کد خبر: ۱۴۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
در جلسه کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس مطرح شد؛

شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود/ پلیس از فعالان اقتصادی متعهد حمایت می‌کند

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود تا افراد محبور به قاچاق کالا نشوند در غیر این صورت خشکاندن ریشه قاچاق کالا بسیار سخت است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، خسرو فروغان عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس امروز، ۱۶ اسفند در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با موضوع بررسی مشکالت محموله‌های صادراتی برگزار شد، با بیان اینکه می‌توان با برنامه‌ریزی و اقدام مناسب جلوی گسترش روز افزون قاچاق را گرفت، تصریح کرد: در مقوله حمایت از اقتصاد همه دستگاه‌های باید همکاری کنند زیرا پیامد کاهش مشکلات اقتصادی در بخش‌های دیگر نیز مشهود خواهد بود.

وی با تصریح اینكه پدیده قاچاق بسیار گسترده است که اقتصاد را با مشکل روبه‌رو می‌کند و مقابله با آن نیازمند عزم جمعی است، افزود: متأسفانه در حال حاضر آمارهایی از قاچاق در بازار داخل کشور وجود دارد که تعجب‌آور است و هیچ دستگاهی نیز نمی‌تواند کالاهای قاچاق را از بازار جمع کند.

فروغان اظهار كرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور فشارهای زیادی بر وارد کننده‌ای که با تمام سختی‌ها کالای خود را از مبادی رسمی کشور وارد کرده تحمیل شده در حالی که روال برای کالای قاچاق آسان‌تر است.

وی با بیان اینكه قاچاق به اقتصاد کشور ضربه عظیمی وارد می‌کند، گفت: در برخی مواقع برای محموله کالاهای مختلف که وارد کشور می‌شود مشکلاتی ایجاد می‌شود که عمده این مشکلات به دلیل نگاه سلیقه‌ای یا عدم اطلاع کارگزار از نوع اجرای قوانین است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: سخت‌گیری‌هایی در بحث ثبت سفارش و ورود و ارسال کالا به محل توزیع اعمال می‌شود که مسیر را برای انجام فعالیت اقتصادی سخت کرده است و این در حالی است که باید مسیر ورود و صدور کالا طوری باشد که صادرکننده و واردکننده ما آسیب کمتری ببیند.
شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود/ پلیس از فعالان اقتصادی متعهد حمایت می‌کند

فروغان گفت: دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود تا افراد محبور به قاچاق کالا نشوند در غیر این صورت خشکاندن ریشه قاچاق کالا بسیار سخت است.

وی تصریح كرد: متأسفانه نیروهای مجری برخی از قوانین تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق را ندارند و اگر اشکالی برای محموله‌های مختلف کالا ایجاد شود، اولین اقدام آن‌ها برجسب قاچاق کالاست که موجب می‌شود ترخیص و یا رفع اشکال آن کالا در مسیر بسیار سختی قرار گیرد.

در این جلسه هادی حنایی، عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: صادرات یک زنجیره است که هر یک از این زنجیره‌ها وظیفه خود را درست انجام ندهند در فرآیند صادرات و واردات خلل ایجاد می‌شود که نیروی انتظامی نیز جزیی از زنجیره صادرات است.

وی با بیان اینکه در موضوع قاچاق باید عارضه‌یابی شود و زیرساخت‌ها ارتقا یابد و دیدگاه اینکه همه افراد خطاکارند از بین برود، افزود: نیروی انتظامی باید اصل را بر برائت انسان‌ها بگذارد و ممکن است در یک جمع، افراد نادرست هم وجود داشته باشند اما مابقی افراد متعهد نباید به پای خطای دیگران دیده شوند.

در ادامه این جلسه سکینه سیاحی، دیگر نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: افزایش قاچاق در نتیجه قوانین سختگیرانه است که در موضوع تجارت خارجی قوانین و یا مجری‌های قوانین دچار ضعف‌های متعدد است که مشکلاتی را برای تجار ما ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: در اجرای قوانین باید برخی نکته‌ها مورد توجه قرار گیرد از جمله اینکه بار صادراتی معطل نماند لذا روند صادرات و واردات ضمن تسهیل شرایط باید فرآیند اتخاذ شود که جلوی تخلفات گرفته شود.

سیاحی ادامه داد: در موضوع قاچاق کالا سخت‌گیری‌ها و اقدامات زیرساختی به روز باید در مرزها به هنگام ورود کالا باشد نه اینکه کالا در شهرهای دیگر به عنوان کالای قاچاق گرفته شود.

پلیس از فعالان اقتصادی متعهد حمایت می‌کند 

یگانه، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس نیز در این جلسه گفت: ما در مباحث اقتصادی همراه و در کنار فعالان اقتصادی هستیم و تلاش می‌کنیم صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی و متعهد را شناسایی و از آن‌ها حمایت کنیم.

شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود/ پلیس از فعالان اقتصادی متعهد حمایت می‌کند
وی با بیان اینکه نگاه ما به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی حمایتی است، افزود: باور داریم در شرایطی که بخش خصوصی با مشکلات ناشی از تحریم روبه‌روست باید مشکلات داخی را کاهش داده و از فعالان اقتصادی حمایت کنیم.

یگانه با تصریح اینكه موضوع قاچاق بسیار گسترده است و مقابله با آن نیازمند زیرساخت‌های مناسب است، گفت: در دو سال گذشته تلاش کردیم در روند کار فعالان اقتصادی استان اختلالی ایجاد نشود و برای اجرای اقدام لازم و در راستای قانون در هر منطقه استان آمادگی داریم.

انتهای پیام/ح / م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان