کد خبر: ۱۴۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

آمادگی شركت آب و خاک كشور برای مشارکت در طرح‌های زيربنايی استان فارس

مدیرعامل شرکت آب و خاک کشور با تشريح سابقه و وضعیت شرکت آب و خاك كشور، آمادگی انجام کارهای بزرگ عمرانی در استان فارس در تمام بخش‌ها به ویژه در مباحث آب و کشاورزی را اعلام کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل شرکت آب و خاک کشور در اولین سفر به شیراز و در جمع مدیران ستادی و شهرستانی این سازمان در جلسه‌ای با تشريح سابقه و وضعیت شرکت آب و خاك كشور، آمادگی انجام کارهای بزرگ عمرانی در استان فارس در تمام بخش‌ها به ویژه در مباحث آب و کشاورزی را اعلام کرد.

محمد مهدی قاسمی با ابراز خرسندی از این که در جمع مدیران جهاد کشاورزی استان فارس مجددا حاضر شده است گفت: کارهای در دستور شرکت آب و خاک کشور می تواند کمک کند تا چالش‌های عمده استان فارس به ويژه در مباحث زير بنايي را  که از دیرباز بوده و هست كمك و برطرف کند.

وی به سابقه و چارچوب این شرکت اشاره و اظهار کرد: شرکت آب و خاک کشور اوایل دهه هفتاد بنا به ضرورتی که احساس می شده  كه در بخش کشاورزی نیاز به  یک شرکت قدرتمند و پر توان است تا خدمات فنی و  زیر بنایی را ارایه نماید با مصوبه هیات دولت  تشکیل شده است  و در آن موقع وزرای کشاورزی، جهادسازندگی، اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه مجمع آن را تشکیل داده بودند. 

آمادگی شركت آب و خاك كشور برای مشارکت در طرح‌های زيربنايي استان فارس
قاسمی تصریح کرد: شرکت‌های دولتی غیر از آن‌هایی که یک هلدینگ خاص مثل شرکت هاي مادر تخصصی حمایتشان می کند، مجمع شان از وزرا تشکیل شده است و در حال حاضر به دلیل شرایط خاص وزرای دادگستری، اقتصاد و جهاد کشاورزی مجمع آن را تشکیل می دهند و اعضاء هیات مدیره این شرکت را انتخاب می کنند.

مدیر عامل شرکت آب و خاک کشور گفت: این شرکت در همه استان‌های کشور منشاء خیر بسیار زیادی بوده است و در تمام استان ها دفاتر نمایندگی با چار چوبی اداری مشخص را داشته است كه در حال حاضر براي افزايش بهره وري پروژه محور و براساس ان تجهيز كارگاه و نيروي انساني و نياز هاي سخت افزاري تجهيز مي نمايد. 

قاسمي ادامه داد: اين شركت با دارا بودن  تجهیزات و ماشين الات سنگين و نيمه سنگين و بعضا منحصر به فرد  اغلب فعالیت های عمرانی را قبلا به صورت امانی براي دولت انجام داده است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۶ این شرکت در لیست شرکت های واگذاری اصل ۴۴ قرار می گیرد و در سال ۹۲ به بخش خصوصي فروخته می شود و به دلیل عدم اجرای تعهدات خریداران، حکم برگشت آن به دولت توسط قوه قضائیه صادر می شود و امسال به دولت بازگشته است و هم اکنون اولین هیات مدیره ای هستیم که در دوره جدید شروع به کار کرده ایم.

قاسمی گفت: این شرکت به جز فعالیت در داخل کشور به ویژه در پروژه اب هاي مرزی، طرح ٥٥٠ هزار هكتاري احياء اراضي خوزستان و ايلام، طرح ٤٦ هزار هكتاري سيستان در کشورهاي ديگري هم داراي نمايندگي است. 

وی افزود: در حال حاضر اين شركت با ۱۵۰۰ نفر پرسنل ستادی و کارگاهی در سراسر کشور در پروژه هاي مختلف راه، اب، شبكه هاي ابياري و زهكشي، سد سازي و انتقال اب مشغول کار هستند، حدود ١٦٠٠دستگاه ماشین الات سنگین و نیمه سنگین و دستگاه های حفاري خاص را دارا مي باشد و در حال حاضر هم جزو ۵ شرکت برتر کشور در زمینه فعالیت های اجرایی است.

 قاسمی اضافه کرد:  رتبه‌هایی که این شرکت دارد در کنار شرکت های بزرگ ديگر  در زمینه های عمرانی منشاء اثر هستند ضمن این که از محدود شرکت هاي کشور  كه دارای صلاحیت خدمات مشاوره ای و پيمانكاري در قالب یک شرکت است كه توان اجراي طرح هاي بصورت ايي پي سي EPC و مديريت طرح را دارد و بیشتر خدمات مشاوره اي ارایه شده در این مورد مباحث آب و کشاورزی، منابع طبیعی و نقشه برداری كه داراي رتبه يك است.

وی در ادامه  با اشاره به این که  در این شرکت مباحث مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی کنترل پروژه کار شده و نیاز به جاری سازی كامل دارد گریزی به فعالیت های این شرکت زد و اظهار کرد: این شرکت فرایند محور هست و از ابتدای فعالیتش تا کنون؛ ۹۰۰ مورد اجرای سدهای مخزنی، بند های انحرافی، ایستگاه پمپاژ، ۱۰۰ هزار هکتار اجرای پروژه های آبیاری، زهکشی، ۴۷ هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی ، ۵۵۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار، کانال های انتقال آب، ۳۰۰ کیلومتر راه سازی، بزرگراه و آزاد راه ساخته  و نیز سد سازی و ساخت سازه های گلخانه ای را در کارنامه خود دارد.

وی با برشمردن توانمندي ها و اقدامات شركت گفت: با وجود داشتن زمینه های مختلف کاری در کشور اولویت من انجام کارهای زیر بنایی بزرگ و ماندگار در بخش کشاورزی است و امیدوارم با وجود  شرکت های بزرگ اینچنینی که امروز وابسته به وزارت جهادكشاورزي هستند و امکان کار نیز هم در زمینه مطالعه و هم در زمینه های طراحی و اجرا هست؛ از این ظرفیت و از ظرفیت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استفاده کنید تا پروژه های بزرگی که می تواند در این بخش منشاء اثر شود را تعریف کنید و به مرحله اجرا در آورید.

 مدیر عامل شرکت اب و خاک کشور در خاتمه باپاسخگويي به سوالات مطرح شده توسط مديران، مجددا ضمن اعلام آمادگي،  براي تعريف و پيگيري طرح هاي تاثير گذار در سطح شهرستان ها و استان تاكيد کرد.

انتهای پیام/س / م
نظرات بینندگان