وجود دارد یا مردم همچنان باید در انتظار تغییر دولت و امید بستن به تغییرات رویکرد دولت جدید باشند.

انتهای پیام/س/ م

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، مرغ
نظرات بینندگان