کد خبر: ۱۴۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
مدیرکل امور روستایی استانداری فارس؛

بی‌توجهی به روستا‌های حاشیه کلان‌شهر شیراز موجب ایجاد معضل می‌شود/ به دهیاری‌ها برای درآمد‌زایی تسهیلات تعلق می‌گیرد

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس گفت: متاسفانه هیچ‌گونه نظارت و حراستی بر روی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاهای حاشیه شهر شیراز صورت نمی گیرد، همین امر در آینده معضل بزرگی برای شهرسازی شیراز خواهد شد و آثار تخریبی آن نه در بُعد فقط عمرانی بلکه بعد فرهنگی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید کمال پاک‌فطرت مدیرکل امور روستایی استانداری فارس امروز در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه در سه سال پیش 65 درصد دهیاران به دلیل تغییر شوراها تغییر یافته بودند و نیاز بود آموزش ببینند، گفت: آموزش یک بحث اساسی و مهم است که در خصوص بحث قوانین و موضوعات مختلف دهیاری ها اطلاعات لازم را داشته باشند

وی افزود: مبنای کار را ابتدا بر روی بحث آموزش دهیاران داشتیم و زیر مجموعه آنها به خصوص در بحث مالی زیرا مشکلات فراوانی به لحاظ عملکرد در بحث مالی داشتیم و این باعث شد روند کار کمی مناسب نباشد.

پاک فطرت نتیجه ارزیابی ها از دهیاران را تخلفات ناشی از عدم دانش دانست و تاکید کرد: ما توانستیم دو سال پیاپی مقام برتر آموزش کشور را به دست آوریم؛ وقتی دانش مجموعه به لحاظ فنی و اداری و مالی پایین باشد باید این کار آموزش انجام دهیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با اشاره به اینکه مهم ترین استراتژی در روستاها اشتغال است و در این راستا تسهیلات خوبی ارائه شد؛ ابراز داشت: با همکاری دستگاه های مرتبط به موضوع اشتغال، توانستیم برای اولین بار در طول سال 1398 و 1397 دوازده هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد کنیم.

بنا به عقیده پاک فطرت توسعه پایدار روستاها فقط از طریق اشتغال کارآفرینی ایجاد می شود و اعتبارات خیلی خوبی در این سه سال اخیر از طریق مرکز به حساب دهیاران واریز شده و در کنار عمران روستاها باید به بحث اشتغال و معیشت مردم توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 25 دستگاه در روستاها دارد خدمات رسانی می کنند؛ دستگاه ها هم پوشانی لازم را نداشتند لذا با ایجاد تفاهم ناهم توانستیم در برخی موارد به خصوص مسائل عمرانی توفیقات خوبی داشته باشیم.

پاک‌فطرت عمران روستاها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در موضوع بهسازی معابر و آسفالت روستاها، تعویض شبکه فرسوده آبرسانی و گازرسانی تفاهم نامه با ادارات مختلف خدمات رسان داشته ایم که باعث شد یک جهش بسیار خوبی در عمرانی و آبادانی روستاها داشته ایم. 

این مقام مسئول، مشکلات کنونی در کلان‌شهرها به خصوص شهر شیراز را ناشی از بی توجهی به روستا ها طی سالیان گذشته دانست و بیان کرد: امروز باید تاوان آن را کلان شهر پس دهد و حاشیه نشنی اطراف کلان شهر شیراز ناشی از این بی توجهی است.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با اشاره به جلسات و رایزنی های متعدد در خصوص الحاق روستاهای حاشیه شهر شیراز به شهر، تاکید کرد: اما نظر ما کارشناسی و بررسی نکردند و چند روستا اگر امروز به شهر شیراز الحاق نشود در آینده نه چندان دور معضلاتی که در چند نقاط شهر شیراز مواجه هستیم گریبان این نقاط را خواهد گرفت.

پاک فطرت خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچگونه نظارت و حراستی بر روی ساخت‌وسازهای غیر مجاز در روستا ها صورت نمی گیرد، همین امر در آینده معضل بزرگی برای شهرسازی شیراز خواهد شد و آثار تخریبی آن نه در بعد فقط عمرانی و بلکه بعد فرهنگی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود. 

