کد خبر: ۱۴۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

مرثیه‌ای برای گوشت در سفره خانوار

این‌ روزها قیمت گوشت قرمز به دلایل متفاوتی که فروشندگان مطرح می‌کنند مسیر افزایشی را در پیش گرفته است، به‌گونه‌ای که بسیاری از خانوارها با قیمت‌های سرسام‌آور دیگر توان خرید یک کیلوگرم گوشت را ندارند و می‌توان گفت که گوشت هم مثل دیگر کالاهای اساسی (مرغ، ماهی) از سفرهایشان حذف شده است.
به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، این‌ روزها قیمت گوشت قرمز به دلایل متفاوتی که فروشندگان مطرح می‌کنند مسیر افزایشی را در پیش گرفته است، به‌گونه‌ای که بسیاری از خانوارها با قیمت‌های سرسام‌آور دیگر توان خرید یک کیلوگرم گوشت را ندارند و می‌توان گفت که گوشت هم مثل دیگر کالاهای اساسی (مرغ، ماهی) از سفرهایشان حذف شده است.

ابتکار حواشی به وجود آمده در بازار گوشت را بررسی کرده است: پس از کمبود مرغ و نبود روغن اکنون نوبت به گرانی گوشت قرمز رسیده و این بازار را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است و حالا با نزدیک شدن به ایام پایان سال شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت این کالا در بازار هستیم. 

البته تنها گرانی و حذف این کالا حاشیه این‌روزهای بازار نبوده و خبر فروش قسطی گوشت و فروش اینترنتی این کالا نیز از دیگر حواشی این بازار به حساب می‌آید. البته مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت‌وگویی فروش قسطی گوشت را تایید نکرد.

 صدیف بیک‌زاده، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد خبر فروش قسطی گوشت اظهار کرد: معمولا کالایی قسطی فروخته می‌شود که روی دست فروشنده مانده است. اگر کالا مشتری داشته باشد فروشنده ترجیح نمی‌دهد کالای خود را قسطی بفروشد. 

مرثیه‌ای برای گوشت در سفره خانوار
بنابراین به هیچ‌وجه خبر فروش قسطی گوشت را تایید نمی‌کنم. در شرایط فعلی مسائلی مانند درآمد خانوار و مصرف‌کننده بر میزان تقاضا تاثیر می‌گذارد بنابراین مصرف‌کنندگان به سمت کالاها ارزان‌تر و با کیفیت غذایی بیشتر می‌روند. وجود مشکلات را نمی‌توان انکار کرد اما فکر نمی‌کنم فروش قسطی گوشت با چک و غیره باشد.

طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز در دو استان تهران و البرز آغاز شد

هرچند که خبر فروش قسطی گوشت تایید نشد اما خبر فروش اینترنتی و تحویل گوشت درب منازل حواشی تازه‌ای را به پا کرده است. محمد جعفری سرپرست اداره کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز گفت: طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز با همکاری ستاد اجرای فرمان امام در دو استان تهران و البرز آغاز شد. در این طرح هر سه کیلوگرم گوشت گوساله گرم با قیمت ۲۹۶ هزار تومان در سامانه هست اینجا فروخته می‌شود و افراد برای تحویل آن می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز عرضه محل زندگی خود (مندرج در سامانه) مراجعه کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز تا پایان سال ادامه دارد، گفت: در صورتی که از این طرح استقبال و همچنین گوشت مورد نیاز توسط تامین‌کنندگان تامین شود تا ماه مبارک رمضان سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. ‌ امیداریم با اجرای این طرح جلوی افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور گرفته شود و به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

روش‌های کنترلی مصرف‌کنندگان را با چالش‌های تازه روبه‌رو می‌کند

در حالی خبر از آغاز طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز داده شده است که بسیاری این نوع فروش را روش مدرن‌شده کوپن‌های قدیمی می‌دانند و بر این باورند که چنین راهکارهایی می‌تواند سیگنال منفی برای بازار باشد و وضعیت را آشفته‌تر از شرایط فعلی کند. علی قنبری، کارشناس مسائل اقتصادی از میزان اثرگذاری چنین روش‌هایی بر بازار کالاهای اساسی به ابتکار می‌گوید: پیش از هر بررسی باید به مشکلات این شیوه و راهکار برای اقشار متوسط و ضعیف اشاره کنیم. این راهکار، قشر آسیب‌پذیر را با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو خواهد کرد، چراکه بسیاری از افراد در گروه دهک‌های پایین دسترسی به اینترنت نداشته و بسیاری از آنها آشنایی لازم برای کارکردن با سایت‌های مجازی را ندارند. بنابراین من گمان می‌کنم وقتی یک روش با چنین مسائلی روبه‌رو باشد نمی‌تواند بازار را مدیریت کند، پس بدون شک ما شاهد افزایش سوءاستفاده خواهیم بود این در حالی است که محدودیت استفاده نیز ایجاد می‌شود چراکه عرضه یک کالا به این روش شبیه به کوپن‌های قدیمی خواهد بود. بنابراین این شیوه موفق نبوده و به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

باید با راهکارهای جایگزینی تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد کنیم

این کارشناس اقتصادی در پاسخ یه این پرسش که نظارت بر بازار با روش‌هایی همچون ثبت‌نام اینترنتی برای خرید یک کالا که بی‌شباهت با کوپن نیست آیا می‌تواند راهکار مناسبی در شرایط فعلی باشد یا خیر؟ می‌گوید: خیر، دوره کوپن گذشته و ما باید با راهکارهای جایگزینی تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد کنیم تا مصرف‌کننده برای خرید کالا با مشکل، محدودیت و اماواگر مواجه نباشد. ما توان، امکان و نیروی لازم را برای این کار داریم و تنها باید بر مدیریت بازارها توجه داشته باشیم تا مشکلات کاهش یابد.

انتهای پیام/ م

برچسب ها: شیرازه ، گرانی ، گوشت
نظرات بینندگان