وی با بیان اینکه نسبت به این مسئله توجه ویژه ای باید شود چرا اینکه این مشکل کلان شهر شیراز است؛ افزود: معضل و مشکلات این روستا ها گریبان شیراز را می گیرد؛ بازدیدهای میدانی متعددی داشتیم و شاهد بی توجهی ها نسبت به ساخت و سازها بوده ام و تذکراتی هم داده ایم و این روستاها شامل دهستان قره باغ از کیان آباد تا ظفرآباد شامل این موارد می شود.

به گفته مدیرکل امور روستایی استانداری فارس، مسئولیت دهیاران در محدوده طرح هادی روستاها است و خارج از محدوده طرح هادی، در حریم شهر شیراز و شهرداری قرار گرفته است.

پاک فطرت درخصوص پاسخ شهرداری مبنی بر مشکلات روستا های حریم شهر گفت: در پاسخ مطالبات، شهرداری عنوان می کند که نیروی لازم جهت تحت پوشش قرار دادن روستاها را ندارد و چون الحاق نشده مشکلات وجود دارد؛ این مشکلات شامل تمام روستاهیان اطراف شیراز به خصوص دهستان قره باغ است.

وی از ایجاد بوم گردی در روستا های استان خبر داد و خاطرنشان ساخت: تا سال 96 حدود 7 بومگردی بیشتر در روستاها نداشتیم اما اکنون بیش از 106 بومگردی در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول یکی از دلیل مهاجرت روستاییان را نداشتن شغل مناسب دانست و اذعان نمود: در بحث اشتغال و کارآفرینی توجه مناسبی صورت نمی گرفت اما اکنون در بسیاری از روستاها مهاجرت را به صفر رساندیم و حتی در برخی از روستاها مهاجرت معکوس داشته ایم.

 به دهیاری‌ها برای درآمدزایی تسهیلات تعلق می‌گیرد

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس در حاشیه این نشست در گفتگو با شیرازه  از " طرح درآمدزایی دهیاری‌ها" خبر داد و افزود: دهیاران می توانند برای درآمد زایی و ایجاد منابع مالی جهت امور جاریه دهیاری، طرح‌های خودشان را ارائه دهند و پس از ارزیابی طرح، تسهیلات ارائه می شود که با تنفس ساله بازپرداخت را آغاز کنند.

به گفته این مقام مسئول، دهیاری‌ها می‌توانند به صورت گروهی طرح خود را ارائه کنند و سه برابر بودجه دهیاری تسهیلات دریافت کنند. 

وی تصریح کرد: در روستا ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی همراه با افراد دارای انگیزه وجود دارد و هرچه بیشتر به روستاها توجه کنیم فردا نمی خواهد در کف شهر دنبال درمان آنها باشیم چرا اینکه تمام این مشکلات ناشی از بی توجهی های گذشته است.

به گفته پاک فطرت، دهکده گلخانه ای، پرورش دام و طیور و مشاغل خرد خانگی، صنایع دستی و گردشگری و استفاده از ظرفیت های جانبی روستاها در سر لیست عناوین مشاغل روستایی قرار دارد.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با اشاره به ضربه کرونا به بوم گردی های روستایی، گفت: کرونا ضربه بزرگی به گردشگری و بوم گردی وارد کرد اما علی رغم اینها محدود مسافرینی که از این بومگردی ها استفاه کردند رضایت مندی داشته اند.

وی تصریح کرد: در بحث تغییر الگوی کشت که متأسفانه قبلا بحث غرقابی داشتیم اما اکنون با توجه به حامیت این مسئله تا حدود زیادی کاهش داشتیم و اکنون از ذخایر آبی به خوبی حفظ و حراست می شود. 

مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینكه بیش از ۱۸۰ شغل روستایی به جز مباحث میوه و تره‌بار وجود دارد كه همگی تولیدات صنایع دستی و مشاغل خرد هستند، اظهار داشت: در نمایشگاه‌هایی كه روستاییان شركت كرده‌اند بیشترین استقبال از دستاوردهای روستاییان شده است.

پاک فطرت از بی توجهی نسبت به عرضه مستقیم محصولات روستایان در مراکز شهرستان ها خبر داد و بیان کرد: برای عرضه محصولات روستا های در بازارچه هایی در سطح شهر شیراز و مراکز شهرستان ها پیگیری کردیم؛ این فرصت وجود دارد که محصولات روستایی ها به لحظه در اختیار مشتری قرار گیرد با یک قیمت نازل اما تاکنون چنین فرصتی علی رغم پیگیری های بسیار در اختیار ما قرار نگرفته است.

انتهای پیام/ ح / م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان